Gå til innhold

Store felger = jævlige kjøreegenskaper?

Ranger emnet


Nox

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre igår at dess større felger du har dess dårligere blir kjøreegenskapene med mindre du harmonere de nye felgene med dempere og understell. skulle man kjøpe seg noe burde det ikke være større enn 15". Jeg har planer om å kjøpe meg noen 17" til våren men ble litt usikker da jeg hørte dette. han som fortalte det driver et dekk\felg sted og er han som oppfant dekksokkene.

Noen som har merket noe forskjell på kjøreegenskapene når de har gått over fra standerdfelg og dekk til feks 17" lavprofil?

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye riktig i det du har blitt fortalt, men også litt for enkelt og bare gå på felgstørrelsen. Vekten er egentlig det korrekte og se på, samt det faktum at det krever mer moment og akselerere/bremse med hjul som har massen lengre ut fra navet. (kom ikke på noe korrekt ord for det i farten):D Det er fullt mulig å finne originale 15"felger som er tyngre enn enkelte 17" felger.

 

Så spiller faktorer som bredde på dekket og stivheten i sideveggene også mye inn på kjøreegenskapene. Samt hva du ønsker og oppnå med bilen. Gate/bane/drag/rally osv...

 

Såvidt jeg har skjønt kjører de på ca 15" i F1, mens det f.eks i BTCC/STCC kjøres på 19". Kommer ann på hvilke egenskaper de ønsker og oppnå.

 

Men ja, det er også viktig og ha et understell som kan håndtere en eventuell vektøkning i "ufjæret masse".

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til større felger du har til høyere uavfjæret vekt får du somregel, og det er IKKE bra... men det er jo fordeler i form av lavere profil som gir bedre kontroll mellom asfalt og bil osv.. men det finnes en gylden middelvei, og den er ikke størst mulig..

mange av racing bilene kjører med digre felger og hjul, men dette skyldes ofte at de må ha plass til bremser... altså tjener de mer på større bremser enn de taper i aks/egenskaper på store hjul (husk at disse IKKE kjører på like felger som oss vanlige dødelige... selv om de kan se like ut...)

 

store felger drar ned ytelsene betraktelig.. ikke bare veier de mer, men en hel masse av vekten (felgringen) kommer langt ut fra senter, altså blir momentet enormt mye større når felgen er stor... altså er ikke vekten i seg selv alt som teller, men også hvor langt ut fra senter vekten ligger viktig.. (kraft ganger arm)

dette gjelder både under aks og brems selvfølgelig..

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

pokker ta.. skal aldri prate i telefon mens jeg skriver ett innlegg mer.. bruker jo alt for lang tid på å skrive, slik at noen svarer i mellomtiden... sorry ett "dobbeltinnlegg"..

 

:D Flere beskrivelser er bedre enn 1 ;)

 

*klappePÅhodet*

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk også på at det er noe som kan kalles "følelsen av kjøreegenskaper" da...

altså har du ett par ting som teller litt: det ser tøft ut og det kjennes bra ut.. lavere profil gir ofte bedre styrerespons, mer følelse med underlaget osv... altså kan det føles som du har veldig gode egenskaper, men måler man krefter i sving så har man kanskje dårligere feste...

men.. min erfaring er at i sving, i SELVE svingen så er det ikke så himla mye forskjell på selve grepet uans felg og profil.. men i det man går inn i svingen, bytter retning i S svinger osv, så er det stor forskjell...

 

noe som er litt å tenke på iblant er når en med standard bil kjører om kapp med en bil som har det "vanlige" (hjul, senking osv..), så skal det faktisk ganske mye til for å kjøre fra vedkommende med standard bil.. dersom begge er like kjent, ca like gode til å kjøre osv.... men, tenk når det plutselig oppstår en situasjon da ting må endres i forhold til planen.. "elg testen"... da begynner bilene virkelig å skille seg fra hverandre... pendelbevegelser, dekk som svikter under bilen osv osv får fort standardbilen ut på "glattisen"...

 

 

en annen ting som jeg under om har litt å så på toppfart osv også er dette med luft... noe sier meg at store felger har en helvetes luftmotstand i forhold til små... (luft kommer "inn i felgen" )

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f1 bilene har jo bare bremsene i 1 løp av gangen så byttes de.

dekkene til f1 bilene fjærer mer en resten av understellet.

mindre profil = mindre demping i dekkene

er greit på bra vei men ikke altid anbefalt på veiene uttafor byene.

lavprofil og senkning på ujevn vei er helt jævelig nesten uanset bil

sier det jeg mener

mener det jeg sier

si din egen mening eller hold kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår