Gå til innhold

Hvor fort før lappen ryker?

Ranger emnet

le0n

Anbefalte innlegg

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble stoppa ved vestby av den berømte primeraen, de hadde vist prøvd å stoppe meg et par ganger før jeg så blålysa langt der bak, de hadde en godkjent måling på på tett opptil 136 kmt. og fikk 4000,- i forelegg. fikk beskjed om at jeg hadde knapt 0,2 kmt å gå før han hadde hatt nødt til å beslaglegge førerkortet mitt.

De kan beslaglegge lappen på alt over 135 kmt, og de MÅ beslaglegge det hvis du blir tatt i over 136kmt i 100-sona. så på bota etterpå og det stod svart på hvitt at du mister lappen på alt på og over 136kmt. altså 100-sone mister du altså lappen ved 136 kmt, IKKE ved 141 kmt. Prøv selv så får du se. ;)

-91 Toyota Celica 2.0 Gti

x -89 toyota carina 2.0 Gli

x -87 toyota carina 1.8 Dx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sier jo mye piss... MASSE PISS...

les dokumentet så ser du ALT som politiet vet, og en hel del til, som du burde vite...

det står INTILL 141km/h... 3-4mnd... altså kan de ta fra deg lappen fra 100 og opp til 141, og faktisk også under dersom forholdene tilsier det.. men på 141 SKAL de ta fra deg førerkortet..

men de er ikke NØDT for å ta fra deg førerkortet ved 141km/h dersom spesielle ting skulle tilsi det, slik som en "forbikjøring" der det var tryggest i bryte grensen... målingen kan da reduseres med 20-30% !! nå skal det litt til på en klasse A vei, men likevel.. finnes sikkert situasjoner der også.... slik som en vei helt uten biler med optimal sikt og føre... formildende omstendigheter..

les dokumentet en gang til.. det som står der gjelder, og ingen ting annet..

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror han purken du ble stoppa av hadde lest litt for mye av et svada greiene i vg jeg. sitter med bota i hånda nå og her står det at fra 70kmt og opp er det 36 kmt overskridelse som gjelder. det står absolutt ingenting om 41kmt noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

de sier jo mye piss... MASSE PISS...

les dokumentet så ser du ALT som politiet vet, og en hel del til, som du burde vite...

det står INTILL 141km/h... 3-4mnd... altså kan de ta fra deg lappen fra 100 og opp til 141, og faktisk også under dersom forholdene tilsier det.. men på 141 SKAL de ta fra deg førerkortet..

men de er ikke NØDT for å ta fra deg førerkortet ved 141km/h dersom spesielle ting skulle tilsi det, slik som en "forbikjøring" der det var tryggest i bryte grensen... målingen kan da reduseres med 20-30% !! nå skal det litt til på en klasse A vei, men likevel.. finnes sikkert situasjoner der også.... slik som en vei helt uten biler med optimal sikt og føre... formildende omstendigheter..

les dokumentet en gang til.. det som står der gjelder, og ingen ting annet..

Ikke for å være vanskelig, men jeg tror at DU skal slå opp på side 116-117 i det dokumentet. der står det svart på hvitt. her har jeg klippet fra den siden: 1. Overtredelse av vegtrafikkloven § 5, jfr. trafikkskilt 362 og

366 og/eller fartsgrense etter vegtrafikkloven § 6

– når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen

er,

a) til og med 5 km/t kr 500,-

b) til og med 10 km/t kr 1000,-

c) til og med 15 km/t kr 1500,-

d) til og med 20 km/t kr 2000,-

e) til og med 25 km/t kr 3000,-

– når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere,

og fartsoverskridelsen er,

j) til og med 5 km/t kr 500,-

k) til og med 10 km/t kr 1000,-

l) til og med 15 km/t kr. 1500,-

m)til og med 20 km/t kr 2000,-

n) til og med 25 km/t kr. 2500,-

o) til og med 30 km/t kr 3 000,-

p) til og med 35 km/t kr 4 000,-

06.1 Politidirektoratet 01.08.2001

hvis du har funnet ut noe mer enn det og har noen sider å vise til så mottas det med takk.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så på de sidene du sa og ser at du har misforstått litt. den tabellen gjelder inndragningsTID, ikke hvor du mister lappen. har klippet litt igjen,: FARTSGRENSE 100 KM/T MOTORVEI KL. A:

Fart: Inndragningstid:

(inntil 141 km/t 3 – 4 mnd.)

legg spesielt merketil at inndraginigstiden 3-4 mnd gjelder fartsovertredelser i 100-sone på inntil 3-4 måneder, som igjen tilsier at dette viser at du mister lappen ved 136kmt, og at du da får inndratt førerkortet i 3-4 mnd sålenge du ikke overskred 141kmt.

begynner du å bli litt trøtt eller? :op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver igjen..som jeg sier, under skjerpende omstendigheter ryker den INTILL 141.. men ikke under normale forhold...

siterer side 204

"foreligger det skjerpende omstendigheter som for eksempel dårlig sikt eller vanskelige føreforhold for øvrig, bør inndragning vurderes allerede når hastigheten har vært som angitt i parantes i innledningen i tabellen for den enkelte farstsone. Under slike forhold bør inndragningstiden for øvrig fastsettes i samsvar med normen for det første eller andre av de etterfølgende trinn i tabellen."

point taken??? hehe..

:D :D :D :D :D :D

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er faktisk litt rom for tolkning der. den tabellen , som det står på side 203-204, er veilledene og forutsetter tørt sommerføre, i dagslys uten kryss osv. da jeg ble tatt var klokka over kl 2300, og deler strekningen var med slokte gatelys. etter det purken sa og bota tilsa så har de bøtesateser på opptill 136kmt på forenklet forelegg. mulig du ikke mister lappen i 3-4 måneder ved 140kmt men du blir helt sikkert anmeldt. Jeg vil uansett ikke anbefale deg å teste den 141 kmt -teorien, det blir veldig surt hvis du tar feil. ;)

jeg har lært å følge med litt mer i speila ihvertfall. neste gang så gir jeg flatt jern, hvis jeg ser blålysa langt bak meg.. hehe

:op :D

tror nok heller at jeg stopper jeg.. purken er vel ikke akkurat dn lureste å kappkjøre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke akkurat formildende omstendigheter når jeg ble tatt. De var mørkt en sen sommerkveld og de fulgte meg fra Kløfta til bakketoppen før avkjøringa til Østre Aker'n, den med alle filene. Grensa var 90 når dette skjedde for 2,5 år siden.

De hadde tre gjennomsnittsmålinger på meg, en på 131 og to på 129. Dessuten en forbikjøring på høyre side.

Og jeg kjørte en sliten 81-modell Polo 1,1 med gammelt avgiftsmerke som skulle ha vært EU-godkjent minst tre måneder tidligere.

Men mista altså ikke lappen :D

Og ikke ble jeg avskilta heller:cool:

Fikk bare et forenkla forelegg på 6000 eller 8000 (husker ikke helt)...

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står vel ikke noe på side 116 om hastigheter OVER de oppgitte heller... står ikke at enhver hastighet over max grense skal medføre indragning av førerkort...

merk også at det er kun på klasse A 90 og 100 som parantesen ligger OVER bøtesatsen, og ikke PÅ øverste bøtesats...

altså har de nok kun oversett en liten detalj i skrivet sitt...

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis ble tatt i 215km/t men han mista ikke lappen... dette var fordi politiet ikke hadde noe annet enn speed'ometer måling, men politiet sa at han selv hadde kjørt fort når han var ung, derfor fikk han beholde lappen..... alt kommer ann på hvem når og hvor, verden er urettferdig.....

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha ligget søvnløs i hele natt,og etter ha revet meg i håret i hele dag, fant jeg ut at det var bare en måte å finne ut hva som er rett (136kmt eller 141kmt), og det var å ringe UP og spørre.

som tenkt så gjort, ringte moss politi-kammer og spurte om å få prate med en fra UP, ble satt over til en phillip bain, som satt sammen med en annen, sa jeg hadde lest instruksen og at jeg ikke helt kunne finne ut om lappen røk på 136 kmt eller 141 kmt i 100 sona. svaret jeg fikk var at førerkortet blir beslaglagt ved alt over 135 kmt. men at hvis du blir målt i gjennomsnittmåling så har de som stopper deg anledning til å skrive 135kmt blank på forelegget, selv om målingen sier feks 135,9 kmt. men hvis du passerer 136kmt så SKAL lappen beslaglegges. Han sa at det i parantes kun gjelder hvis du har en jævlig god grunn, og at førerkortet uansett beslaglegges på stedet. men at du kan som sagt få det igjen hvis du har en tungtveiende grunn. Han sa også at hvis man mente at det var 141kmt som er grensa så er det fordi at man tolker det slik man helst vil at det skal være. eller som han ordrett sa: da leser du det du vil at det skal stå der.

den eneste grunnen til den parantesen står der er fordi at man med tungtveiende grunner kan slippe førerkortbeslag, Dette er hva UP selv sier, så hvis dere fortsatt vil tolke instruksen som dere vil, så løper dere en stor risiko. Så for å gjøre det kort: UP beslaglegger lappen på alt over 135kmt. IKKE 141kmt. da blir du uten førerkort i 3-4 mnd.

Håper dere da ikke satser på 141kmt-teorien, og at dere da heller holder maks 135kmt hvis dere bare må bli tatt, da beholder dere ihvertfall lappen. Dere trenger da bare å gjøre slik som jeg måtte, nemlig å bidra med sure 4000kr til svinas julebord. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider