Gå til innhold

Innstiling av gain, forvirret

Ranger emnet

C0bra

Anbefalte innlegg

På siden til rockford står det at jeg skal ha gainen på ca 1/3, når cdspilleren min gir ut et signal på 2.2v. Mens mange brukere på diverse bilstereoforum sier at jeg ska skrue cdspilleren ca 3/4opp også stille gainen til jeg hører forvrening i lyden så skal jeg stille ned litt.

Har nå gainen på ca 1/3, men har hatt den på neste fult på subbene uten å høre forvrening i lyden.

Hva er rett?

Forsterkeren er en P8004, subbene er 2*RFP4812 og jeg har også ett FNX2614 sett på den forstekeren.

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by C0bra

På siden til rockford står det at jeg skal ha gainen på ca 1/3, når cdspilleren min gir ut et signal på 2.2v. Mens mange brukere på diverse bilstereoforum sier at jeg ska skrue cdspilleren ca 3/4opp også stille gainen til jeg hører forvrening i lyden så skal jeg stille ned litt.

Har nå gainen på ca 1/3, men har hatt den på neste fult på subbene uten å høre forvrening i lyden.

Hva er rett?

Forsterkeren er en P8004, subbene er 2*RFP4812 og jeg har også ett FNX2614 sett på den forstekeren.

Heller for lite enn for mye, så du ikke kjører firkantpulser inn på subbene dine, for da er de ferdige.

Om du kjenner ett bilstereofirma som har kjennskap til bruk av oscilloskop så bruk dette for å gaine forsterkeren din..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

Er det ikke bare å bruke øret, og justere deretter?

Noen sier det, det er derfor jeg blir så usikker. Har ikke så lyst til å prøve så veldig når jeg ikke er sikker..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Vel de som jeg kjenner og han ene har 10 års jubileum til våren som konkurerende å har også dette som et levebrød han bruker bare hørselen.

Det er jo litt slik noen gjør det slik og andre slik i bilstereo å begge metodene kan være like bra.

Men ser ut ifra alle sier så bruk en tommelfingerregel eller to, ved innstilling:

jo lavere gain jo mindre støy.

og spilleren når den spiller maks så skal det ikke vrenge, høyt men ren klar lyd.

så spill til du synes at det vrenger mindre gain, og gjenta dette til du har nådd maks på spilleren din.

på denne måten om du bruker bilen på fest eller noen som mener at musikk spilles høyest og dunke ti dunk mest mulig i bilen guffer opp så tar dem i alle fall ikke livet av anlegget ditt eller høytalere suber.

Selv så bruker jeg lite gain av vane og heller store forsterkere for eks. mine rf fnq diskanter jobber sammen med en av rf's nye power forsterkere t8002 og det vrenger ikke men har skikkelig stålkontroll og ingen støy i dem..(fra forsterkerne):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du ikke er helt klar over hva gain knappen er for, kansje jeg tar feil.

Gainknappen er IKKE til aa bli brukt som volumkontroll.

Den er der for aa justere lydnivaaet mellom to ulike forsterkere da de har forskjellig sensitivitet. Saa hvis du ikke har profesjonelt utstyr saa ville jeg ha justert gainen ved aa hore etter og justere gainen slik at du faar likhet mellom de forskjellige forsterkerne i bilen(hvis det er ditt maal)

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider