Gå til innhold

Vannavkjølt intercooler

Ranger emnet


GTTURBO

Anbefalte innlegg

er det orginalt på celica gt4.

Det jeg ser er fint med den er bla annet att det er veldig kort veg fra turbo til innsug(nesten bare chargecoolern.

og den blir ganske kjølig, vet ikke hvor kalde vanlige ic`er blir men når jeg har kjørt litt så er den kjølig å ta på..

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en del om IC på denne siden: http://www.gnttype.org/techarea/turbo/intercooler.html

 

Fant linken på Jenspeed sine sider.

 

Hvis du blar litt nedover der og ser på punkt 6. om waterbased IC så nevner de et par drawbacks.

 

Kort fortalt:

 

Den store fordelen med vann er :"Water can absorb more energy with a lower temperature rise." Det gjør at kjølingen vil være mere effektiv enn med luft.

Men vannet som kjøler ned ladeluften i en vannbasert ic vil ha en tempereatur som ligger ca. 20 grader over utetemperatur.

En air to air IC kjøler ned ladeluft med utetemperatur og har da 20 grader "forsprang".

 

Med andre ord forsvinner en del av effektiviteten i en vannbasert ic når vannet kjøles med fartsvinden.

 

Hva man velger er vel egentlig det samme så lenge temperaturen på innsug og trykktap er akseptabelt.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Det står en del om IC på denne siden: http://www.gnttype.org/techarea/turbo/intercooler.html

 

Hvis du blar litt nedover der og ser på punkt 6. om waterbased IC så nevner de et par drawbacks.

 

Den store fordelen med vann er :"Water can absorb more energy with a lower temperature rise." Det gjør at kjølingen vil være mere effektiv enn med luft.

Men vannet som kjøler ned ladeluften i en vannbasert ic vil ha en tempereatur som ligger ca. 20 grader over utetemperatur.

En air to air IC kjøler ned ladeluft med utetemperatur og har da 20 grader "forsprang".

 

Finles det de skriver....de skriver at siden effektiviteten går opp med water-to-air,bruker de en oftest en MINDRE IC enn en air-to-air...sikkert som Per Olav sier,for å spare plass...ergo hånderer den ikke tempen over tid... Og leser du begynnelsen på punkt 4,ser du at for å øke effektiviteten på en air-to-air,øker de antallet finner og rør,eller gjør dem lengre..."this is what most aftermarket intercoolers strive for".

 

Dette gjelder jo for radiatorer også,de er også varmevekslere... Logisk nok kan man da ikke bruke en bitteliten radiator i fronten,fordi da får den ikke ned tempen nok...og du får din "20 grader mer enn "intake air".."

 

Med andre ord forsvinner en del av effektiviteten i en vannbasert ic når vannet kjøles med fartsvinden.

 

Hva man velger er vel egentlig det samme så lenge temperaturen på innsug og trykktap er akseptabelt.

Ingenting som tilsier at det ikke skal være mulig å kjøle vannet ned til utetemp...bortsett fra som sagt,å bruke en for liten radiator...eller en som er for kort. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man på et visst punkt få noe liknende som med gamle motorsykler på vinterstid, når lufttemperaturen er lav og luften aksellereres gjennom forgasseren, luften blir veldig kald, og gjør at sykkelen går dårlig? For jeg tenkte det kunne vært en interresant tanke å hatt med flytende nitrogen for å kjøle ned ladelufta :) Bare sørge for å ha mye kjølevæske i IC-kjølevannet slik at vannet ikke frosser ved et sprut fra en dyse med flytende nitrogen. Noen som vet hvor mange minusgrader man kan få kjølevæsken til å tåle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

For jeg tenkte det kunne vært en interresant tanke å hatt med flytende nitrogen for å kjøle ned ladelufta :) Bare sørge for å ha mye kjølevæske i IC-kjølevannet slik at vannet ikke frosser ved et sprut fra en dyse med flytende nitrogen. Noen som vet hvor mange minusgrader man kan få kjølevæsken til å tåle?

 

Den kan man vel få til å tåle rundt -40C... -196C er vel litt tøft...stål er sprøtt som kjeks ved den tempen.. :) Men gutta på http://www.cryofuzion.com har brukt CO2 med godt resultat...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Den kan man vel få til å tåle rundt -40C... -196C er vel litt tøft...stål er sprøtt som kjeks ved den tempen.. :) Men gutta på http://www.cryofuzion.com har brukt CO2 med godt resultat...

Morro firma. Men hvis man har kanskje 2-3L vann med temperatur 50 grader celsius, og spruter litt med en dyse nå og da med flytende nitrogen -196 grader (eller automatisert vha. tempsensor i IC-kjølevann og elektronikk...) så vil vel ikke vannet fryse. problemet er at jeg ser ikke for meg dyser som liker -196 grader, eller isolerte slanger som kan holde på temperaturen slik en "termos" med flytende nitrogen gjør! (når man har en skikkelig isolert tank til formålet varer den leeenge). Å få kulden fra nitrogenet til å blande seg med vannet og ikke bare fryse vannet rundt seg også kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Morro firma. Men hvis man har kanskje 2-3L vann med temperatur 50 grader celsius, og spruter litt med en dyse nå og da med flytende nitrogen -196 grader (eller automatisert vha. tempsensor i IC-kjølevann og elektronikk...) så vil vel ikke vannet fryse. problemet er at jeg ser ikke for meg dyser som liker -196 grader, eller isolerte slanger som kan holde på temperaturen slik en "termos" med flytende nitrogen gjør! (når man har en skikkelig isolert tank til formålet varer den leeenge). Å få kulden fra nitrogenet til å blande seg med vannet og ikke bare fryse vannet rundt seg også kanskje...

 

Får du den til å holde tempen på rundt 25 grader fast,er du i mål...det blir ikke mye bedre enn det. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende nitrogen er ikke noe serlig og jobbe med tror jeg...hehe Men den co2 patenten er helt strøken.

 

Chargecooler blir som oftest brukt der plassen ikke er stor nok. Vurderte dette selv til min corsa da jeg ikke har værdens største plass.

Omega lotus kommer oxo med chargecooler orginalt.

 

Racecooling i sverige selger alt mulig av dette.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Får du den til å holde tempen på rundt 25 grader fast,er du i mål...det blir ikke mye bedre enn det. :)

 

Er det dette som anses for å være optimal temperatur ?

Dess kaldere luften er jo vanskeligere blir det vel å få dysene til å blande bensin med lufta uten at det oppstår dråper.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

 

Er det dette som anses for å være optimal temperatur ?

Dess kaldere luften er jo vanskeligere blir det vel å få dysene til å blande bensin med lufta uten at det oppstår dråper.

 

Forstøving av bensinen har ikke så mye og si. Tenk på hvordan det var i gamledager med forgassere...hehe

 

Optimal temp er kaldest mulig. Tenk hvor kald NOS`n er. Men når de sies optimal temp. Er det hvor mye intercooleren klarer å kjøle i forhold til utetemp.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

 

Er det dette som anses for å være optimal temperatur ?

Dess kaldere luften er jo vanskeligere blir det vel å få dysene til å blande bensin med lufta uten at det oppstår dråper.

 

Det er det jeg har hørt...ved lavere temperatur blir visstnok bensinen vanskligere å antenne (såpass mye at den krever fetere blanding for å gå ryddig) ,fordi den vil helst forme dråper da...og en viss varme er da ønskelig,for å forstøve den best mulig. Med forgassere eller dysene langt unna ventilen,er det mer kritisk (derfor forgassere trenger choke/varmesystemer...bensina dråper seg,og da må man spa inn nok til at den holder seg gående)....med dysene 2 cm fra ventilsetet kan du sikkert ha -40 uten problemer :D Bortsett fra at da sliter ventilene med termisk sjokk... + 4-500 grader og smekk til - 40 på et par millisekunder...ikke mye stål som liker slik behandling i lengden,tror jeg. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

 

Forstøving av bensinen har ikke så mye og si. Tenk på hvordan det var i gamledager med forgassere...hehe

 

Optimal temp er kaldest mulig. Tenk hvor kald NOS`n er.

 

Nos går over i dampform og kjøler masse,ja...men det krever ganske fet blanding for at det ikke skal si takk for seg. Tror ikke jeg ville satt opp en motor med Nos til å gå på 13.2: 1 akkurat....men nå kan ikke jeg all verden om det,så det får de med erfaring prate om. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår