Gå til innhold

Bytte turbo

Ranger emnet

Dinglevims

Anbefalte innlegg

Hei

Spør på vegne av en kamerat som har en Lancia Thema Turbo med sliten turbo...

Hvordan er det å bytte turbo selv? Er dette vanskelig eller er det greit å gjøre for en som har litt orden i verktøykassa?

Hadde vært fint med et raskt svar.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri titta ned i motorrommet på en slik bil, men regner med at det skal være ganske standard stuff!!! Ikke no spesielt vanskelig å bytte selv. Men det spørs jo helt på hva gutten kan ifra før...

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med at det største problemet ville bli å få løs den slitne turboen. Så litt brunt ut nedi der så det er vel fare for at det sitter godt...

Jeg får ta en tur til kameraten min og gjøre det sammen med ham... To hoder lager mer rør enn et ;)

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_BASS

Det er ikke noe problem i det hele tatt. Problemet kan være at diverse skruer sitter hardt. Ha burde dessuten bytte olje og kjøleveske da dette bør tappes ut før demontering.

Om turboen er vannkjølt, vil nok vannet renne av motoren ved demontering, men hvorfor i all verden bør motoren tømmes for olje før demontering? Mitt tips: Om du ikke trenger å bytte olje, så ikke gjør det. Turboen står høyere enn oljesumpen, så det kommer ikke noe oljesøl. Pass på å la det renne olje gjennom oljekanalen i nyturboen før montering, slik at den ikke snurrer tørr det første sekundet etter oppstart.

Alpina B10 BiTURBO

-"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dinglevims

Regna med at det største problemet ville bli å få løs den slitne turboen. Så litt brunt ut nedi der så det er vel fare for at det sitter godt...

Bruk godt med rustløser på boltene, kakk på de og skru både med og mot klokken i starten så løsner de nok. I verste fall sett en blåselampe rett på mutteren. Varm mutteren i 10-15 sekunder, og vær rask med nøkkelen før varmen forplanter seg i bolten. Dette går nok som en drøm...;)

Alpina B10 BiTURBO

-"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Vil du kjøre gammal olje inn i en ny turbo, nei, er en jævla go grunn til å få bytta olja.

Hvorfor? Oljen er jo "gammel" etter 2 timers kjøring likevel...og hva om oljen er byttet for 1000km siden. Er vel ingen vits i å bytte olje da? Makan til sprøyt. En jævla dårlig grunn til å få bytta olje.

Hvor lenge er en turbo ny, og hvor lenge er en olje ny? Skal du kjøre ny olje helt til turboen ikke er ny lenger? Pass heller på at nippelen på trykksiden tetter helt. Dårlig butikk om det spruter olje fra trykksiden og rett på eksosturbinhuset..

Alpina B10 BiTURBO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga bare tips jeg, selv ville jeg bytta olje og tømt den for olje før jeg bytta turboen. Men det er bare meg. Uansett om du snart skal bytte olje så hvorfor ikke nå, dessuten må han i allefall la oljen renne tilbake slik at han ikke får masse oljesøl

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte olje er jo helt kurant, og tipset er ikke dumt heller. Men mitt poeng er at man trenger ikke være redd for at oljen renner ut av motoren når man demonterer turboen, fordi den er montert over oljespeilet, så om man ikke har planer om å demontere turbo mens motoren går, er det ikke olje i turboen. Den renner ned i motoren straks oljetrykket forsvinner.

Jeg bytta begge turboene på min bil i sommer, men jeg skifta ikke olje for det...de virker ennå.

Alpina B10 BiTURBO

Lenke til kommentar
Del på andre sider