Gå til innhold

Elanzer: Mazda 626 2.0 GD

Ranger emnet


Elanzer

Anbefalte innlegg

til dere som ville bygge om fra 2,2i til feks 2,0i16V uten å bytte gearkasse, må jeg nok skuffe dere. Disse to motorene er forskjellige hele veien. 2,0 8V , 12V og 16V (så vidt jeg husker), er bygget på en blokk som kalles FE, mens 2,2i 12V er bygget på F2, dvs større diameter på svinghjul osv..

 

Er redd jeg må korrigere deg på flere punkter

F2 har riktig nok en annen gear kasse, men den passer alikevel på 2,0 i 16 motoren.

 

Går endel turboladede 16V motorer (importerte fra Japan, og med ettermontert turbo) i amerikanske MX6 parret sammen med 2,2 Gearkasser

 

disse har samme blokk

F8 1,8L 8V (annen veiv med mindre slag,lengre råder)

F8 1,8L 12V (som over)

FE 2,0L 8V

FET 2,0L 8V Turbo (120 hk SAE NET)

FE 2,0L 12V

F6 1,6L 8V motoren fra 83-87 626 har også denne blokka men med mindre borring og veiva fra F8 motoren.

 

F2 og F2T (Turbo) motoren har ei blokk som er 14mm høyere men alikevel så å si lik de overnevnte blokkene (også samme borr som F8 og FE men med ei veiv med 94mm slaglengde) Også samme topp som F8 12V og FE 12V

 

FE 2,0L 16V og F8 1,8L 16V motorene deler samme blokk, denne er NESTEN lik de andre men har flere returkanaler for oljen. 1,8L har kortere slag og ca 125 hk

 

RF 2,0L Diesel blokka er også ganske lik, den har samme antall olje returkanaler som 16V motorene men annerledes plassert.

 

Faktisk er all disse blokkene så like at Veivakslene i de forskjellige motorene passer i alle blokkene.

 

Du kan foreksempel bygge en 2,2L 16V med ei 2,2L veiv i ei 16V blokk, men da må du bruke spesial lagede råder som må være 4mm kortere enn 16V rådene, de må også være STERKERE pga av heller ugunstig R/S ratio (forholdet mellom lenden på rådene og slaglengden)

Motoren må også balanseres for å tåle turtall.

 

Alle de forskjellige veivakslene bruker også den samme 6 bolts flensen mot svinghjulet. noe som gjør det mulig å bruke svinghjul fra feks FE 16V på F2 motorene.

Untaket er RF Diesel som har en 8 bolts flens.

(KIA brukte merkelig nok Diesel veiva i sin versjon av FE 16V motoren brukt i Sportage 16V fra rundt 99-00)

 

ps.. FS og FP motorene fra 92 og opp har lite tilfelles med de eldre motorene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har tatt hjem midtkonsolramma fra arbeid i dag... så eg kan gjøre litt på den i ferien :wink:

 

147.jpg

forsiden...

 

148.jpg

får dere se hvordan det er på baksiden :)

 

149.jpg

PS skallet montert... må bare borre eit hull til kabelen :shock:

 

150.jpg

skal pusse litt til en plass bak slik at den åpnes mer :) er litt for mye sparkel der :lol:

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stilig prosjekt:D spess bra med flip downen! Men lurer på hvor mye du betalte for sandblåsern, er vel slik du fester på kompressor? må ha no slikt til min bil, blir fort lei av å pusse... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monterte framdørene :) et ork bare det... jævla ledninger!! :angry:

 

151.jpg

før eg begynte

 

152.jpg

måtte av med framskjermen for å montere den døra... og for å få av framskjermen måtte eg av med frontlysa :lol:

 

153.jpg

sånn da var alt montert... begge dører :)

 

154.jpg

rompa også B) hihi blir snart sveising av den B)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... i dag laget eg malen for badlooken til panseret B)

 

155.jpg

først kutta eg til toppen av pappen slik at den passet til formen på panseret...

 

156.jpg

også kutta eg nedre delen like lav som lyktene også kutta eg til første lykta...

 

157.jpg

også kutta eg til andre lykta.. også teipte eg kantene slik at dere ser lettere hvor kantene går :) også fikk eg bort alle flyssene som hang etter å ha skåret litt skjeivt og slikt :P

 

158.jpg

159.jpg

ahhhh digger det :)

 

skal se om eg klarer å rote fram framfangeren slik at eg får noen full "monterte" frontbilder ;)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår