Gå til innhold

Sierra motor


Laaars

Anbefalte innlegg

Originally posted by Turboed1

 

IS'en finnes i tusentall på huggere. :) 115hk har den standard...IS-systemet er ikke godt å trimme på,da må man har Cossie-sprutet på den. Standard-sprutet liker ikke kammer eller modifikasjoner generelt...så en IS-motor med forgasserkonvertering er vel det enkleste og billigste. 150 hk får man enkelt og greit med riktig kam og forgassere..da mener jeg ikke standardgassere,seff..men Weber 40 eller 45'er...(billig) eller så tager man gassere fra en motorsykkel og lager et innsug til de. Litt dyrere,men de gir mye hester.

 

Evt kan man turbokonvertere den enkelt. :)

Hvordan er det med forgasserkonvertering her da? Vet at dette er ganske stress på noen VW-motorer.

Men om den må konverteres, hva med en 2.0 gasser da? Har allerede gasserne, kan bytte til større. Men den har mindre volum da.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

får jo 205 blokk med forgasser og da.. jeg har enda ikke sett forskjellen på disse delene..

 

vet jo selvsagt at gamle blokka ikke er like sterk..:) og at den er annerledes...:)

 

Skillet ligger ikke mellom IS og forgasser...stemmer det...ligger mellom de gamle "2.0"-merka blokkene og de nye "205"-merka...som IS'en (og nye gasser-motorer) har standard. Så enhver 2-liters-blokk nyere enn 87 er greit/best å begynne med... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Hvordan er det med forgasserkonvertering her da? Vet at dette er ganske stress på noen VW-motorer.

Men om den må konverteres, hva med en 2.0 gasser da?

 

2.0 gasser er lik i blokka så lenge den er merket med "205" i store bokstaver på blokka...men den har ikke IS'ens bedre topp. Men forskjellen er veldig liten...er innspruten og innsuget/spjellhuset som gir de 15 hk'ene IS'en har over gassermotorens 100....men du tjener inn de med en gang du har på gassere med litt størrelse på.

 

Har allerede gasserne, kan bytte til større. Men den har mindre volum da.

 

Hvordan gassere har du? Ikke orginal 2.0.gasser (Weber 32/36 DGAV) vel...? Må sterkere lut til enn den... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke :rolleyes:

Er grønn på dette. Men såklart det må sterkere saker til.

 

Så du vil mene at det er brukbart med 2.0 gassermotor med større gassere, kammer, og alt det valige?

Eller bør jeg heller satse på en IS og konvertere til gassere?

 

(Må ha inn dette med teskje) :rolleyes:

Er greit med litt effekt, men om det til slutt blir 5 hk skilnad mellom de to motorene, men jeg har brukt 15.000,- mer på èn av de så ser jeg på det som u-lønnsomt. ;)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Jeg aner ikke :rolleyes:

Er grønn på dette. Men såklart det må sterkere saker til.

 

Så du vil mene at det er brukbart med 2.0 gassermotor med større gassere, kammer, og alt det valige?

Eller bør jeg heller satse på en IS og konvertere til gassere?

 

Nyere 2.0 gassermotor og IS er som sagt 99% like...med samme mods på begge,gir IS-toppen deg max et par hk mer enn gasser-versjonen. Så samme hva du velger av de,ender du med omtrent lik effekt. Teskje nok? :D

 

Er greit med litt effekt, men om det til slutt blir 5 hk skilnad mellom de to motorene, men jeg har brukt 15.000,- mer på èn av de så ser jeg på det som u-lønnsomt. ;)

 

Knusende enig...trimming er dyrt nok som det er...men det er også mange som sier at "fy f,det var dyrt for såpass lite hk..!!"...men de tenker ikke over hvor mange timer det tar å lage/modde/tilpasse deler for en optimal motor.. :) Men nå er Fords gamle tro-tjener ganske enkel og billig å hente ut 150+ av,da.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg. :) hehe

Men med IS motoren så må den jo konverteres til forgasser osv. Mer jobb. :)

 

Men jeg får se. Kanskje gå for en 2.0 gasser.

Disse motorene er 8-ventiles ikkesant? Får kjøpt ferdig innsug til doble gassere hos Pedersens Racing til Ford 8V motorer. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Disse motorene er 8-ventiles ikkesant? Får kjøpt ferdig innsug til doble gassere hos Pedersens Racing til Ford 8V motorer. :)

 

Kollevold på Liertoppen har også det på hylla. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

glx-rider: Originalt? Hm, hvor store var de da? Må ha 48 eller noe da. :)

 

Kjetilr: Vel, jeg vet ikke hva som er "normalt" og oppnå ved forskjellige metoder, men. 160 - 180 hk?

 

IS-motoren vet jeg at har holdt til 220 hk turbokonvertert med bare en ekstra toppakning for å få ned kompen litt + tilleggssprut..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt avhenger av hvor godt styresystem du velger og hvor godt det er mappet inn.. kjører en med autronic feks og mapper det skikkelig så skal i teorien motoren holde bra med standard stempler.. Men vil jo ikke vare altfor lenge.. Burde gå for cosworth råder og stempler og bruke en gra. topp pakning. (ybo611).. da skal det holde brukbart. Broren min bygde en ohc turbo med forgasser og kjørte ca 1.3 bar trykk.. smidde stempler og cosw råder.. fungerte helt greit og gikk omtrent som en standard cossie.. tipper det var ca 200 hk...

 

 

angående sierra med doble gassere så er jeg rimelig sikker på at det ikke finnes. Laser modellen hadde bare litt ekstra utstyr.. ellers var maskin messig det samme..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror igrunnen turbokonvertering får vente. :) Går kanskje heller for en 2.0 med litt moderat trimming. Hvis man kan oppnå 150 - 160hk med nye gassere (doble kanskje?) så holder det godt nok foreløpig. Turbo får komme etterhvert. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår