Gå til innhold

Bruk av tåkelys

Ranger emnet

boXer

Synes du det er greit å kjøre med kjørelys+tåkelys i mørket?  

134 stemmer

1. 1. Synes du det er greit å kjøre med kjørelys+tåkelys i mørket?

• Bryr meg ikke
      33
    • Nei, det er tull
      70
    • Ja, det er tøft (gratulerer du er en idiot)
      34

Anbefalte innlegg

Dette ble nettop diskutert på IRC (#bilforumet.net @ Efnet)...

Og jeg er en av de som irriterer meg veldig over folk som kjører rundt å blender meg og andre.

Altså folk som kjører (ulovlig) med tåkelys og kjørelys sammen.

Når man gjør dette i mørket blender man andre folk, noe som kan være farlig, og jævli irriterende og slitsomt for andre.

Det er ingen god grunn til å kjøre rundt å blende folk, mange gjør det fordi de trur det er kult. Kult? Dummere fjortiss påfunn kommer jeg ikke på nå iaff :mad:

Som alle vet

tåkelys+kjørelys = ulovlig og farlig

tåkelys+parklys = lovlig og helt ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Altså, det er en fjortis sak og kjøre med tåkelys?

Ehh, javell... Greit nok vist du syns det!

Ikke veldig ofte du ser folk som bruker tåkelys da, og tviler vell egentlig på at det er en motesak..

Anyway, når det skjær er det irreterende..

Kjedelig og bli blendet, men så er det også jævligt viktig og holde lyset så lenge som forsvarlig..

Har hatt mørkekjøringskurs nettopp skjønner dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

tåkelys+parklys+mørke = ulovlig... :rolleyes:

Tåkelys GIR jo bedre lys i grøft, som er godt å ha på vinterstider

.... men oxo noe kortere sikt!

Og har man bra hovedlykter med riktig type pære, så holder det i massevis.

Jeg kjører med nyinnkjøpte runde lykter, med Phillips Premium H4-pærer, det er overlegent lys! .......til H4 å være. og putta inn 100W i fjernlysa.

Noe som virkelig er irriterende (og finnes mye av) er feil justerte lys.

Man kan lure på om noen av de er på fuglejakt i tretoppene.

Og det finnes noen innimellom som ikke har avstivere på lysa sånn at de står å vibrerer noe sinsykt! ARRGGGHHH... !!! ass'

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Boxer.. Tåkelys og kjørelys er både ulovlig og teit.

Men tåkelys og p-lys er lovlig og på enkelte biler ganske tøfft.

Men tåkelys og p-lys bør KUN brukes når det er lyst ute. I godt opplyste bystrøk så går det greit også om natten.

Tåkebaklys er en HELT annen sak. ;)

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har kjøpt meg tåkelys..

Så på lang turer blir jeg å bruke tåkelysene og langlysene sammens... men, å skru av når jeg møter forl for å ikke blende dem liksom..

synes faktisk ikke tåkelys er irriterende når dem er stilt rett, altså ned mot bakken.. da er dem ikke noe problem..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tåkelys er bare tillat med parklys MEN bare når føre tilsier det.

desverre er ca 50 % av tåkelys av den typen som ikke har god nok blendegrense i mørket .

så de tullinga som bruker såkalte ekstra nær/fjernlys som blender no grønjævelig med h4 pære.

da er det bare å lyse tilbake med xenon fjærnlys !!!!!

blender de deg lys tilbake.

sier det jeg mener

mener det jeg sier

si din egen mening eller hold kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåke/kurve lys som blender er allt for høyt justert! De skal lyse litt lavere enn nærlys, og da kan de ikke blende.

Å kjøre med tåke/kurve lys sammens med nær/fjærn lys kan være dumt p.g.av att man lett blir fokusert på dær det er lysest (att det da blir enda mørkere dær det er mindre lyst). Det kan være noen få meter forran bilen. Dumt når det går fort.

Men tåke/kurve lys er fint med nær/fjærn lys når det er mye krappe svinger. De gir nemlig mer lys ut på siden.

Ekstra bra når man ligger sidelengs gjennom svingen :D

Tåke-bak lys suger! Det finns jo nesten ikke dager da de er til noen nytte, mens noen kjører med de nesten hele tiden! De burde få en trailer i rumpa neste gang de bremser og den bak ikke ser bremselysa p.g. av tåkelysa!

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veimyndighetene har til og med sagt at bruk av tåke/grøftelys er en fordel ved kjøring i lav hastighet hvor det benyttes fjernlys. Dette for å lyse opp det 'mørke' feltet rett foran bilen hvor fjernlyset ikke dekker.

Ikke kjør med parklys sammen med tåke/grøftelys når det er mørkt. Jeg gjorde den tabben for ca 2 måneder siden og det kostet meg kr 800,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

Det gjør jeg, det aller jævligste er tåkebaklys når det ikke er tåke.

Det er vel mer et tante-påfunn? :)

Spør ikke de folka seg hva den lampen som lyser i speedometeret et sted er fornoe? (regner med alle biler har en lampe som lyser når tåkebaklys er tent) Men kanskje det er svaret på hvorfor 70% av alle Huyndai Accent har disse tent.

I Norge har tåkebaklys uansett veldig liten hensikt så lenge det ikke er tykk tåke på motorveien.

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører "alltid" med tåkelys tent når jeg har fjernlys på,men de slukker automatisk når jeg 'blender ned' til nærlys... og de er "alltid" tent når jeg har kun parklys på... har såklart bryter så jeg kan slå av tåkelysa,ja..

og,såvidt jeg har forstått det...så er tåkelys og parklys lovlig som kjørelys på dagtid,og også tillatt å bruke tåkelys sammen med fjernlys... og det er alltid forbudt å bruke tåkelys sammen med nærlys (unntatt når det er tåke)...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider