Gå til innhold

Texascom: Volvo 240 - B230 2,8 N/A

Ranger emnet


Volvo240R

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Er litt sen med updates i Prosjektforumet, så det er vel på tide med en nå..

 

Med 265 kassa målte jeg ut at mellomakslingen var 25mm for lang og derfor måtte kasses. Dette gjorde jeg enkelt med å stikke den av i dreibenken.

 

DSC02251.jpg

 

DSC02255.jpg

 

Sveiste sammen akslingen riktig ovenfor hverandre. Hadde god styring da jeg presset den på igjen og det ble en jevn sveis, satser på 0 ubalanse.

 

DSC02261.jpg

 

Fikk også tak i medbringer til kassa med riktig fasong så den passer på Volvo mellomaksling uten modifiseringer.

 

DSC02249.jpg

 

Utsaging og filing av adapterplate med gammeldags håndverktøy.

Total kostnad på adapteret kom på kr. 100,-

 

DSC02314.jpg

 

DSC02316.jpg

 

DSC02317.jpg

 

Hylsa dreide jeg til 14,97mm for å passe i originalt Volvo lager. Hylsen stikker 3mm utenfor clutchakslingen på 265 kassa for å få riktig utstikk i forhold til originalt.

Hyslen ble krympet på.

 

DSC02319.jpg

 

Girkassefeste tilpasses, enkel og grei jobb.

 

DSC02321.jpg

 

Clutchlamellet jeg sannsynligvis skal bruke, kopperplate.

 

DSC02325.jpg

 

Ellers skal jeg straks begynne med spakoppheng. Det skal jeg lage fra bunn av med rør.

 

Ble litt bilder, men det går vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

215 hk og 240 nm.

Leste i bilsport om en gul 240 med b21et motor med turbo og litt forskjellig, han hadde 219 hk og 320 nm.

 

Jeg har en teori at jo høyere turtall du får på bilen jo mindre Nm.

men men, bare en teori.

 

 

ellers må jeg si atdet var et bra prosjekt du har styrt med :)

 

 

Altså det derre styret der: Effekten til motoren blir jo regnet ut ifra Dreiemomentet * RPM / 159 (forenklet.)

Det vil si at en motor som får mest dreiemoment på høyt turtall får høy toppeffekt f.eks 160hk/150Nm

En motor som har Mest drag på lavt turtall får en mindre toppeffekt, men ofte har en gjevnere kurve og gir mere "drag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår