Gå til innhold

Bruk av tåkelys

Ranger emnet

boXer

Synes du det er greit å kjøre med kjørelys+tåkelys i mørket?  

134 stemmer

1. 1. Synes du det er greit å kjøre med kjørelys+tåkelys i mørket?

• Bryr meg ikke
      33
    • Nei, det er tull
      70
    • Ja, det er tøft (gratulerer du er en idiot)
      34

Anbefalte innlegg

hvor dro du av veien forressten?? :D :D :D

oki.. er med på den. er imot å ha noe som blender..

men, korrekt innstillte tåkelys som er riktig dimensjonert med riktig spredning osv blender ikke, ihvertfall ikke så mye at det er plagsomt, farlig eller lignende..

lys som lyser i hutt og pine ser dumt ut, og man bør fikse dette snarest.. (folk vet det ikke selv somregel med mindre noen sier ifra... så gi tegn, men saklig...)

men kruve/tåkelys som er riktig er tøft :) og jeg kjører med det, riktig justert og riktig type, uten å være til bry for noen.. med mindre de er sykelig opptatt av å bry seg...

kom her å påstå at en ny bmw 5-serie med katteøyne og tåkelys ikke er tøft i skumringen a... så skal du se hvor mange venner du får :D :D :D ;) ;) ;)

(legg merke til ;))

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Silverboy

sikker på at ikke du kjører med tåkelyset på da?? responsen på det er ofte fullt lys i ræva på deg helt til det blir skrudd av ;) ;) ;) ;)

(legg merke til bruk av ;) )

Du har vel aldri kjørt CRX vel?? *sukk* På min 88 modell så eksisterer det ikke noe tåkelys annet enn bak da :) Å for å skru på det er det en knapp en eller annen plass attmed rattet. Har ALDRI hatt bruk for det :)

*kan ikke se no tåkelys på bilen sin nei*

post-143-13804850600412_thumb.jpg

Memb. of No Brain Racing Team

'93 Nissan 200sx s13

Styremedlem http://www.200sx-ogn.org

Admin på http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kurve / tåkelys er forbudt med untag av forhold som tilsier det

til dere som sier dere aldri blir blendet kjør litt mer i mørket

ikke i en by / vei med lys runt deg

er det helt mørkt og bilen du møter kjører bruker tåkelys mister du mer av nattsynet og du ser ikke en drit av hva som skjer på sidene og bak møtene bil

er dritmye elg der jeg kjører og da er det å bli blendet det værstesom skjer

en i familien kjørte over en elg pga hun ikke så de sto i veikanten på møtende side og bilen hun møtte kjørte med tåkelys

etter det bruker jeg altid fjernlys både vanelige og xenon mot de for å se selv

bruker du tåkelys er du en fare for alt du møter

sier det jeg mener

mener det jeg sier

si din egen mening eller hold kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

Biler med tåkelys på BAK kjører jeg alltid forbi....det er som regel utrygge tanter bak rattet...de skjønner det ikke om jeg blinker med fjernlysa aldri så mye heller....de er stive i blikket!..Hater det der..

enig med du,, gamle tanter skulle ikke fått lov til å kjøre bil,

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Virvar

kurve / tåkelys er forbudt med untag av forhold som tilsier det

til dere som sier dere aldri blir blendet kjør litt mer i mørket

ikke i en by / vei med lys runt deg

er det helt mørkt og bilen du møter kjører bruker tåkelys mister du mer av nattsynet og du ser ikke en drit av hva som skjer på sidene og bak møtene bil

er dritmye elg der jeg kjører og da er det å bli blendet det værstesom skjer

en i familien kjørte over en elg pga hun ikke så de sto i veikanten på møtende side og bilen hun møtte kjørte med tåkelys

etter det bruker jeg altid fjernlys både vanelige og xenon mot de for å se selv

bruker du tåkelys er du en fare for alt du møter

Du sir at at de som bruker tåkelys er en fare for alt du møter. når du bruker fjærnlys mot disse, så er jo du en enda større fare!!!!

hørt om punktum forresten??

Jeg har aldri blitt blendet av kurve/tåkelys. de skal være justert til å lyse rett foran bilen. Da skal ikke dette blende. syns også at det kan vær vanskelig å se forbi en bil avogtil men det er fordi den har lys på i det hele tatt. (Nærlysene).

Men når biler står parkert langs veikanten med nærlys på, blir jeg irritert! Mye smale veier der jeg kommer fra og umulig å se om den står i veien, kjører og om det er folk rundt den!

-88 2wd cosworth

-80 911 turbo

-72 boble T1

-96 Galant td

-x-96 kawasaki zx7rr

-x-69 porsche 3.0l

-x-86 mercedes 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dalan

tåkelys sammen med fjernlys er forsåvidt greit nok, men når de skrur ned til nærlys, og tåkelysa fortsatt er på, det er da det er irriterende

særlig hvis det er våt vei-bane, da kan det blende ganske mye

Nå tar du feil, tåkelys sammen fjernlys REDUSERER sikten til vedkommende som bruker denne lyskombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Jeg?

På en liten vei i Ås, forbi Ås VGS og innover på landet...

det var kick da!!! eller hva sier du??

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

oki.. er med på den. er imot å ha noe som blender..

men, korrekt innstillte tåkelys som er riktig dimensjonert med riktig spredning osv blender ikke, ihvertfall ikke så mye at det er plagsomt, farlig eller lignende..

Er ikke en reduksjon i møtende bils sikt på 16% plagsomt, farlig, eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Men tenk på dette...

Det er kult å ligge bredt på vinterfør, men det betyr ikke at man kjører bredt rundt i trafikken og lager farlige situasjoner/irritasjoner for andre i trafikken. (dette er jo også idioti)

Da gjør i allefall JEG det på en lukket plass hvor ingen er i veien for meg, så jeg ikke setter andre i fare osv.

Det blir faktisk akkurat det samme. Og det er synd noen ikke har nok respekt for andre at de skjønner dette :rolleyes:

du skrev dette...

også skrev du dette:

Jeg?

På en liten vei i Ås, forbi Ås VGS og innover på landet...

var det en lukket vei det da??? ;)

Uansett når det drar av veien og slikt så har man kjørt over evne etter de forholdene som er der... enten vet man ikke hvor grensen går, eller så har man feilbedømt forholdene... uansett en førerfeil... tenk hvis det hadde kommet noen andre der... hadde du ikke satt de i fare? ;)

var ikke meningen å spore av eller noe slikt.. synes bare det var litt komisk, i en ellers så tragisk sak (trist at det gikk som det gikk), at du skrev at "jeg kjører gris på lukket område" når du faktisk fikk sleng og dro av veien på en vanlig vei... :rolleyes:

uansett. dette har ingen ting med saken å gjøre.. bare en liten tanke om at vi er ikke alltid så mye bedre selv... ikke jeg heller.. feilvurderte både det ene og det andre og var farlig nær en fjellvegg etter en alt for brei sladd gjennom en S sving her om dagen selv... veldig fort gjort... men ja... skjønner sikkert poenget mitt ;)

har ikke noe med Topic å gjøre... tilbake til tåkelys diskusjonen...

jeg skal ihvertfall gjøre en aldri så liten undersøkelse snart :)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lese alle innleggene her, men hvorfor sitter dere å ser på de dere møter når dere kjører bil om natten. Er det noe spennende dere ser etter eller er det bare for å se på lysene dems????

Bry dere om deres egen kjøring så kan man møtes med fjærnlys om nødvendig.. F**n det er da mulig å kjøre med tåkelys om en vil se nærme om ikke andre skal si at nei det kan du ikke gjøre du må se langt der frammen for der er det noe som du må se. Hvis han/hun ikke vill se det er det ikke mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...
Det har hendt de har blinka på tahoen vår! Vis det er vått på veien åsså har vi på tåkelysa! Men vi bare blinker med 1000 meterne så pleier de å slutte:) Hehe! Men det er riktig at du ikke skal ha de på vis ikke det er tåke å slikt!

Jeg har ikke ord... Håper du forandrer holdningene dine til du kan ta lappen i 2010 eller noe slikt...

Tommy

1991 Mazda 323 GTX 4*4 Turbo

Prosjekt tråd : http://mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=574

Lenke til kommentar
Del på andre sider