Gå til innhold

sony xplod

Ranger emnet

EMI

Anbefalte innlegg

Originally posted by Øyvind.H

1600w peak hver, er det da snakk om BOSS watt, eller Audison watt? Litt forskjell :)

Sjekk størrelsen på sikringene på forsterkerene.

xm-d500x = 2 x 40A

xm-504z = 30A

Total max RMS ved 80% effektivitet: 110A * 14,4V * 0,80= 1267.

Total max RMS ved 100% effektivitet: 110A * 14,4V = 1584.

Hard facts.. Litt mer enn "BOSS"-watt :D

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zettie

xm-d500x = 2 x 40A

xm-504z = 30A

Total max RMS ved 80% effektivitet: 110A * 14,4V * 0,80= 1267.

Total max RMS ved 100% effektivitet: 110A * 14,4V = 1584.

Hard facts.. Litt mer enn "BOSS"-watt :D

Må vel sitere meg selv litt her også, 80% effektivitet på en Klasse D kan tenkes, men nå er jo ingen av dem det, så regn heller med 50-60% effektivitet..

Kan sammenligne litt her for forskjellen mellom dyr og billig;

Som nevnt i en annen tråd for noen dager siden skal jeg bygge ett oppsett til en annen. Midtpunktet der skal være en Kicker KX850.4.. Hentet denne for noen dager siden og denne var overraskende nok oppgitt til 4x175 (700W RMS totalt) og har 3x40A sikringer alene.. (dvs at ved 50% effektivitet er den da 120A * 14,4V * 0,5 = 864W).

Denne ampen får du for rundt 5000,- hvis du pruter litt og den vil dra både frontsett og sub'en(e) dine bedre (og klarere hvis man kun ser på specsheet) enn hva begge Sony'ene til sammen.

Fra FWD vs RWD:

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fashen

da mener du det.

den ene sony ampen er klasse d. med sony`s egen

s_master teknologi som gir mere "reele" watt.

ergo det han har satt opp funker fett som faen.

så ikke la hatet til sony få dere til og svare feilaktig.

Hatet? Er vel ingen som har noe hat til sony? Vet man av bedre alternativer eller ting den som spør bør tenke på, så må man da vel for pokker få lov å si det? Var ikke vi som svarte her som spurte etter meningen til noen, var det vel?

På den andre siden, han lurte på hvor mye strømtrekk det var, derfor svarte jeg, ingen regner forsterker-effekt ut fra 100% effektivitet, det var kun fordi han lurte på om dynamoen ville klare av 1600W, så jeg finregnet for å finne ut om det virkelig var 1600W slik Øyvind H. spurte, deretter regnet jeg på 80% for å få en teoretisk max RMS-effekt.

.. Når Sony ble sammenlignet med Boss forsvarte jeg vel Sony også?

Og, til slutt, uansett hvor mye s_master eller k_hardloff du måtte ha på forsterkeren: Du får ikke mer effekt enn det sikringene tillater, ergo kan man si at sålenge sikringene er korrekt dimensjonert vil dine "reele" watt være mindre reelle enn hvis man skulle regne ut fra sikringsstørrelse.

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fashen

.... s_master teknologi som gir mere "reele" watt.

Den funker vel like effektivt som rynkekrem, placebo er en fin ting men fysikkens lover, i dette tilfeller P=U*I*η, kan ikke neglisjeres, skulle gjerne likt å sett hvordan s_master fungerer i praksis. Ett eller annet hokus-pokus som er ment å øke effektviteten utgir det seg for å være iallefall.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel litt for dumt og regne ut effekten på en forserker ved og se på sikringene til strømmforsyningen.

ingen! forsterkere har 100% virkningsgrad. de store kjøleplatene på forsterkeren er der for og lede bort varme fra transistorene og all denne varmen er tapt effekt som ikke kommer til høytalerene og i tillegg er det tap i kretsbaner og drivstrømm til transistorene.

en klasse AB forsterker som de fleste forsterkere er har vel max 75% virkningsgrad (vaneligvis en del mindre) mens en klasse A forsterker har max 50% virkningsgrad (men denne typen er vel ganske uaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by flesvik

det er vel litt for dumt og regne ut effekten på en forserker ved og se på sikringene til strømmforsyningen.

ingen! forsterkere har 100% virkningsgrad. de store kjøleplatene på forsterkeren er der for og lede bort varme fra transistorene og all denne varmen er tapt effekt som ikke kommer til høytalerene og i tillegg er det tap i kretsbaner og drivstrømm til transistorene.

en klasse AB forsterker som de fleste forsterkere er har vel max 75% virkningsgrad (vaneligvis en del mindre) mens en klasse A forsterker har max 50% virkningsgrad (men denne typen er vel ganske uaktuell.

Uaktuell og uaktuell... Spørs å mye penger du vill bruke :)

Sjekk ut soundstream human regin serien, det er vell klasse A forsterkere?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange er alt for opptatt av effekt. Effekt er den minst viktige parameteren ved hele forsterkeren, og sier i utganspunktet svært lite om forsterkerens driverevne. Du kan godt finne en 100watter som driver et element bedre enn en 300Watter, og samtidig kan du finne 400Watter som er mye grommere enn en 1500Watter. Det hjelper overhodet ingen ting at effekten er målt i RMS. For det sier svært lite.

Å gjengi musikk handler ikke om å spille en spesiell tone høyest mulig. Det handler om hurtighet, dynamikk og kontroll, noe som er vesentlig mer komplekst enn gå gjengi enkelte frekvenser. Evnen til å formidle dette på en troverdig måte kan man ikke finne av effekten. Det veldig få mennesker er klar over, er hvor lite effekt som brukes ved gjennomsnittlig lydnivå. Så selv om man kan spille høyere med en gitt forsterker på et gitt element, trenger ikke det å bety at forsterkeren driver elementet bedre, enn en annen forsterker.

Vær derfor mindre opptatt av alt dette effekt-jaget, og gå ut å finn dere skikkelige forsterkere, som faktisk kan spille musikk, og ikke bare bråke.

(med mindre du er en DB drag deltaker da selvsagt)

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Hei.

Sony har litt og arbeide opp mot men dersom du vurderer og konkurere med dette så tror jeg ville ha valgt en annen hovedenhet.

Sonys hovedenheter ser utrolig heftig ut og er meget gode men de mangler tidskomp.

og det er et stort minus i boken spørr du meg.

Samt at de også har gått helt bort i fra sitt tidligere dsp system.

Jeg har et slikt system som jeg vurderer og selge har litt lyst og prøve noe nytt, men ikke fordi jeg ufornøyd jeg ble norgesmester i uf un klassen i år med dette systemet og flere av de som har lytta på bilen i år mener at den har holdt et høyt nivå på kvalitet.

Utover dette kjenner jeg ikke sony's nye høytalere og forsterkere spesielt godt men har solgt noen rimelige coax sett når jeg jobbet på bensinstasjon men ikke noe og konkurere med men helt ok til vanlig bruk.

Så har sett flere biler med sony xplod tidl.i år og de har ligget midt på treet så dårlig er det neppe:)

Men klart har du lyst så kan du jo få kjøpe dsp-systemet mitt evnt.

ligger en tråd under kjøp og salg.

Da har du i alle fall alt du trenger..det er fortsatt sonys gullverk de må jobbe lenge før eq7 er på høyde med dette i alle fall i følge andre hardbarka sony fans som har holdt på lenge.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Jeg har Xplod utenom 2stk 6*9 og spilleren.

Jeg er meget fornøyd. Jeg har selv 4stk 12'' 1300W 2stk 6*9 (pluss 2stk rockford) og Xplod forsterker. Det er også en USBLASTER kondis inni bildet seff ;)

Skal du ha spec på dette, er det bare å spørre.

Samme hva folk sier, så er jeg veldig fornøyd med dette. 12'' erene vant også testen i MAX power bladet ;)

(Gammel tråd, ja. Men det er greit å vite for de som skal kjøpe ;) )

-Arne

90' Ford Sierra 2wd DOHC-T

05 Jumpy

X-Diverse

***Ford***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva folk sier, så er jeg veldig fornøyd med dette. 12'' erene vant også testen i MAX power bladet ;)

(Gammel tråd, ja. Men det er greit å vite for de som skal kjøpe ;) )

-Arne

Så kan jo jeg legge til at hvis man har ett snev av sunn fornuft så kjøper man IKKE produkter fordi det er kommet ut som best i test i Max Power.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...
hei.

Jeg skal kjøpe nytt stereo i bilen og har fått en pris på en pakke fra sony xplod, men har hørt mye snakk om at xplod er så dårlig og at jeg må kjøpe kicker, cadence, og jbl osv. isteden. er xplod så dårlig eller er det bare sånn at bilstereo entusiaster prater dritt om sony uansett. synes selv det virker helt åleit.

har fått et tilbud på denne pakken:

cdx-f5500 cd-spiller 2499kr

xs-ht170s frontsett 1999kr

xs-l151p 15 tommer bass 1299kr

xm-d500x mono-forsterker 2999kr

xm-504z 4-kanals forsterker 1799kr

=10595kr.

hvis jeg kjøper dette får jeg med kabler og sikringer uten tillegg i pris.

er dette verdt å kjøpe???

takker for alle seriøse svar=)

Kameraten min kjøpte seg ett xplod anlegg som han skulle ha i båten sin og det trøkker tålig greit for å si det sånn. Jeg har vurdert selv og kjøpe ett slikt anlegg. Ikke kjøp 15" de blir for trege, og bare bass er ikke musikk:P husker ikke helt hvor det er men der koster en 12" basser, to 16*9" og forsterker 2000kr. Så burde du invistere i noen rockford diskant høytalere de speller bra. Hvis du ønsker mere trøkk er det jo bare og kjøpe to pakkeløsninger som da kommer på 4000kr.

Xplod er ikke det beste på markedet, men til den prisen får du ikke mye fra feks JBL eller Rockford til samme prisen. JBL har noen rå bassere som trøkker sabla bra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider