Gå til innhold

Sierra motor


Laaars

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på hvilken motor som er et greit utgangspunkt å putte i en Sierra mk1?

Finnes det noen med litt effekt i, originalt?

Er det muligheter for turbokonvertering på noen av de her, hvor man får ferdig sett, eller lettvint å bygge selv?

 

Trenger egentlig mye informasjon om dette. Se bort i fra Cosowrth motor. Tenker på en "normal" motor, som kanskje går an å få litt effekt i. Slenge litt med rompa og sånn. Noe å leke med, med andre ord...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du utgangs i en 2.3 gasser så kan du jo putte ned i en 2.8 fra granada som har 135hk.....eller ta på deg bryet med å trekket et lednings nett......så er 2.8i med 150hk åsså veldig greit......

 

med 4 syl. motorer så er det veldig morsomt med 2.0 gasser motor med is kam,større gasser ,effekt annlegg.....+++

Har sitti på med en sånn en,det gikk tålig bra.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En is motor er jo et fint lite prosjekt...

vet om mange som har henta opp mot 210 hester ut av dem...

det er med turbo da.

 

bare eff. annlegg, grenrør, kam, filter og kanskje dyser

så er du jo oppi... tja 160-170 hester...?!

86 Sierra 2.0 is (R.I.P)

94 Escort stasjonsvogn 1.6 (solgt)

85 Sierra 2.3 gl/2.0is(under deconstruction)

87 Justy j10 (vinterbil) (R.I.P)

99 Passat 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forsikring på IS sammenlignet med en 2.0, 2.3 eller 2.8 motor?

Forsikring er også viktig! :)

 

IS motor høres fint ut. Turbo er gøy, og dyrt.

Men en IS motor med 160 - 170 hk, det går vel an å leke seg litt med det? :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.0 med 1.6 topp og kam, ellers går jo en Doch-maskin greit nok....

 

Men hvis du finner en grei IS-motor, porte å plane toppen, kam og grenrør og muligens litt jokk med innsprøytninga så burde det gå friskt.....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Jeg lurer bare på hvilken motor som er et greit utgangspunkt å putte i en Sierra mk1?

Finnes det noen med litt effekt i, originalt?

Er det muligheter for turbokonvertering på noen av de her, hvor man får ferdig sett, eller lettvint å bygge selv?

 

Trenger egentlig mye informasjon om dette. Se bort i fra Cosowrth motor. Tenker på en "normal" motor, som kanskje går an å få litt effekt i. Slenge litt med rompa og sånn. Noe å leke med, med andre ord...

En vanlig 2.0 går greit den og, ihvertfall til sladding, var ute å slang på 3. giret igår uten clutch(snurra faktisk).....

Å den peller golf GTI(ikke spør meg åssen da den er dauere og tyngre)......

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MR_Simba

nok en gang..is`n er grei dønn orginal den..så lenge den ikke er riktig sliten, det mange av dem er..overhaling..og dem går fint:)

Så IS'n er altså et årleit utgangspunkt. Er det greie trimmuligheter? Det "vanlige"? Kammer, filter, eksos, grenrør... noe mer?

Hvordan er mulighetene for turbokonvertering?

 

En IS er bedre utgangspunkt enn en 2.0 gasser?

Blir mye spørsmål,men jeg må finne ut av dette. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Takk. :)

Er det andre som har noen synspunkter eller forslag til motor / motormodifikasjoner?

 

2.0'en er lett å trimme uansett...grenrør,2" eksos, kammen jeg designa og et sett Yamaha R6-forgassere på et spes innsug...mer moment og hester over hele registeret...og 165+ hk. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is er ett fint utgangspunkt.. her er det og mulighet for å montere cosworth styresystem hvis en er litt hendig..

 

Is motorn skiller seg kun ut med toppen, ellers er det samme bunndelene.. råder , stempler osv..

 

kjøp en is motor.. er jo akkurat samme i alle med ohc injection... scorpio har den òg...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

Is motorn skiller seg kun ut med toppen, ellers er det samme bunndelene.. råder , stempler osv..

 

Nei...gamle forgasserblokka og IS'ens 205-merka blokk har dimensjonsmessig samme delene,men det er andre stempler (andre ringer,og sterkere støp bl.a.) og andre råder...like lange etc,men hårfint sterkere pga annen produksjonsmetode i 205 (IS) blokkene.

 

Beste emnet er en IS-blokk..og -topp,som sagt. :) Eller en Cossie bunn med 1.6-topp på... tåler masse i bunn og 1.6'en gir komp-økningen så den liker seg som NA-motor.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helst ha noe som er årleit forsikring, så noe Cosworth blir det ikke (Hvis det fortsatt er samme stive pris om man bare bruker blokka), men uansett koster motoren mer sikkert.

 

Blir vel IS da. Er det enkelt å få tak i?

Hvor mye effekt er det i denne originalt, og hvor mye kan man regne med å få ved litt moderat trim (Kam, filter, eksos, grenrør etc. etc.) Er det andre gode måter å få litt ekstra ut av denne på?

 

Er grønn når det gjelder Ford, men har bestemt meg for å gi den en sjanse nå.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Skal helst ha noe som er årleit forsikring, så noe Cosworth blir det ikke (Hvis det fortsatt er samme stive pris om man bare bruker blokka), men uansett koster motoren mer sikkert.

 

Blir vel IS da. Er det enkelt å få tak i?

Hvor mye effekt er det i denne originalt, og hvor mye kan man regne med å få ved litt moderat trim (Kam, filter, eksos, grenrør etc. etc.) Er det andre gode måter å få litt ekstra ut av denne på?

 

IS'en finnes i tusentall på huggere. :) 115hk har den standard...IS-systemet er ikke godt å trimme på,da må man har Cossie-sprutet på den. Standard-sprutet liker ikke kammer eller modifikasjoner generelt...så en IS-motor med forgasserkonvertering er vel det enkleste og billigste. 150 hk får man enkelt og greit med riktig kam og forgassere..da mener jeg ikke standardgassere,seff..men Weber 40 eller 45'er...(billig) eller så tager man gassere fra en motorsykkel og lager et innsug til de. Litt dyrere,men de gir mye hester.

 

Evt kan man turbokonvertere den enkelt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår