Gå til innhold

Texascom: Volvo 240 - B230 2,8 N/A

Ranger emnet


Volvo240R

Anbefalte innlegg

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kassa er ei Getrag 265 fra BMW 528i 1984 modell.

Kassa fikk jeg, men clutchhus (nytt M47) og spakoppheng (nytt M47) gav jeg 400kr for.

 

har m47 løst clutchhus??

 

 

du fikk kassa? hvem var snille/dumme å gi deg en GRATIS getrag?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kurvene for effekt om moment er jo ikke like..

Og da sier det seg selv at maks moment (nm) oppnåes lavere på registeret enn maks effekt (hk)

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

215 hk og 240 nm.

Leste i bilsport om en gul 240 med b21et motor med turbo og litt forskjellig, han hadde 219 hk og 320 nm.

 

Jeg har en teori at jo høyere turtall du får på bilen jo mindre Nm.

men men, bare en teori.

 

 

ellers må jeg si atdet var et bra prosjekt du har styrt med :)

 

Rart sier du? Er ikke det. Han har turbo, jeg har sugemotor.

Det er stor forskjell på momenter på de to typene motorer i forhold til effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

215 hk og 240 nm.

Leste i bilsport om en gul 240 med b21et motor med turbo og litt forskjellig, han hadde 219 hk og 320 nm.

 

Jeg har en teori at jo høyere turtall du får på bilen jo mindre Nm.

men men, bare en teori.

 

 

ellers må jeg si atdet var et bra prosjekt du har styrt med :)

 

jeg leste også han med t-gul..

du skal aldri se deg helt blind på effekt-tall! pga. det handler om hvordan kurven er utformet også.

 

en turbo-bil, vil gjerne ha veldig lite effekt før turboen slår inn.

derfor kan man generellt si at en n/a motor med samme effekt, vil ha mer effekt på lavere rpm. les: generellt!

 

man kan ikke sammenligne ulike motorer sånn direkte, da det vil være helt feil.

jeg foretrekker n/a effekt, men det er mye, mye, dyrere!

300hk n/a koster nok en god del mer, enn 300hk turbo.

 

men, generellt sett har du et poeng her.

ved å øke max rpm på motor, øker du hk.

men, du mister nm..

 

alle roper om hk, men de fleste vet ikke at det er nm som duger!!

selvsagt må du ha litt hk også, men det er bedre med 150hk og 300nm, enn 180hk og 150nm. in yo face, crx vtec eiere, med 160hk/150nm :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
dette er en av nordens råeste 240er etter mitt hode. da mener jeg hele konseptet du bygger etter! Fryktelig bra greier ;D

bruker denne tråden som motivasjon for jeg går og skrur amazon! stå på

 

ps den motoren din skal den selges med tiden?

 

 

Mvh

 

Stian Helgesen

 

:D

 

Takker :D Artig å høre slikt.

Motoren selges når jeg får den nye, det blir nok før våren.

Selges uten gassere og grenrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten girkasseoppdatering.

 

Nå er kassa montert sammen igjen. Går lett rundt :D

Måtte lage et spesialverktøy for å få presset på igjen lageret på clutchakslingen. Lageret kunne ikke bankes nedpå akselen for da ville synkroniseringsringen for fjerdegiret havarere. Verktøyet jeg brukte belastet kun akselen motsatt vei uten belastninger inne i kassa.

 

DSC02039.jpg

 

I dag fikk jeg spent opp clutchhuset i fresebenken. Tok litt tid med oppretting, men nå er den innen 2/100 mm. Hadde bare en halv time til disposisjon i dag, så freser den i morgen.

 

DSC02055.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår