Gå til innhold

M3 vs Supra

Ranger emnet

Gjest 1302

Anbefalte innlegg

Siden bmw får så j*vla mye pepper på disse sidene, og Supra`n blir forguda tenkte jeg bare å bidra med litt harde fakta..

Org spec Supra:

3.0l turbo

Horsepower 320 hp

Torque 315 ft/lb

0 - 100 kph 5.3

400m 13.3 @ 173 kph

Org spec M3 (standard utgave, e36, mao en gammel traver)

3.6l N/A

321hk

0-100, 5,4s

Kan vel ikke si at Supran akkurat parkerer kebabtralla... ;) ?? En ting kan i hvartfall sies, BMW veit hvordan man lurer mye fart ut av en N/A motor..

På tide med litt street cred til Bimmer oxo?? og ikke bare Kebab cred..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Supra TT er offisiellt oppgitt med 280hk.

BMW E36 M3 har både en 3.0 liters rekkesekser med 286hk og en 3.2 liters rekkesekser med 321hk. Det finnes ingen M3 med 3.6 liters (E46 har 3.4 liters sekser med 340hk).

286hk M3'en ble oppgitt med 0-100km/t på 6 sekund blank. 321hk utgaven (kom i 95-96 tror jeg) er oppgitt til 0-100km/t på 5.5 sekund.

Supra og M3 er sånn sett ganske lik - original vel og merke. Poenget med Supra (Twin Turbo) er vel at den er SINNSYK lett og trimme - men det er altså ikke M3'en.. eller, lett og trimme? kanskje.. men det koster så busta fyker!

Og når det gjelder at BMW er flinke til og ta ut motoreffekt fra N/A motorer.. så.. joda.. de er flinke - men de er for lengst forbigått av en annen japansk produsent - nemlig Honda! Honda S2000 motoren - 2.0i 16V VTEC motor (rekkefirer) med 241hk originalt. Eneste gangen BMW har kommet over 100hk pr. liter er med 3.2 litern som stod i M3 (3.2l, 321hk, altså 1hk over, hvorav Honda er 41hk over 100hk pr. litervolum - vel og merke i en gatebil).

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota supra har 330hk orginalt på turbo medelen og 179 på den uten turbo...

men ingen har jo sakt at supraen e noe rå bil orginalt, men det er jo et enormt potensiale i den..

Eneste som er noe og klage på er vekta på ca 1700kg..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, supra blir kul om man styler den som trimmer som f! Det skal jeg være helt enig i!

Men jeg mener nå at M3 har en viss "stil" som riskokeren mangler!

Visst faen kan man få ut mye hk fra en Bmw også... Tid og penger =)

En anna ting.. noen som har erfart kjøre egenskaper med tanke på Supra kontra Bmw M3?!

:D

BMW POWER - GO FAST!

www.bmwpower.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Toyota supra har 330hk orginalt på turbo medelen og 179 på den uten turbo...

men ingen har jo sakt at supraen e noe rå bil orginalt, men det er jo et enormt potensiale i den..

Eneste som er noe og klage på er vekta på ca 1700kg..

Supra er offisiellt oppgitt til 280hk - men ja, den måles somregel til 320-330hk på rulla. N/A utgaven har vel 224hk, ikke 179.

Supra'n er jo ikke akkurat no familiebil original heller da - den slår jo alle BMW M3 utgavene original, den slår alt av S2/S4/S6 originalt (tror jeg), osv, osv. Og ja, den har enormt potensiale, som ikke koster så mye og utnytte (som til endel andre biler, spesielt biler som er N/A i utgangspunktet).

vekten er vel ikke på hele 1700kg originalt? mener den ligger på rundt 1500 jeg da men. 3000GT VR-4 TwinTurbo ligger jo på 1700kg, og den er jo omtalt som den tyngste japse-sportsbilen ever.. så..

04 Mercedes-Benz CLK

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmwpower.no

Greit nok, supra blir kul om man styler den som trimmer som f! Det skal jeg være helt enig i!

Men jeg mener nå at M3 har en viss "stil" som riskokeren mangler!

Visst faen kan man få ut mye hk fra en Bmw også... Tid og penger =)

En anna ting.. noen som har erfart kjøre egenskaper med tanke på Supra kontra Bmw M3?!

:D

Supra'n har jo stil som bare det :) det er iallefall en unik bil - noe en M3 ikke er (les, coupe av en 4-dørs sedan eller stasj. vogn, samt at en får 316i Coupe som kan se identisk ut).

Kjøreegenskapene er jeg usikker på - men jeg vet nok at E46 M3 tar Supra når det gjelder kjøre-egenskaper.. når det gjelder E36 så vet jeg ikke (har kun prøvd 328i, E36 - og aldri prøvd Supra).

04 Mercedes-Benz CLK

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bidz

Supra er offisiellt oppgitt til 280hk - men ja, den måles somregel til 320-330hk på rulla. N/A utgaven har vel 224hk, ikke 179.

ever.. så..

SYNES DET ER RART DA ALLE SOM STÅR TIL SALGS I TYSKLAND LIGGER PÅ 330HK OG DET VAR EN UTEN SOM HADDE 179..

SKAL IKKE KRANGLE FOR DU HAR VEL TEKNISKE DATA LIGEND SIDEN DU ER SÅ SIKKER...

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuups.. blei feil på motorvolumet på M3`n skal selvfølgelig være 3,2 liter.. Når det gjelder gjelder ytelse på supran er dette henta fra http://www.toyota-supra.com/exportmkiv.htm, og må vel kunne ansees for å være ganske sikre(er dette en offesiell side eller ikke?? har ikke funnet noe spec hos toyota norge.. skyldes vel muligens at ikke supraen har noe kjempemessig salgvolum her til lands.. ;)), og gjelder for 01-03 export modellen av dem, de tidligere supraene vil nok ha andre spesifikkasjoner, da det var andre motorer i dem.. (eller tar jeg feil når jeg mener å huske at tidlige 90-talls modellene hadde en mindre singel turbo motor??)

En annen ting bidz- stil er vel en ting man kansje skal være litt for siktig med å proklamere høylytt om, jeg ville nok anta at den menige mannen i gata synes en standard s3/4/6/bmw/Jaguar/porsc el. er lang mer stilig enn en styla supra som i mange tilfeller nok ville oppfattes som harry/rå/rånete IKKE stilig, er vel kansje ikke uten grunn at man ser betraktlig flere porsc merc etc i den prisklassen enn toyotaer..(men hey det er ikke min mening jeg synes supraen er tøff og kunne godt tenkt meg å bytte ut bobla med en sånn..)..

Når det gjelder at Supran så overlegent slår M3 orginalt var det akkurat det jeg forsøkte å vise med denne tråden at den IKKE gjorde..(les det første innlegget)

Er det forreseten noen her på forumet som har hatt gleden av å prøve en 3,2l M3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1302

Er det forreseten noen her på forumet som har hatt gleden av å prøve en 3,2l M3?

Jeg har sittet på med en 96 E36 4-dørs M3 med 6/7-trinns sekvensiell gearkasse til 100k, karbon-effektanlegg (hele veien, med race-kat) samt chip, sportsluftfilter og hamann karbon-innsug og 19" hamann felger+++... gikk ganske heftig, men med den gearkassa var den visstnok et herk og bruke i daglig trafikk (bykjøring f.eks.)

Når det gjelder stil, så vil jeg nå iallefall si at jeg synes en standard Supra (fra 93 og oppover) er MYE finere/stiligere og mer sporty enn alt av Audi'er og BMW'er (utenom Z8) osv. En Supra trenger ikke og være stylet. Holder med at den helst er svart (min smak), samt er senket litt, og har noen fete padde-felger (helst krommet, og med litt kant - men IKKE for mye kant, for det ser fugly ut, og passer ikke på det ellers avrundede karosseriet til Supra'n) og original-vingen, samt litt toning på alle rutene (ikke svart, men - 43% film hadde vært fint).

Grunnen til at du ikke ser så mange Supra'er i Norge er nok rett og slett fordi Supra _Aldri_ ble solgt i Norge - da den sikkert har kommet til og koste ca. 1,2-1,5 mill ny her. Dra til Spania, statene, New Zealand eller australia - så vil du nok se veldig mange Supra'er tralle rundtomkring.

04 Mercedes-Benz CLK

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres hefig ut den m3 -sikle-.. spør om han vil bytte den i en ganske pent brukt 1302.. ;)

Hvis supraen ikke ble solgt i Norge vil det nok forklare hvorfor det er så få av dem.. viste ikke det.. men er enig med deg i at det er en tøff bil og kunne godt ha tenkt meg en slik en også.. og vil igjen presisere at denne tråden ikke blei starta for å snakke stygt om supran , men for å si noe pent om BMW 3er som etter min mening har fått aaaaalt for mye pepper på disse sidene.. se bare under de aktulle forum.. greit at de har fått rykte på seg å være det foretrukkede transportmiddelet for våre nye landsmenn, men det bør ikke totalt overskygge at det når alt kommer til alt er biler med betraktelig bedre kjøreegenskaper enn de gjennomsnittelige bilene som karrer seg fast til krunglete norske veier..

b.t.w.(litt off-topic..) -bidz ser at du er fra trondheim, er det noe særlig som skjer i bilmiljøet her? treff etc? annet enn utenfor O`martins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1302

b.t.w.(litt off-topic..) -bidz ser at du er fra trondheim, er det noe særlig som skjer i bilmiljøet her? treff etc? annet enn utenfor O`martins?

Vel, bor ikke i Trondheim selv nå - flytter tilbake straks da men :) noe som skjer.. nja.. har jo alltids kanalen i helgene da :D hehehe.. neida, er vel lite som skjer i Trondheim egentlig. Var jo et sånn mini-møte for en stund siden (sladdemøte), samt at det skulle være no pizza-treff som det visstnok aldri ble noe av.. hvis du har en ide, så er det bare og slenge den ut.. tror de fleste trønderne her er interessert i og finne på noe egentlig :)

04 Mercedes-Benz CLK

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rett i at Japanske supraer "bare" har 280hk, kan nok derfor tenkes at de har regler på max ytelse...

Når det gjelder treff i tr.heim ville det kansje være en ide med et street meet sånn ala de som er arrangert på Strømmen, men det er nok ikke helt sesongen for det nå.. men det ville kansje være en ide med et treff å kjørt go-cart eller noe slikt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider