Gå til innhold

Turbo spørsmål

Ranger emnet


Hayabuza

Anbefalte innlegg

hva skjer vis oljereturen fra turboen blir lokkert?

 

fyker turboen eller raser hele motoren?

 

har en b21at sak..

 

på innsuget er det en fin liten "ting" som står midt på og blåser ut luft hele tia.. før så var den kobla til veivhusutluftinga.. er det noe særlig da? å få trykk neddi der?

 

skal ut på langtur på torsdag så det er litt kjedelig å stoppe på dovre med rasa motor uhhmmwhat?

 

"Update": starta motoren og drev å rusa den litt og finjusterte litt tenning. så syntes jeg turboen og eksos sia var så jævla varm, mesten ubehagelig å ha ansiktet nede ved turboen. så tok jeg opp lokket for olje på fyllinga og starta motoren, da dampa/røk masse derifra. så titta jeg på lokket og inne i lokket var det en hvit krem wtf?

 

skal turboen være så jævla varm? og det skal vel ikke ryke så massivt fra toppen?

 

noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hayabuza

hva skjer vis oljereturen fra turboen blir lokkert?

 

fyker turboen eller raser hele motoren?

 

har en b21at sak..

 

på innsuget er det en fin liten "ting" som står midt på og blåser ut luft hele tia.. før så var den kobla til veivhusutluftinga.. er det noe særlig da? å få trykk neddi der?

 

skal ut på langtur på torsdag så det er litt kjedelig å stoppe på dovre med rasa motor uhhmmwhat?

 

"Update": starta motoren og drev å rusa den litt og finjusterte litt tenning. så syntes jeg turboen og eksos sia var så jævla varm, mesten ubehagelig å ha ansiktet nede ved turboen. så tok jeg opp lokket for olje på fyllinga og starta motoren, da dampa/røk masse derifra. så titta jeg på lokket og inne i lokket var det en hvit krem wtf?

 

skal turboen være så jævla varm? og det skal vel ikke ryke så massivt fra toppen?

 

noen som har noen tips?

 

hvit krem i oljepåfyllang = vann i olja

Som igjen kan ha disse grunnene, b.la sprekk i topp, ødelagt toppaking, ventiltettinger.

 

Hvis toppakinga er gåen så vil den blåse trykk i kjølesystemet, det kan påvirke kjølinga og kan kanskje ha noe med varmen du kjente å gjøre..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet ut at det er bensin i oljen... kanskje kombinert med vann... men det lukter værtfall bensin derifra.. går da ut ifra at ventiltetningene eller stempelringene er grilla...

 

det hvite krem greien i oljepåfyllinga tror noen er fordampa vann og noen tror det er fordampa bensin... hmm

 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---Blokkering av retur-olje fra turbo = Jeg tenker da på ordentlig blokkering, når jeg skal definere det: -det som først skjer er at turboen ikke får kvittet seg med olja og olja blir varm.

Olja går over fra å være olje til å bli noe som heter koks:mad: koksen sperrer for olje, så oljeledningen, tilførselslangen blir sperret, varmen gjør så olja i tilførselslangen til til koks.

 

Dette resulterer i at turboen ikke får kjøling, lagrene i turboen går, som videre resulterer i turbohavari.

Ved bytte av turbo må du bytte olje + oljeslangene til turboen, har bilen blitt kjørt med havarert turbo må du nok bytte manifold/grenrør oxo, det danner seg sprekker i det originale grenrøret p.g.a varmen, men det ser du! Må ikke nødvendigvis bytte manifold, det er bare å se om det er sprekker i det.

-Tro meg, jeg har opplevd detta.

-Det samme som jeg har sagt ovenfor gjelder også når man slår av bilen med en gang og ikke lar den gå på tomgang i 3-5min etter at en har kjørt...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor grovt bør retur røret/slangen på en mitsubishi td04h-13c turbo være? har en flens, men den er mye tynnere enn det som er originalt..så jeg vet ikke om jeg tør å bruke den..

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke 100% sikker på.

-Er vant til å bruke Turbonetics og Garrett-turboer på volvo... På den ene garret T03'en min (modifisert med trim) bruker jeg det originale retur-rører som er laget av aluminium, det er det flens på, og røret er ca. ikke fullt 2cm i diamater innvendig. Hvis du går opp til ca. 2-2,5cm innvendig så skal det være greit nok for en t04-turbo. Garrett og turbonetics er omtrent det samme, -en del forskjellig innmat og lagere++ hovedsaken er at olja får strømme greit uten større motstand.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår