Gå til innhold

Texascom: Volvo 240 - B230 2,8 N/A

Ranger emnet


Volvo240R

Anbefalte innlegg

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for den Martin.. Men vanskelig å legge bort damene læll, hehe..

 

LSR:

Den dag i dag kjører jeg med ei Getrag 265 kasse fra BMW 528i 1984 modell. Denne overhalte jeg fullt og fullstendig i fjord og har kjørt knirkefritt med den i år.

 

Bakaksel er en renovert 1031 aksel med ny 4,88:1 utveksling og overhalt og strammet Volvo LSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morran, Texascom. :) To ting.. Jeg ser fler og fler av slagvolum+turbogutta trekker opp/ned mot 3:1 utveksling. Åssen er motor og gir avstemt med 4,88:1 for din del?

 

2) Jeg så på pedersenburet ditt i morres. Ehh.. dette må tolkes som et spørsmål, ikke kritikk; Du som er så nøye på ting.. Du skulle ikke heller ha bygd plattformer til hovedbøyla og trukket rørene helt ut i sidene?

 

Nå er det seff for sent, relativt sett.. og det er jo "bare" en Volvo, bare et pedersenbur osv osv.. menne.. du synes ikke at buret står "midt inne i bilen"?

Jeg mener.. til prisen er jo burene dems mer enn gode nok. Ble du fornærmet, er det godt ment. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morran, Texascom. :) To ting.. Jeg ser fler og fler av slagvolum+turbogutta trekker opp/ned mot 3:1 utveksling. Åssen er motor og gir avstemt med 4,88:1 for din del?

 

2) Jeg så på pedersenburet ditt i morres. Ehh.. dette må tolkes som et spørsmål, ikke kritikk; Du som er så nøye på ting.. Du skulle ikke heller ha bygd plattformer til hovedbøyla og trukket rørene helt ut i sidene?

 

Nå er det seff for sent, relativt sett.. og det er jo "bare" en Volvo, bare et pedersenbur osv osv.. menne.. du synes ikke at buret står "midt inne i bilen"?

Jeg mener.. til prisen er jo burene dems mer enn gode nok. Ble du fornærmet, er det godt ment. :)

 

Hei hei :D

 

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

 

Grunnen til at jeg må ha 4,88:1 mot for 3:1 er at jeg vil ha svært kort utveksling mellom girene - se bare da på en WRC bil. Der detter ikke varvtallet mange hundre rpm ved giring.

Dette fordi jeg vil at min motor skal få jobbe så godt den kan i det området den liker seg best -> 4500 rpm til 7500rpm. Og er etter denne sesongen med den nye motoren min svært fornøyd med giringen.

 

Syntes buret passer greit inn i bilen jeg, hovedbøylen ligger langt taket og forholdsvis bra ut til sidene etter min tolkning.

 

Grunnen til at hovedbøylen står så langt tilbake er enkelt og greit pga denne boka: BILSPORT 2006 - der står alle regler for bygging av en rallybil. Og jeg følger denne til punkt og prikke.

 

Regel for hovedbøyle. Denne skal plasseres umiddelbart BAK forsetene. Dette er grunnen til at den må stå der jeg har plassert den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Martin.. Men vanskelig å legge bort damene læll, hehe..

 

LSR:

Den dag i dag kjører jeg med ei Getrag 265 kasse fra BMW 528i 1984 modell. Denne overhalte jeg fullt og fullstendig i fjord og har kjørt knirkefritt med den i år.

 

Bakaksel er en renovert 1031 aksel med ny 4,88:1 utveksling og overhalt og strammet Volvo LSD.

Veldig sant det der egentlig, hehe. SUnn interesse da!;) Men nok O.T..bra du følger "boka" for hvordan dette gjøres, mye lettere å få det godkjent og brukbart da!:)

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes buret passer greit inn i bilen jeg, hovedbøylen ligger langt taket og forholdsvis bra ut til sidene etter min tolkning.

 

Grunnen til at hovedbøylen står så langt tilbake er enkelt og greit pga denne boka: BILSPORT 2006 - der står alle regler for bygging av en rallybil. Og jeg følger denne til punkt og prikke.

 

Regel for hovedbøyle. Denne skal plasseres umiddelbart BAK forsetene. Dette er grunnen til at den må stå der jeg har plassert den.

Har studert samme boka et par-tre år selv jeg. Det med å følge b-stolpen utgår i de fleste firedørs biler. Og i en del små todørs.

Nå tenkte jeg mer på det med at rørene bør følge ytterkantene av kupeen både for syns skyld, og for at de skal ta imot mest mulig i en smell. Når du står foran en bil er det ikke noe særlig pent når A og B-streverne står 10cm unna A og B-stolpene.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert samme boka et par-tre år selv jeg. Det med å følge b-stolpen utgår i de fleste firedørs biler. Og i en del små todørs.

Nå tenkte jeg mer på det med at rørene bør følge ytterkantene av kupeen både for syns skyld, og for at de skal ta imot mest mulig i en smell. Når du står foran en bil er det ikke noe særlig pent når A og B-streverne står 10cm unna A og B-stolpene.

 

 

Vis meg det bildet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Å nei, jeg tenkte mer sånn på biler generelt jeg har sett. Mye stygt ute og går. Men grunnen til at jeg tok opp temaet var dette bildet:

 

DSC04402.jpg

Jeg ser jo ikke hvor foten står, men hvorfor står den der og ikke lengre ut til siden av kupeen om mulig oppå en en sokkel?. Slik som her:

 

Porsche%20RSR%20Cage%204.jpg

Her er en elegant løsning for å trekke hovedbøyla maksimalt ut. Nå skal det sies at jeg ikke har sett inni en ribbet 240 på en stund, så jeg vet ikke om det går. Ikke har jeg prøvd å knekke om et ferdigknekt rør heller, men håper du skjønner hva jeg tenker på. :):

 

Menne.. hvis jeg finner et eksempel på bur plassert "midt i bilen" skal jeg komme med det.

EDIT: Her fant jeg et kroneksempel på åssen det IKKE skal gjøres:

Jetta%201.jpg

1) Ifølge reglementet regnes de avstivingsbrakettene der i værste fall som opptil 8 punkter. Og da er du oppe i 14 totalt. Og det er ikke alle klasser som tillater. Skal du kjøre Gatebilracing kan du maksimalt ha 10 punkter.

 

2) Det hindrer sikt, legg merke til hvor brede A-stolpene blir totalt. I Volvo SCC har de skjønt det:

volvo-scc3s.jpg

 

PS! Sjekk ut S80'n med bur OG innredning.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Å nei, jeg tenkte mer sånn på biler generelt jeg har sett. Mye stygt ute og går. Men grunnen til at jeg tok opp temaet var dette bildet:

 

DSC04402.jpg

Jeg ser jo ikke hvor foten står, men hvorfor står den der og ikke lengre ut til siden av kupeen oppå en en sokkel. Om mulig da.

 

Menne.. hvis jeg finner et eksempel på bur plassert "midt i bilen" skal jeg komme med det. :):

EDIT: Her fant jeg et kroneksempel på åssen det IKKE skal gjøres:

Jetta%201.jpg

1) Det hindrer sikt, legg merke til hvor brede A-stolpene blir totalt. Volvo SCC har skjønt det:

volvo-scc3s.jpg

 

2) Ifølge reglementet regnes de avstivingsbrakettene der i værste fall som opptil 8 punkter. Og da er du oppe i 14 totalt. Og det er ikke alle klasser som tillater. Skal du kjøre Gatebilracing kan du maksimalt ha 10 punkter.

 

PS! Sjekk ut S80'n med bur OG innredning.

 

Dette er et FIA godkjent bur og er bøyd deretter.. Skal buret mitt mer ut mot kantene må noe grøvere gjøres med chassiet, det må skjæres bort. Det ligger så langt ut som mulig, er jo ikke lov å begynne å bøye om et FIA godkjent bur. Det skal være slik det er.

 

Som bildet mitt viser står buret tett til kanalen, i hvertfall i virkeligheten gjør det det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen er det å bremse med bilen din etter at du har fjerna forsterkeren... er den blitt veldig hard eller er den blitt grei liksom??? er dette å ambefale???

 

Bremsepedalen er mye hardere og fastere enn originalt. Men med min utveksling på pedalen har jeg bedre bremsevirkning enn originalt, samt at jeg sparer vekten på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et FIA godkjent bur og er bøyd deretter.. Skal buret mitt mer ut mot kantene må noe grøvere gjøres med chassiet, det må skjæres bort. Det ligger så langt ut som mulig, er jo ikke lov å begynne å bøye om et FIA godkjent bur. Det skal være slik det er.

 

Som bildet mitt viser står buret tett til kanalen, i hvertfall i virkeligheten gjør det det!

Hei, la til noen bilder mens du svarte jeg. ;) Du får ta en titt.

Som sagt, jeg har ikke studert kanalene og gulvet i 240 på en stund. Men de soklene er der for å løse sånt.

 

Ang. FIA, så er det ikke helt riktig. Ja, det er laget til etter FIA-kravene, men FIA "stemplet og godkjent" blir det vel først når en FIA-godkjent burbygger gjør jobben. Han får også bruke tynnere rør enn oss sivile. 38mm overalt vs 45x2,5mm alt. 50x2mm i hovedbøyla. Jeg mener og påstår at så lenge du sveiser det sammen selv, kan du også endre det som du vil, bare du ikke bruker varme på bendene.

 

Kjøper du derimot et skrudd eller ferdigsveist FIA-godkjent bur har du ikke lov å borre nye hull eller sveise på en brakett engang. Hvis jeg er helt på bærtur nå, og du kan si meg i mot skal jeg innrømme at jeg ikke er perfekt.

:hide

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår