Gå til innhold

Til dere med GODKJENT turbomotor


p10

Anbefalte innlegg

Det er sikket mange som går rundt med en drøm om å putte en sr20det i primeraen sin... Det gjør iallefall jeg! :)

 

Jeg har undersøkt litt hva som kreves for å få noe slikt godkjent, og har funnet ut at det er mer enn en måte å gjøre det på...

 

Det hadde vært flott om dere som allerede har gjennomført denne operasjonen kunne skrive om hvordan dere gikk fram for å få ombyggingen godkjent, og eventuelle problemer dere støtte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hvor skal jeg begynne. Først og fremst så må du ta en prat med noen på teknisk på nissan norge for og få en skriftelig godkjenning av dem på at bil din er godkjent med turbo. Eller for og si det sånn, du vil bare få et skriv på at nissan norge ikke har noen innvendinger på turbo montering i din bil. Og i det skrivet så vil det stå at den siste godkjenningen må tas av biltilsynet. Men så lenge NN ikke har noen innveninger på turbo konverteringen så er det da opp til biltilsynet på åssen de vil tolke brevet. Men for meg var det ikke noe problem. Men det viktigste delen av godkjennings prosessen er og finne en hyggelig kar på biltilsynet som ikke er sykelig kritisk på alt som har med trimming. Og og finne en sånn kar er jævelig vanskelig for mange. Når du har fått tak i brevet så ta en tur til biltisynet og ta en prat for og høre hva mer den evnt personen der krever for og få bilen godkjent. Bremser er et vanlig spørsmål som du kan få, Noe som jeg løste lett. På alle p10 2litere så sitter det 256mm bremseskiver men jeg satte på 280mm skiver fra p11GT. P11GT har 150HK noe som jeg tok hensyn til da jeg bremset bilen til bare 160hk. Da blir det enklere og si til biltilsynet at du har oppgradert bremsene i forhold til effekt. Det er sikkert noen her nå som tenker at p10egt har jo også 256mm skiver også og den har jo 150hk. Og det er riktig det. Men her snakker vi om at det er en gjeng med trangsynte pensjonister på en statelig instutisjon som skal godkjenne bilen din. Best og være føre var.. Så det er de tipsene jeg har på en evnt godkjenning. Det er sikkert noe jeg har glemt men det er bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye gode tips her fra p10turbo.

Jeg har ikke godkjennt bilen min med turbo men forventer at det går GLATT så fort d brevet fra Nissan blir skaffet og bilen bremses til mindre enn 168 hk. Bilen min har jo 150 hk i vognkortet og man har lov til å overstige effekten med 12% uten videre ombygging. Så med 160-165 hk burde det gå i boks................ ;)

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for nyttig info eGtTurbo! Har pratet med en på teknisk avdeling hos biltilsynet og han sa det samme som du sier. Prat med importøren i norge for å få en godkjenning på at ombyggingen du planlegger er mulig!

 

Han sa også at dersom importøren nektet, så var ikke alt tapt likevel. Hvis man kunne finne et merkeverksted som kunne gå god for ombyggingen, og skaffe en liste over eventuelle modifikasjoner som må gjøres på drivverk, bremser osv, så kunne man fortsatt få bilen godkjent!

 

I ytterste nødsfall kunne man også godta TüV-godkjenning, men da kunne man risikere at bilen ikke ble godkjent dersom kontroløren hadde en dårlig dag sa han! :D

 

Men så lenge Nissan Norge går god for ombyggingen og kan levere dokumentasjon, så burde det jo ikke by på så store problemer, så lenge man utfører de modifikasjonene som kreves!

 

Men du har vel en standard Primera GT-motor med turbo, eGtTurbo, og ikke en sr20det fra Sunny GTi-R?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Skretteberg

Ettermarkedsavdelingen / After Market

Nissan Norge AS,

tel: +47 32 23 24 38

fax: +47 32 23 23 10

 

Geir.Skretteberg@nissan.no

 

men IKKE send mail og ring bare for å spørre og sjekke om alt mulig. Plag mannen minst mulig da han sikkert han nok å gjøre. Burde slippe alle de som går og dagdrømmer om turbo men aldri gjennomfører det

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Primera med turbo er nok en liten dagdrøm for meg også.

 

Det er bare det at jeg kjører en P11 GX 1,6 med tromler bak.

 

Hvis jeg skal øke effekten noe serlig på denne, så regner meg med at jeg må bytte litt her og der. Mye arbeid og penger for å skifte fra trommel til skiver bak eller?

 

Thanks!

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NissanPrimera

GTi-R motoren er vel den som passer best, men i utgangspunktet kan du bruke alt av SR20 motorer!!

 

Til og med dei fra S13??

 

Fekk inntrykk av at SR20 motorer som har stått langsgående hadde litt andre motor feste punkter..!?!? Eventuellt litt annerledes flens til girkassen!?

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår