Gå til innhold

Bruk av tåkelys

Ranger emnet

boXer

Synes du det er greit å kjøre med kjørelys+tåkelys i mørket?  

134 stemmer

1. 1. Synes du det er greit å kjøre med kjørelys+tåkelys i mørket?

• Bryr meg ikke
      33
    • Nei, det er tull
      70
    • Ja, det er tøft (gratulerer du er en idiot)
      34

Anbefalte innlegg

Originally posted by boXer

Dette ble nettop diskutert på IRC (#bilforumet.net @ Efnet)...

Og jeg er en av de som irriterer meg veldig over folk som kjører rundt å blender meg og andre.

Altså folk som kjører (ulovlig) med tåkelys og kjørelys sammen.

Når man gjør dette i mørket blender man andre folk, noe som kan være farlig, og jævli irriterende og slitsomt for andre.

Det er ingen god grunn til å kjøre rundt å blende folk, mange gjør det fordi de trur det er kult. Kult? Dummere fjortiss påfunn kommer jeg ikke på nå iaff :mad:

Som alle vet

tåkelys+kjørelys = ulovlig og farlig

tåkelys+parklys = lovlig og helt ok :)

Tåkelys og park er ikke lov om kvelden det heller da..

Forøvrig, jeg fyrer alltid opp fjernlysa mot folk som kjører med alle 4..

Med tanke på at jeg har 4 stk tusenmetere montert foran på audin er det ganske bra med lys dem får i fleisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Jonte

Vel, jeg har kjøpt meg tåkelys..

Så på lang turer blir jeg å bruke tåkelysene og langlysene sammens... men, å skru av når jeg møter forl for å ikke blende dem liksom..

synes faktisk ikke tåkelys er irriterende når dem er stilt rett, altså ned mot bakken.. da er dem ikke noe problem..

Du høres jo ut som en skikkelig smart-ass..

Fyr opp tåkelysa dine du, så reduserer du sikten betydelig for deg selv og, med tanke på at du får et veldig lyst område rett foran bilen.. Hold deg i hastigheter under 20km/h elns, så er det jo bortimot greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corvette

Du høres jo ut som en skikkelig smart-ass..

Fyr opp tåkelysa dine du, så reduserer du sikten betydelig for deg selv og, med tanke på at du får et veldig lyst område rett foran bilen.. Hold deg i hastigheter under 20km/h elns, så er det jo bortimot greit..

Hvordan klarer jeg å redusere min egen sikt?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man f.eks. kjører i 80 km/h er det drøyt 22 m/s. Om tåkelyset da lyser opp bedre 10-15 meter foran bilen har det absolutt ikke noe å si, siden man for lengst har kræsjet med en evt. hindring som er innenfor det området før man rekker å begynne å bremse..

Jeg kjører ofte selv med park + tåkelys som kjørelys om dagen, men bruker aldri tåkelyset sammen med nærlys..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å se mot høyre veistripe nestegang dere møter en bil, og ikke fokuser på de extra lysene som dere mener blender dere så jævlig.. bruker du ditt eget syn riktig så kommer du mye lenger.. sliter sjelden med folk som kjører med fjernlys engang..

du ligger å kjører.. du får to biler som kommer mot deg bakfra..

en med kjørelys pluss to runde små lys som subber bakken, og en med vanlige kjedelige kjørelys... Du er klar for race...

Hvilken av bilene vil dere anta er mest klar for race og går best??

Du klarer ikke se hvordan biler det er i det hele tatt..

tenk over det enste gang dere er ute å kjører.. hva sier magefølelsen??

:D

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

prøv å se mot høyre veistripe nestegang dere møter en bil, og ikke fokuser på de extra lysene som dere mener blender dere så jævlig.. bruker du ditt eget syn riktig så kommer du mye lenger.. sliter sjelden med folk som kjører med fjernlys engang..

en med kjørelys pluss to runde små lys som subber bakken, og en med vanlige kjedelige kjørelys... Du er klar for race...

Vel, det kan jo også være en harry bil som går bånn i bøtta.. Men, som regel er det noen bil interesserte.. Noen som er litt "med"... ¨

Synes tåkelys er tøft jeg..

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at folk kan la seg blende av tåkelys!! det er det dummeste jeg hører!!!!! er da ikke PÅ tåkelysa til andre biler du skal se???? prøv et lite triks: se langt frem på høyre siden, istedet for å se på lysene for å bli blendet!!!

JEG HAR ALDRI BLITT BLENDA AV TÅKELYS, ALLLLDRI!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at når det er lyst nok ute kan man ha på parklys og tåkelys sammens. Og når det er mørkt så er det lov å kjøre med fjernlys og tåkelys, og man vil jo selvsagt skru det av når man møter folk...

Sånn jeg har oppfatta det.. Det er hvertfall ikke lov med vanlig kjørelys og tåkelys i lag.

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

Jeg fatter ikke at folk kan la seg blende av tåkelys!! det er det dummeste jeg hører!!!!! er da ikke PÅ tåkelysa til andre biler du skal se???? prøv et lite triks: se langt frem på høyre siden, istedet for å se på lysene for å bli blendet!!!

JEG HAR ALDRI BLITT BLENDA AV TÅKELYS, ALLLLDRI!!

Nei det har aldri jeg heller. Mine peker rett ned mot bakken (nesten) og kan da ikke skjønne hvordan man kan bli blendet av dette her??

Kjører stort sett med park og tåkelys.. men om kvelden bruker jeg begge deler.. Hvis jeg blender noen så regner jeg med at de blinker med lysa til meg.. men det har ikke skjedd enda..

Har aldri blitt blendet av tåkelys jeg heller... :rolleyes: :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

Det er ytterst få biler som har tåkelysene stilt så mye ned at de ikke blender noen. Kommer vel litt annpå om man kjører en liten lav bil, eller en høy VW buss også.

Og det hjelper ikke å se til høyre hvis man kjører i en sving feks.

Eller hvis det er en smal vei.

Jeg har aldri sett på tåkelys som noe som gjør en bil sprekere, det er det jeg kaller fjortiss påfunn.

Så hvis en person kjører rundt med tåkelys fordi han trur det er kult så er det fordi han er en egoistisk idiot, ikke fordi bilen hans går bra. Så da gir det meg ikke noe mer klar for 'race'... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme f*** åssen dere vrir å vender på det..uansett hvor lite dere blender motgående (eller foran-liggende..de vises faktisk i speila på bilen som ligger foran deg også..) trafikk med tåkelysene,så er det fremdeles ikke lov å kjøre med tåkelys sammen med nærlys.....!

så,hvorfor risikere å måtte betale 800kr (?) for noe så idiotisk....? *skjønner ikke* :rolleyes:

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider