Gå til innhold

"Splitting" av 3-delte felger

Ranger emnet


113deluxe

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hondaen

Bare glem gjøre dette uten eksperthjelp.

 

De må opp i benk for en grundig balansering når skruene skal på plass igjen. Er ikke bare å skru ivei..

 

har byttet yttering på mine felger uten at de var i benk etterpå...

bare å være nøye med å dra til med riktig moment det

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nitewlkr

 

har byttet yttering på mine felger uten at de var i benk etterpå...

bare å være nøye med å dra til med riktig moment det

 

Er mer enn tiltrekkningsmoment som spiller inn her. Hvordan sørger du for at du ikke får radielt kast i felgen ??

 

Står en stor advarsel på skrudde felger fra bla Honda sine produkter; IKKE for demontering. Da må hjulet byttes ut eller balanseres nøyaktig hos en profesjonell under montering. Krever spesialutstyr.

 

 

Selvfølgelig kan man skru greia sammen og kjøre med det, men hvem vil kjøre rundt med jallar felger som kan ha et sinnsykt kast i seg.. ville ikke bikket 200 med slike iallfall :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

 

Er mer enn tiltrekkningsmoment som spiller inn her. Hvordan sørger du for at du ikke får radielt kast i felgen ??

 

Står en stor advarsel på skrudde felger fra bla Honda sine produkter; IKKE for demontering. Da må hjulet byttes ut eller balanseres nøyaktig hos en profesjonell under montering. Krever spesialutstyr.

 

 

Selvfølgelig kan man skru greia sammen og kjøre med det, men hvem vil kjøre rundt med jallar felger som kan ha et sinnsykt kast i seg.. ville ikke bikket 200 med slike iallfall :-D

 

Har bikket 200 med mine uten problemer...

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting kan være litt mer kompliserte enn man tror.

Ta f.eks moment. Dette er ikke så enkelt.

Ved høyt moment vil friksjonen mellom gjengene bli så stor at den forstyrrer/øker momentverdien. Da ender man opp med en bolt som faktisk er svakere trukket til enn det momentet man stilte pipa inn på når man festet den.

For å unngå dette opererer mange produsenter med en vinkel bolten skal trekkes til med ETTER at et visst moment er nådd.

Dette er ekspert-arbeid og man får ikke oppgitt sånne verdier uten videre.

 

I tillegg kan boltene det er snakk om være strekk-bolter. Dette er å anse som engangsbruk og må byttes ut dersom man har løsnet på de.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår