Gå til innhold

bremser

Ranger emnet

Leon

Anbefalte innlegg

Jeg skiftet calipere i vinter (noen gjorde det for meg). men etter en mnd og to begynte det å skrangle som faen fra venstre forhjul. det viste seg å være det ene bremsestempelet som hang. derfor ligger den ene klossen løst og skrangler. Noen som har erfaring med dette? Bilen bremser bent (hvertfall 90% av tida...), så den løse klossen er jo med og bremser på sett og vis. har prøvd å smøre stempelet opp, men det holdt i akkurat to uker før problemet gjenoppstod... Nå har jeg også oppdaget at bremsepedalen ikke blir hard når jeg pumper på bremsen når motoren er av. men bremevæskenivået er fint. finner ingen lekkasje. kan dette rett og slett bare skyldes lang vandring på pedalen? jeg klarer ikke å trykke den i bånn. Er dette tilrådelig å kjøre med? EU kontroll i februar. Må jeg skifte caliper igjen? og er dette"enkelt"? må vel tømme, fylle på ny væske og lufte hele systemet ved bytte? kjedelig jobb hvertfall... men dere volvoguruer må gjerne gi en oppskrift!! bilen er en 85(86) Volvo 740 GL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytte calippere bak på 740'n min i sommer. Skal du først bytte må du bytte begge for at den ikke skal bremse skjevt(mener jeg?)

Var ikkenoe stress det. Bare å lufte etterpå.. Åpne på den ene sia pumpe på bremsen noen ganger og stramme på calipperen med bremsen i bånn. Mulig du må gjøre dette bak også smatidig. Fordel å være 2 stk når du gjør dette. Men som sagt. Egentlig en enkel jobb. Bare hør med en bilmekaniker om lufting. Er litt kont første gang. Lykke til ;)

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...