GTTURBO Skrevet September 16, 2004 Rapporter Share Skrevet September 16, 2004 kan noen fortelle meg fordelen med å ha en vannavkjølt intercooler. Kjøle vesken i bilen er varm holder vanligvis 90c. hdet vil jo si at intercooleren varmer opp luften som bilen drar inn i forhold til en vanlig cooler som blir nedkjølt av luft tempratur. Siter Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring Tidligere biler. Renault 5 GTE BMW 320 Ford Escort 1.3 coswort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Narmacil Skrevet September 16, 2004 Rapporter Share Skrevet September 16, 2004 Separat kjølesystem dah... ;) Siter -70 Camaro -427 cui Big Block -TH400 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GTTURBO Skrevet September 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2004 Hvordan kan dette være noe bedre, det er jo ikke noe som er kaldere en luften som kommer rett inn i grillen. Siter Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring Tidligere biler. Renault 5 GTE BMW 320 Ford Escort 1.3 coswort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Narmacil Skrevet September 16, 2004 Rapporter Share Skrevet September 16, 2004 Vannkjøling er bare for spesielle behov. For race, båtmotorer osv. For en gatebil er vannkjøling bare barekasta penger/tid. Har denne fra ProCharger sin hjemmeside: For automotive street applications, air-to-air technology is easy to install, highly effective, extremely reliable since it has no moving parts, and requires no maintenance. Air-to-water intercooler systems, on the other hand, are much more difficult to install as they contain an intercooler, a separate radiator to cool the water, a water tank, and a pump. But probably the biggest drawback to air-to-water on the street is that this technology requires the addition of ice to match the efficiency of air-to-air technology. Additionally, the requirement of ice and the possibility of pump failure or leakage means that air-to-water is also inherently less reliable. For race-only applications, air-to-water works well since the need to add ice at the track prior to each run is not a big drawback. The other issues are the same as listed above for street applications, and efficiency will be comparable with the use of ice. For marine applications, air-to-water is the preferred technology, for three primary reasons. First, the installation of a pump and radiator are no longer required (the lake or ocean is the radiator, and boats already have a water pickup/pump). Second, ice is not required, given the availability of massive amounts of cool lake or ocean water into which heat can be transferred. And finally, since boat engines are typically situated in the rear rather than in the front (like most automobiles), it would be very difficult to find adequate airflow for an air-to-air intercooler in the back of the boat. Siter -70 Camaro -427 cui Big Block -TH400 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet September 16, 2004 Rapporter Share Skrevet September 16, 2004 Originally posted by GTTURBO Hvordan kan dette være noe bedre, det er jo ikke noe som er kaldere en luften som kommer rett inn i grillen. Vann leder varme betydelig bedre enn luft.. bare tenk deg en 90 graders badstue sammenlignet med en stamp med 90 graders vann... hva ville du ha valgt ;) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Det er bedre ved blant annet køkjøring. Gir bedre kjøling da, fordi man hele tiden har sirkulasjon og kan ha vifte på den ekstra radiatoren. På en lft/luft kjøler har du jo ikke noe luft til kjøling i lave hastigheter Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Originally posted by Polo Classic Det er bedre ved blant annet køkjøring. Gir bedre kjøling da, fordi man hele tiden har sirkulasjon og kan ha vifte på den ekstra radiatoren. På en lft/luft kjøler har du jo ikke noe luft til kjøling i lave hastigheter Hehe, og hvor ofte trenger du de 10 hestene som dette gir når du kjører i kø? ;) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Jeg tror det er veldig få grunner til å velge en vannavkjølt intercooler foran en "air to air" variant. Man kan vel i enkelte tilfeller forsvare det pga plassproblemer da det er enklere å strekke ledninger for vann enn 2"+ luftrør. + dragracing ved hjelp av is som nevnt nedenfor. Jeg er litt overrasket over at SMR supran har vannavkjølt IC. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Bare å spørre seg det...hva er mest effektivt? Se på prosentandelen av motorer som er luftkjølt idag....nesten ingen. Hadde luftkjøling vært mest effektivt,ville vi bankers sett flere motorer (ihvertfall løpsmotorer) med det. Og en radiator på 500 x 300 x 30 tar unna nok varme til at motoren din ikke smelter...og så skulle det IKKE være effektivt med en like stor radiator bare til å ta unna varmen fra trykkøkningen...??? Har sett endel sånne kit gutta over dammen selger...radiatoren er pytt-liten! Ikke rart det ikke virker på gata...stor nok radiator,så blir det nok andre boller... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Hvis man når målet med en air to air ic så er det vel ikke noe poeng å montere pumper rør og en ny radiator eller to i bilen. En air to air intercooler har jo ingen bevegelige deler og i kalde Norge skal det ikke mye til. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Originally posted by arildh Hvis man når målet med en air to air ic så er det vel ikke noe poeng å montere pumper rør og en ny radiator eller to i bilen. En air to air intercooler har jo ingen bevegelige deler og i kalde Norge skal det ikke mye til. Nei...men hvis man sparer 2.5 meter rørdragning ( les : lag),har høyere IC-effektivitet enn en luft -til-luft (dermed mer hester) ,og ikke bruker bilen mye om vinteren (har seff frostvæske i det systemet også,alikevel...mindre korrosjon ;) )...hva skulle da være problemet..? :) Da ser jeg bare fordeler... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Eller så kan man gjøre som Subaru, ha en liten dyse som tåkelegger ICen med vann. Mye energi (varme) går da med til å fordampe vannet. Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Hva er en Chargecooler da? Mener det er vannkjøling. Hørt noen biler har slikt.... Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Originally posted by Jafo Eller så kan man gjøre som Subaru, ha en liten dyse som tåkelegger ICen med vann. Mye energi (varme) går da med til å fordampe vannet. Funker ypperlig,og gir IC'en høyere effektivitet...inntil tanken er tom. :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 17, 2004 Rapporter Share Skrevet September 17, 2004 Originally posted by Mad_Maxx Hva er en Chargecooler da? Mener det er vannkjøling. Hørt noen biler har slikt.... Jepp...det er en vannkjølt IC. RS-Turbo vet jeg det blir solgt slike kit til,som funker veldig bra....og tror Rolls har det på no limo-greier standard...og sikkert fler.... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.