Gå til innhold

soter, masse røyk

Ranger emnet

jettamaster

Anbefalte innlegg

har hatt dette lenge med bilen at den soter veldig mykje og at det kommer mykje røyk.

har lest litt at kvit røyk så er det noko med toppen.

i tilleg til røyk så kommer det vatten ut av eksosen.

har sjekket litt med vann nivået og det ligger nesten på min merket. har fyllt til max merket men etter nokre par dager så er den nesten på min merket og der har det lagt no i fleire veker. har ikkje kremkvit olje. skifter olje kvar 5-6000km på bilen + filter.

har noko svar på detta?

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt motor ;) jeg har motor ;) 700 kr så er den din.. det mangler kunn egentlig ikkenoe :) da har du iværtfall blokk og topp som funker ;)

er en 1.8 med monojetronic.. men du har vel forgasser? så du får bare plukke av innsuget og sette på ditt eget :)

eller bytt topppakning.. jeg tror det er det..

eller så kan du sjekke alle koplinger rundt omkring.. (spesielt alle plastsakene som sitter inntil blokka)

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jettamaster

har hatt dette lenge med bilen at den soter veldig mykje og at det kommer mykje røyk.

har lest litt at kvit røyk så er det noko med toppen.

i tilleg til røyk så kommer det vatten ut av eksosen.

har sjekket litt med vann nivået og det ligger nesten på min merket. har fyllt til max merket men etter nokre par dager så er den nesten på min merket og der har det lagt no i fleire veker. har ikkje kremkvit olje. skifter olje kvar 5-6000km på bilen + filter.

har noko svar på detta?

Hvit røyk er damp, og det betyr at det er "tilsatt vann" til forbrenningen ;)

Dette kan skyldes som regel toppakning eller sprukket topp.

At det renner litt vann fra eksosen skyldes at dampen kondenseres på det kaldere eksosanlegget (og renner ut som vann)

Men dette er mere normalt, husker ikke tallet, men når bensin forbrennes genereres rimelig store mengder vann, som ett "avfallstoff"..

Ser kjølevannet "møkkete"/oljete ut? Hvis du ta av radiatorlokket når bilen er kald, og starter, hører du da noe "bobling"?

Det er i praksis ikke så stort problem å kjøre med, men den kan jo bli tungstartet nå som det blir kaldere i været...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jafo

At det renner litt vann fra eksosen skyldes at dampen kondenseres på det kaldere eksosanlegget (og renner ut som vann)

Men dette er mere normalt, husker ikke tallet, men når bensin forbrennes genereres rimelig store mengder vann, som ett "avfallstoff"..

Ser kjølevannet "møkkete"/oljete ut? Hvis du ta av radiatorlokket når bilen er kald, og starter, hører du da noe "bobling"?

Det er i praksis ikke så stort problem å kjøre med, men den kan jo bli tungstartet nå som det blir kaldere i været...

toppakninga blei skifta i fjor men toppen blei ikkje planslipt noko som eg angrer på.

kjølevatnet er nesten den fargen den skal vera, blå. har pleid å kjørt i slik "leak tett" i kjølesystemet ein gang i året. motoren bli min blir også fort varm så eg skal at å skifta termostat og pumpe + div rør.

sleit med eit problem før nå er kjørte så forsvant oljetrykket heilt og bilen stoppa. var litt skummelt når man låg på motorveien og plutselig stoppa motoren.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jafo

Akkurat slik er min 1.6l golf2 fra 1985. Kjølevannet er "møkkete" og den har hvit røyk ut av eksosen. Bilen går greit, jeg fyller på 1l olje en gang i mnd. Er dette toppakning ting eller topp?

Er det farlig å kjøre med ? Jeg kan leve med å fylle på 1 l olje til 30 spenn en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

Akkurat slik er min 1.6l golf2 fra 1985. Kjølevannet er "møkkete" og den har hvit røyk ut av eksosen. Bilen går greit, jeg fyller på 1l olje en gang i mnd. Er dette toppakning ting eller topp?

Er det farlig å kjøre med ? Jeg kan leve med å fylle på 1 l olje til 30 spenn en gang i måneden.

Sikkerhetsmessig sett er det ikke farlig, det farligeste er at motoren stopper eller skjærer seg, på ett "upassende sted"

(eller mere sansynlig ikke starter...)

er ikke sikker på "reglene" rundt avgass måling, (tenker da på "vann"), men man kan jo anta at forbrenningen ikke er optimal, og at du får for mye "nasties" i eksosen som du ikke klarer å "justere" bort.

En annen ting man ser på på en EU-kontrollen er oljelekasjer. mener at man da sier: "Skal ikke dryppe i løpet av kontrollen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider