Gå til innhold

Hvor lenge må man ta det med ro på autobanen?

Ranger emnet

Torfinn

Anbefalte innlegg

Nå skal ikke jeg skrøyte på meg at jeg har en bil som er egnet til å trille på autobanen... hehe

men nå har det seg slik at eg skal flytte ned noen måner og lurer på hvordan det er med kokksbelegg og lignende i forrholdt til nye fartsgrenser?

Holder det å ta det med ro gjennom danmark?

Skal ikke tyne bilen helt men den ligger jo rundt 3500 rpm i 100 i å tengte eg skulle legge med rundt 130 nedover til frankfurt, men jeg vil ikke kverke den stakkars bilen min :)

Takker for tips.

Torfinn

---||---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt nedover 2 ganger.. helt ned til sør frankrike..

De 10 første km bør du kjøre rimelig rolig.. 80/ 110 km/h..

Så etter det kan du fint ligge i det du vil..

Men når du stopper bilen etter å ha ligget i samme fasrten lenge, så ikke skru av bilen med en gang.. la det stå på tomgang litt å kjøle seg ned før du skrur den av for å gå å spise eller whatever :D

God tur

1991 Opel calibra (Solgt)

1985 Mercedes 190e 2.3 16v

2001 Peugeot 206 (Solgt)

1992 Bmw 318i Turbo (Eyecandy) (Solgt)

1991 Opel Calibra (Solgt)

1991 Toyota Mr2 (Solgt)

1991 Opel calibra (Solgt)

1990 Nissan 200sx s13 (Solgt)

2002 Opel Bertone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer vel ann på kjørestilen du har idag ;)

hvis du har en bil som aldri har kjørt over 80 bør du vel ta det med ro ;)

men tror hvis du bruker gasspedalen litt aktivt her hjemme er det ikke noe problem, bare husk tre ting:

Følg med på temperaturen

Sjekk olje FØR du drar

Sjekk olje når du tanker

bilen din kan bruke betydelig mere olje når den surrer rundt 4-5k, istedet for 3-4k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm går vell som regel bra, har peiset igjennom tyskland i 160 i snitt med en 2001 mdl 1.8 Mondeo. Eneste stop var for å fylle bensin. Går med en del bensin i den farta da mila bare renner på :)

Men som er sagt, føkg med på vanntempen, samt la motoren stå å gå en stund før du stopper den. For motoren er varm etter flere timer med 5000 rpm på tellern.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Torfinn

Nå skal ikke jeg skrøyte på meg at jeg har en bil som er egnet til å trille på autobanen... hehe

men nå har det seg slik at eg skal flytte ned noen måner og lurer på hvordan det er med kokksbelegg og lignende i forrholdt til nye fartsgrenser?

Holder det å ta det med ro gjennom danmark?

Skal ikke tyne bilen helt men den ligger jo rundt 3500 rpm i 100 i å tengte eg skulle legge med rundt 130 nedover til frankfurt, men jeg vil ikke kverke den stakkars bilen min :)

Takker for tips.

Torfinn

Trenger ikke skryte på deg noe.Alle biler kan trille på autobanen :-)

Ta det roligt i begynnelsen, følg køen og ligg i høyre fil, følg mye med i speil.De bak kommer fortfort......

Ha kamera klart, det er endel gromme biler som ruller rundt, og morsomme folk også.

God tur!

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider