Gå til innhold

problemer

Ranger emnet

nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Har problemer med faren min sin bil... en 98 subaru forester uten turbo. Problemet er at hvis man gasser litt på når bilen er varm, vil jeg få en rar lukt i bilen... ikke en sterk lukt, men en veldig svak svid lukt(ikke svid gummi lukt). En annen ting jeg merker, er at jeg ofte får et lite støt når jeg er borti rammen på bilen, så jeg vet ikke om dette har noen sammenheng. Merker kun dette problemet når der er kaldt ute, og at bilen er normalt varm(merker dette problemet når det er kaldere en minus 10 kuldegrader).

Et annet problem jeg har med samme bilen er at den i det siste har blitt meget tung å få inn i 2 gir når bilen er kald, så jeg må hoppe fra 1 til 3 gir når jeg skal starte og kjøre(ikke bra), men problemet blir fort borte når bilen er varm. Dette er ikke et problem som kan sammenliges med problemet ovenfor, fordi dette problemet har vi hatt med bilen i snart 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LupoBoy's forslag er nok ikke så dumt. Vel verdt en sjekk hvertfall. Har hatt et par Forestere på jobben hvor clutchen har røket langt tidligere enn normal slitasje skulle tilsi. Inn til forhandler og sjekk.....

;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svekket hvertfall ikke mistankene om utslitt clutch....... ;)

De bilene vi har på jobben hadde også ca samme km.stand. Med 4WD blir ofte clutchen lettere utsatt for store påkjenninger enn med 2WD. Det kan jo være noe helt annet (er ingen ekspert på Subaru) men det er et tips iaf :)

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støt av bilen: dette kommer av hva slags klær du har på deg!

Dette problemet har jeg oxo innimellom. Det har med klesstoffet som gjør deg "ladet".

Råttent-egg lukt: Kommer fra eksosen! Katalysatoren lager den lukta.

Problemer med 2.gir: nå vet ikke jeg helt hvordan overføring mellom spak og girkasse ser ut på den bilen, men som oftes skyldes det treghet pga. smøring/olje som tykner når det blir kaldt.

Har lagt merke til at Impreza er litt spes. å sette i 2.gir, sammenlignet med de andre gira. Føler liksom at den ikke vil skikkelig i gir, men det er den.

Svidd lukt: kan være clutchen det. Gamle gubber kan være "flinke" til å slure på den, av gammel dårlig vane. hi hi.

Prøv den på flat vei,ca 50 km/t, 3. gir, gi full gass. Øker motorturtallet brått da (og bilen ikke akslererer noe særlig)?

Får du følelsen av at bilen slurer,(utem å gjøre det) som en 2WD ville sluret på snø/is?

Eller stikk til et Subaru værksted og be de ta seg en tur med den.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsåvidt være så enkelt som at en plastpose eller et dyr for den saks skyld har kilt seg fast et eller annet sted det blir varmt. Finnes massevis av eksempler på dyr som klatrer inni motorrom, eksos etc på stillestående biler for å holde varmen når kulda kommer. Ta en nøye kikk på bilen :)

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Merka det samme på en 2001 Forester jeg prøvekjørte..

Lukta svidd clutch som bare det.. Den var bare gått 84tkm..

Merka ikke noen sluring heller.. Så jeg antar det har med konstruksjonen av clutchen å gjøre..

Eldre menn blir ofte litt tregere i bevegelsene, dvs de beveger clutchbenet som normalt, men vet ikke selv at de gjør det mye seinere enn oss yngre.

Derfor kan de slure ubevisst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
Har problemer med faren min sin bil... en 98 subaru forester uten turbo. Problemet er at hvis man gasser litt på når bilen er varm, vil jeg få en rar lukt i bilen... ikke en sterk lukt, men en veldig svak svid lukt(ikke svid gummi lukt). En annen ting jeg merker, er at jeg ofte får et lite støt når jeg er borti rammen på bilen, så jeg vet ikke om dette har noen sammenheng. Merker kun dette problemet når der er kaldt ute, og at bilen er normalt varm(merker dette problemet når det er kaldere en minus 10 kuldegrader).

Et annet problem jeg har med samme bilen er at den i det siste har blitt meget tung å få inn i 2 gir når bilen er kald, så jeg må hoppe fra 1 til 3 gir når jeg skal starte og kjøre(ikke bra), men problemet blir fort borte når bilen er varm. Dette er ikke et problem som kan sammenliges med problemet ovenfor, fordi dette problemet har vi hatt med bilen i snart 3 mnd.

hei hei eg ar det samme probl med min subaru s turbo, og ar fått beskjed at det er ingenting gale med bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider