Gå til innhold

chiptrimming av biler må meldes fra til forsikringsselskap og staten

Ranger emnet


Enem24

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/21/408924.html

 

etter å ha lest denne linken, må jeg bare si at jeg ble litt sint.

Ikke nok med det at bil er dyrt nok i norge, nå skal man svi for at man ønsker å ha det litt morro.

 

Meningsløst spør du meg.

vw polo fox 1,3 '91

opel omega 2,5 v6 '97

---------------------

x-volvo 245 '82

x-opel kadet 1,3 '86

x-mazda 323 1,3 '86

x-volvo 240 '86

x-mercedez 190e '91

x-opel corsa 1,2 '87

 

Living life with parkljus och tåkljus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er jo et vanskelig tema det der.

 

På den ene siden har jeg full forståelse for at de vil ha ekstra betalt fra de som henter ut mere hester av bilene sine, fordi mer hester ofte betyr hardere kjøring.

En god del kjører nok friskere med 225hk 1,8T, enn med 150hk 1,8T (tenker på VAG motoren).

 

Nøytralt tenker jeg at man bør betale litt ekstra, men ikke så mye. Så lenge selskapene begrenser påslaget på forsikringen synes jeg det ville være greit å ha registrert effektøkningen hos dem.

 

Men på den annen side bør man få optimalisere motoren sin uten at forsikringsselskap skal bry seg om det. Noen er ute etter lavere forbruk, og litt ekstra drag til forbikjøringene uten nødvendigvis å ta noen flere eller farligere av dem selv om man har muligheten. Kun for sikkerhets skyld å ha noe ekstra å spa på med om det skulle trenges. Vet faren min kunne funnet på noe sånt.

 

 

Noen som sitter på fasit eller?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen flere enn meg som la merke til dette:

 

"Under normale hastigheter kjører den trimmede motoren på lavere turtall, den jobber mer uanstrengt, og trenger derfor mindre drivstoff, forteller redaktør Bekkevold."

 

 

Nå kan ett chip endre utvekslinga på girkassa di også!

 

:D

 

 

 

ES

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten kan jo bare skylde på seg selv for at folk ikke melder fra. Hadde bilavgiftene ikke vært så høye, hadde kanskje folk kunnet kjøpt seg biler med stor nok motor i utgangspunktet. Personlig skjønner jeg ikke hvordan folk tør å kjøre med bitteliten motor (med tanke på forbikjøringer, påkjøring til motorvei osv). Men sånn er det nå i ett av verdens beste land, og det kommer nok til å være slik (og værre) fremover.

 

Så da chipper mange, og som avisen skriver "..får bilen andre egenskaper enn hva den er forsikret for. Akselerasjonen blir raskere og toppfarten høyere...". Greit nok at vi skulle betalt noen kroner mer i forsikring, men aksellerasjon er jo faktisk nyttig i aksellereasjonsfelt og andre situasjoner. Toppfarten blir høyere, ja det er skummelt at folk kjører 225km/t i stedet for 215km/t!! Huff de 10 ekstra kilometerne kommer til å forårsake dødsulykker, i motsetning til den "vanlige" toppfarten...

 

Det som er værst for oss "syndere", er den dagen man vraker bilen, og forsikringselsselskapet finner ut at bilen "har samme egenskaper" som i avtalen. Dersom forsikringsselskap kan kutte utbetaling (helt eller delvis) kun på grunn av dette, er det noe galt noe sted. Etter min mening bør det ikke være avkortning med mindre det er en sammenheng mellom "modifiseringer" og ulykken. Noe annet er sprøyt, selv om det går ann å aksellere raskere med chippet bil, kan man fortsat kjøre fort med samme bil uten chip... Og hva med andre modifiseringer som felger/dekk og senkesett. Dersom dette er av god kvalitet, forbedrer faktisk dette kjøreegenskapene (gjerne drastisk!). Får vi noe redusert forsikringspremie for dette kanskje? neida.....

 

Takk for oppmerksomheten..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmwknutn

75 hk med kun en chip? aldri

 

Får rundt 200hk kun med chip. Noe særlig mer er påskrytte hester fra leverandør. ES-tuning fikk ut ca 200hk av en 1,8T etter 2 døgn i benken. Ta den diskusjonen i en annen/ny tråd om du ikke tror det bmwknutn.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha norge er så tilbakestående..... at dem skla finne ut av dette først nå 10 år etter at det ble populært lissom...... akkurat som med lystgass...

 

og ENDA en gang så er det farts gale ungdommer som chiptrimmer?.... herregud så tragisk! jeg kjenner minst 8 VOKSNE gubberpå 50+ som har chippa sine biler....

 

og kjenner enda flere i lastebil branser som chipper sine lastebiler

 

 

heeeeeeeeeeja nooooorge!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

 

Ja det var poenget her.... eller hva?

Ikke noe problem trimme den motoren til 200hk+. Tror du lever i din egen BMW verden jeg.

 

Chipping av 1.8T 150hk, gir bare 195hk - ikke 225. Tror det er du som lever i din egen verden alacocaina

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår