Gå til innhold

Hjemme mekk tilegssprut. kom med synspunkter

Ranger emnet


Nox

Anbefalte innlegg

Istedenfor å kjøpe no ferdig tillegssprut tenkte jeg at det er jo ikke så kompliserte greier, og det bør vel gå å mekke no selv.

plan som følger. 2 dyser til montert rett etter spjeld ca av samme type som fra før sitter på motoren (for det har jeg liggende). koble disse sammen med resten av dysene så de gir bensin når de skal, og et rele som styres av en trykkbryter og skrur på dysene ved la oss si 0,5 bar.

 

størrelsen på tillegsdysene kan vel med fordel beregnes på en eller annen måte så motoren får mest mulig rett bensinmengde..

burde da funke dette?

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

Istedenfor å kjøpe no ferdig tillegssprut tenkte jeg at det er jo ikke så kompliserte greier, og det bør vel gå å mekke no selv.

plan som følger. 2 dyser til montert rett etter spjeld ca av samme type som fra før sitter på motoren (for det har jeg liggende). koble disse sammen med resten av dysene så de gir bensin når de skal, og et rele som styres av en trykkbryter og skrur på dysene ved la oss si 0,5 bar.

 

størrelsen på tillegsdysene kan vel med fordel beregnes på en eller annen måte så motoren får mest mulig rett bensinmengde..

burde da funke dette?

 

Tenker du på kaldstart dyser? Jeg hadde slik system på min motor før.. fungerte da greit det, men er ikke holdbart om du skal øke effekten mye..

Regn bensin til ca 20hk ekstra pr kaldstart dyse om jeg ikke tar helt feil..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kaldstartdyser.. altså.. skal forkare det litt bedre. motronicsprutet holder til ca 250 hk med org dyser og org LMM. Kanskje litt til med større dyser og LMM, men jeg skal ha ut mer av den motoren. så ved å bruke et par dyser til (med samme resistans osv så de kan kobles til dysene som sitter der fra før uten at det blir kødd) blir det jo en god del mer bensin så trykket kan heves og nå la oss si 300 hk..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med et lignende system, har en ettermontert T3.

Kjører med org. innsprutning +en helt enkel hjemmelaget tilleggsinnsprutning som aktiveres ved 0,175 Bar overtrykk.

 

Har laget et rør som er montert rett før gass-spjeld, i dette rør har jeg montert 2 stk dyser. Disse styres av 2 stk trykkbrytere (en til vær dyse). Den ene bryter aktiveres på 0,175 Bar mens den andre på ca. 0,3. Ikke en helt ideel løsning da blandingsforholdet ikke blir helt rett, men den koster nesten ingenting og fungerer greit (hvis man skal lade opptil 0,5 Bar). Det er riktignok viktig å passe på at man ikke for en får mager blanding, dette kan overvåkes med en lambda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å tenke på er at vanlige dyser ikke er beregnet på å være åpne over lengre tid, spolen inne i dysa kan brenne og dysa låser seg i feks helt åpen stilling.

Men veit at flere har hatt null problemer med dyser fra gamle opler, de er ganske kjekke å koble til besinsystemet også siden de har vanlig slange anslutning.(ikke O-ring)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lettere å lage til en anordning som øker bensintrykket ved ett vist overtrykk eller en progressiv bensintrykkregulator.

Ved økning av dysetrykket så øker mengden, samt at det blir finere forstøvning ut av dysa.

Eller koble en resistans med et relè og trykkbryter på tempføleren...., gir litt mer.....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår