Gå til innhold

Elanzer: Mazda 626 2.0 GD

Ranger emnet


Elanzer

Anbefalte innlegg

Haha pyse.. få dem pressa ut på jobben, åpne dem opp og ta en titt på dem da vell, selv om dem har rullet langt så trenger de ikke og være slitt ut, og at dem ikke har rulla halvparten av hva de kan;) Jeg tok ut mine, de er som nye, de har rulla 106k da men... Men ta kontakt med meg så skal jeg fortelle enkel metode og åpne opp paknings ringene uten og ødlegge dem. Jeg har nettopp fettet dem inn, etter og ha fått ut all den svarte dritten inni dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fikk mail fra biltilsynether om dagen :D

"Hei

 

Sender med utdrag fra et notat som er laget i forbindelse med motorbytte.

 

Mindre endring av motor

Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i kraftigste utgave fra fabrikanten. Som eksempel på slik ombygging kan vi nevne ombygging fra VW Golf V 1,4 med 55 kw til VW Golf V 2,0 FSI turbo med 147 kw.

 

Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:

 

-Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs at det ikke er forsterkinger mv på modellen med den største effekten.

 

-Den større motoren må minst oppfylle samme støy- og avgasskrav som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det godtas at denne ”donorbilen” tilfredsstiller kravene til avgass og støy

 

-Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på den bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller

 

ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen.

 

-Det må påses at bilens aksellaster og totalvekt ikke overskrides også med fører og eventuelle passasjerer i bilen

 

Når det gjelder Autosys så må antall sitteplasser justeres i forhold til ny egenvekt med påfølgende ny nyttelast. Tillatt totalvekt kan ikke oppjusteres etter slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det. Videre må motorvolum og effekt korrigeres samt vanligvis også dekk- og felgdimensjon og eventuelt hastighetskode for dekk i forhold til høyere topphastighet.

 

Det bør innføres som vognkortanmerkning at bilen er ombygd med motor og understell fra den aktuelle bilmodellen. Bilmodell og type skal ikke endres, mens det for typegodkjent bil bør fremkomme at den er ombygd.

 

Ved ombygging til annen motor med samme eller mindre effekt, vil kravene til råkarosseri og understell stort sett falle bort med mindre det benyttes en vesentlig tyngre motor. For biler registrert 1. gang i Norge etter 01.01.1996, må eventuell tilleggsavgift for motorvolum, effekt og egenvekt avklares med Tollvesenet

 

Når det gjelder motorbytte i Mazdaen må vi ha en bekreftelse fra ett verksted (Mazda) at de deler som må byttes er byttet.

 

Når ombyggingen er gjort må du bestille tid ved en Trafikkstasjon for godkjenning (det koster 550 kr for myndighetskontrollen).

 

Hilsen

Bjørn I. Serigstad"

 

:D

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... har fått tilbake arbeidslysten igjen :twisted:

 

349.jpg

fikk av bærebjelkene? foran i lag med resten av hjulopphenget :)

 

350.jpg

styresnekka forsvant jammen også

 

351.jpg

og resten inni coupeen forsvant vist også :D satser på å få den klar til lakkering invendig og i motorrommet til neste helg :lol:

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår