Gå til innhold

turbomega (tung tråd med bilder)

Ranger emnet


turbomega

Anbefalte innlegg

Tenkte at dere skulle få se litt hjemmebygg på Opel, har kommet så langt at den går og kan kjøres, men mye innstilling+++ igjen, større intercooler++ står på ønskeliste..

 

 

Noen som lurer litt på hva slags motor det er, hva det skal yte osv..

 

Noen fakta:

 

20SE Blokk med innmontert oljereut fra C20LET.

C20LET Veiv, svinghjul, trykkplate, oljepumpe, stempler, råder, dyser.

X20XEV Topp og register.

ARP-rådebolter.

Hjemmelagd trykkboks med spjeldhus fra 3.0 12v.

Hjemmelagd turbogrenrør i 316 rustfritt stål.

Garrett T3 Turbo.

Stor radiatoren fra 2.0 med AC.

Oljekjøler i radiatoren, slanger fra Tess.

Turbosmart SuperSonic dump-valve.

Rustfrie trykkrør.

Intercooler fra Saab 9000 2,3 16v tic

Motronic 1.5 motorstyring med SMT6 og hjmmelaget DIS-system. Coilpakke fra X20XEV

3" eksos sveiset av simonsdeler.

Sinterlamell.

R28 girkasse med hus fra R25, forlenget kuletapp og innkortet vandring.

Radiatorslanger stort sett fra C20NE.

Flyttet ABS.

Bremser, understell, drivverk fra 3.0 24v.

Mellomaksel bakre del fra 3.0 24v, fremre fra 2.0 OHC.(C20NE, SE osv..)

Batteri forran høyre fremhjul.

 

 

Effekt? Det får man se.. Planen er ca 1,5 bar ladetrykk, minst 250hk.. Bunndelen sies og tåle 400hk..

Men det kommer litt etterhvert, tar det rolig til å begynne med..

 

 

bilde1.jpg

 

"Kjøleskap"

bilde2.jpg

bilde3.jpg

 

Trykkluft.. 8)

bilde4.jpg

 

Hjemmelagd grenrør med eksos og turbo..

bilde5.jpg

bilde6.jpg

 

Under arbeid:

bilde7.jpg

 

 

Montering av stuss til Nyseventil.

bilde9.jpg

 

Provisorisk DIS-Testing på C20NE..

bilde10.jpg

bilde11.jpg

bilde12.jpg

 

Nys!

bilde13.jpg

 

Ombygging av kamhjul for kamgiver.. Gjemmes bak kamhjulet. Se plate og giver på den mellom hjulene..

bilde14.jpg

bilde15.jpg

bilde16.jpg

 

Nå ligner det snart!!

bilde17.jpg

bilde18.jpg

 

Her er litt nyere bilder..

 

Grenrøret er nå blått.. Men det viser ikke på bilde.. Litt slipestøv på det har rustet.. menmen..

motor1.jpg

 

Ferdig trykkboks. Stagleamikken på gassen er for å få den progressiv.. Og det funket bra det..

 

motor2.jpg

 

Et par oversiktsbilder.. Ser nødløsningen til kamgiver.. SKULLE prøve bilen.. :twisted: Dumpen er knallhard, men utrolig nok så dumper den allerede.. Tilskuere hevdet at genserene blaffret når den dumpet..

 

motor3.jpg

 

motor4.jpg

 

Hva ser man her da? Hmm.. Oljetrykkslange til turboen, skimter returen.. Tja.. Ser jo skittent ut på bilde.. Ok da.. Kjørte i regn..

 

motor7.jpg

 

Og har finner man batteriet.. Skal montere resten av innerskjermen etterpå ja.. Men det er ikke det viktigeste enda..

 

motor10.jpg

 

Ser dere hva dette er da? Den kamgiveren jeg skulle ha sluttet å funke.. Merkelig.. ingenting som skulle tilsi det, men da laget jeg en provosorisk nødløsning i full fart... Tok en Platinastift og klemte en rustfri rørstubbe oval.. Dette gir signal om hvilken coil som skal lage gnist.. PS: Den der bestemmer IKKE tenningen.. Den der er bare åpen eller lukket når hjernen kommer med signal til coilen..

Jeg SKULLE prøve bilen.. Ble någet arg og forsinket pga den forbanna giveren.. Stikke til Mexico og kjefte på produsenten.. Skrive regning? :evil: hehe, neida.. Får vel ikke det..

 

motor11.jpg

 

Ingen bilder av kjøring.. Ble bare 45min kjøring før prøveskiltet utløp.. Men det var nok til å rive løs bakhjulene.. Går sikkert like bra som C20NET'en gjorde allerede..

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by AudiA4_20V

Ser lovendes ut dette her! :P

Ta å sleng inn noen flere oppdateringer da..

 

Men ifølge ryktene jeg har hørt om denne bilen så kommer du fra Vigra kan jeg tenke meg??

 

Andrè?

:)

 

Oi.. André ja.. Nå ble jeg nesten skremt her.. Ser i signaturen din så tenker jeg...: Andy? Bilde av Andy? Det var lenge siden..

 

Joda. Vigra her ja..

 

Er ikke så mye oppdateringer å komme med.. For nå er jeg i Bergen og studerer.. Skal hjem til og var på Biltilsynet i dag og brukte litt over en totusenedels million på prøveskilter..

Bilen er importert i 97, og sjekket i dag når... Sparer peng på å vente litt med å omregistrere den slik at det blir et år til siden den ble importert. Sjekket i dag når det var og det var i januar. Kjempeflott.. :D Da trenger jeg bare å vente litt over nyttår før jeg kan registere litt billigere..

 

 

Har ikke fått jobbet noe på bilen, men har kjøpt oljeseparatortank: Veivhusvent.jpg

 

Gadd ikke å lage den selv når den der ikke var så dyr. 1150,- med filteret.

 

Så kjøpte jeg bensintrykksmåler og nye tennplugger som skal virke fint til over 1,5 bar.. Kobling%20Bensintrykk.jpg

 

Så denne helgen skal jeg få testet litt, prøve å få justere inn litt saker og ting. Har laget lambdameter som jeg må teste ut, kjekt å ha i bilen som har et lite overblikk med blandingen. Har bestilt 3 slike givere som skal være på kammen. Har modifisert litt på DIS-kretsen min og håper at den skal virke nå. Så slipper jeg det opplegget som står på provisorisk nå..

 

Så følg med for bilder og ev. filmsnutt ut i neste uke etter at jeg har vært hjemme og testet litt.

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AudiA4_20V HJemmelaget DIS-system?? Svarten det er for noe da?

 

:D :D [/b]

 

DIS= Direct ognition System...

 

Motoren min har ikke høyspenntfordeler.. Men motorstyringen er beregnet på en coil og fordeler.. Ville ikke montere en fordeler, og da laget jeg en krets som via en kamgiver styrer to dobble coiler istedet. Da slipper jeg hele fordelerdriten.. :cool: På bildene ser du kamgiveren. Står mellom kammene, en liten svart dings. Og de metallørene som jeg laget på kamhjulet er for å mate giveren med signal. Liv på sula da?

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår