Gå til innhold

Vannavkjølt intercooler

Ranger emnet


GTTURBO

Anbefalte innlegg

kan noen fortelle meg fordelen med å ha en vannavkjølt intercooler. Kjøle vesken i bilen er varm holder vanligvis 90c. hdet vil jo si at intercooleren varmer opp luften som bilen drar inn i forhold til en vanlig cooler som blir nedkjølt av luft tempratur.

Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring

Tidligere biler.

Renault 5 GTE

BMW 320

Ford Escort 1.3 coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkjøling er bare for spesielle behov.

For race, båtmotorer osv.

For en gatebil er vannkjøling bare barekasta penger/tid.

 

Har denne fra ProCharger sin hjemmeside:

 

For automotive street applications, air-to-air technology is easy to install, highly effective, extremely reliable since it has no moving parts, and requires no maintenance. Air-to-water intercooler systems, on the other hand, are much more difficult to install as they contain an intercooler, a separate radiator to cool the water, a water tank, and a pump. But probably the biggest drawback to air-to-water on the street is that this technology requires the addition of ice to match the efficiency of air-to-air technology. Additionally, the requirement of ice and the possibility of pump failure or leakage means that air-to-water is also inherently less reliable.

 

For race-only applications, air-to-water works well since the need to add ice at the track prior to each run is not a big drawback. The other issues are the same as listed above for street applications, and efficiency will be comparable with the use of ice.

 

For marine applications, air-to-water is the preferred technology, for three primary reasons. First, the installation of a pump and radiator are no longer required (the lake or ocean is the radiator, and boats already have a water pickup/pump). Second, ice is not required, given the availability of massive amounts of cool lake or ocean water into which heat can be transferred. And finally, since boat engines are typically situated in the rear rather than in the front (like most automobiles), it would be very difficult to find adequate airflow for an air-to-air intercooler in the back of the boat.

-70 Camaro

-427 cui Big Block

-TH400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre ved blant annet køkjøring. Gir bedre kjøling da, fordi man hele tiden har sirkulasjon og kan ha vifte på den ekstra radiatoren. På en lft/luft kjøler har du jo ikke noe luft til kjøling i lave hastigheter

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo Classic

Det er bedre ved blant annet køkjøring. Gir bedre kjøling da, fordi man hele tiden har sirkulasjon og kan ha vifte på den ekstra radiatoren. På en lft/luft kjøler har du jo ikke noe luft til kjøling i lave hastigheter

 

Hehe, og hvor ofte trenger du de 10 hestene som dette gir når du kjører i kø? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig få grunner til å velge en vannavkjølt intercooler foran en "air to air" variant.

Man kan vel i enkelte tilfeller forsvare det pga plassproblemer da det er enklere å strekke ledninger for vann enn 2"+ luftrør.

+ dragracing ved hjelp av is som nevnt nedenfor.

 

Jeg er litt overrasket over at SMR supran har vannavkjølt IC.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre seg det...hva er mest effektivt? Se på prosentandelen av motorer som er luftkjølt idag....nesten ingen. Hadde luftkjøling vært mest effektivt,ville vi bankers sett flere motorer (ihvertfall løpsmotorer) med det. Og en radiator på 500 x 300 x 30 tar unna nok varme til at motoren din ikke smelter...og så skulle det IKKE være effektivt med en like stor radiator bare til å ta unna varmen fra trykkøkningen...??? Har sett endel sånne kit gutta over dammen selger...radiatoren er pytt-liten! Ikke rart det ikke virker på gata...stor nok radiator,så blir det nok andre boller... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Hvis man når målet med en air to air ic så er det vel ikke noe poeng å montere pumper rør og en ny radiator eller to i bilen.

En air to air intercooler har jo ingen bevegelige deler og i kalde Norge skal det ikke mye til.

 

Nei...men hvis man sparer 2.5 meter rørdragning ( les : lag),har høyere IC-effektivitet enn en luft -til-luft (dermed mer hester) ,og ikke bruker bilen mye om vinteren (har seff frostvæske i det systemet også,alikevel...mindre korrosjon ;) )...hva skulle da være problemet..? :) Da ser jeg bare fordeler...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jafo

Eller så kan man gjøre som Subaru, ha en liten dyse som tåkelegger ICen med vann. Mye energi (varme) går da med til å fordampe vannet.

Funker ypperlig,og gir IC'en høyere effektivitet...inntil tanken er tom. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mad_Maxx

Hva er en Chargecooler da? Mener det er vannkjøling. Hørt noen biler har slikt....

Jepp...det er en vannkjølt IC. RS-Turbo vet jeg det blir solgt slike kit til,som funker veldig bra....og tror Rolls har det på no limo-greier standard...og sikkert fler....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår