Gå til innhold

Hei, bare et par spørsmål :)


Mds

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurte på hva de forskjellige betegnelsen bak 190e betyr? w124? Hva er dette for noe? eller f.eks W201? Og f.eks hvis jeg skal bestille bodykit, eller framspoiler ect, passer da det som står under 190e W201 på en vanlig 190e?, nå går jeg ut ifra POWERZONE .no

 

Også lurer jeg på noe annet snacks, skal muligens kjøpe mb190e til våren en gang, hva er det som som regel er feil med dem? har hørt noe om ofte rust i hjulbuene? Hva burde jeg spessielt være obs på når det gjelder merce? Og burde jeg spare og kjøpe en nyere modell til rundt 80000? eller kan man finne like gode til rundt 55000? tenkte å bruke ca mellom 50k og 60 k på bilen også heller bygge den opp til gateræser etterhvert, kjøpe effektanlegg, felger osv osv.

 

Håper dere kan svare på alt jeg spørte om, hilsen ivrig merce fan :)

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mds

Heisann, jeg lurte på hva de forskjellige betegnelsen bak 190e betyr? w124? Hva er dette for noe? eller f.eks W201? Og f.eks hvis jeg skal bestille bodykit, eller framspoiler ect, passer da det som står under 190e W201 på en vanlig 190e?, nå går jeg ut ifra POWERZONE .no

 

Også lurer jeg på noe annet snacks, skal muligens kjøpe mb190e til våren en gang, hva er det som som regel er feil med dem? har hørt noe om ofte rust i hjulbuene? Hva burde jeg spessielt være obs på når det gjelder merce? Og burde jeg spare og kjøpe en nyere modell til rundt 80000? eller kan man finne like gode til rundt 55000? tenkte å bruke ca mellom 50k og 60 k på bilen også heller bygge den opp til gateræser etterhvert, kjøpe effektanlegg, felger osv osv.

 

Håper dere kan svare på alt jeg spørte om, hilsen ivrig merce fan :)

 

Hmm, det lille jeg vet om merc så vet jeg at 190e "heter bilen".. Er da en 1,9L motor i den.. men vet at den kom i 1,8-2,0-2,3-2,5 også.. W201 er vel karroseri typen. Det er det jeg kunen svare på..

 

Ekke sikkert alt er riktig men..

 

Lykke til me bilkjøpet

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190E har aldri kommet med noen 1.9L motor.

W201 er navnet på karosseritypen ja, så har vi et utall med motoralternativer.

Alt fra 190 (uten E, E står for Einspreitz (innsprøytning)) som er en forgassermotor opp til verstingen 2,5 16v og de aller verste EVO-utgavene.

Motorvolumene sprer seg fra 1.8l opp til en rekkesekser på 2.6l.

AMG har også jazzet opp noen 190`er og de kom også ut med en 3.2l på 231hk.

Betegnelsen W201 osv er noe Mercedes bruker på alle sine biler, og forteller hvilken karosseritype bilen har.

W124 f.eks er 230E, 200E, 300E 260E osv.

Mens C124 er coupeutgaven, 230CE,220CE,300CE osv..

S er betegnelsen for stasjonsvogn.

 

Har selv 190E og er meget fornøyd med den!

Ser du tenker å legge i mellom 50-60 000..

I den prisklassen kan du få en 190E 2,3 16v, denne er en mer sportslig utgave av 190, har en motoreffekt på ca 180hk (avhenging av katalysator eller ikke).

Eneste minuset er at mange av disse 16v bilene er meget hardt kjørt og begynner å bli litt slappe i fisken..

 

Hadde jeg vært deg (siden du også er interessert i å "jazze" opp bilen litt selv) så hadde jeg sett meg om etter en 190E 2,6l av litt nyere årsmodell. Mellom 88-91.

Disse er ganske sjeldne, men hvis en er heldig kan en komme borti en med 2 eiere siden ny (gjerne en gammel dame som kun har kjørt søndagstur) og lav km.stand.

 

2,6l er på 166hk og går bra spør du meg.

 

Rust i dørkarmer, ventiltikking, rust i jekkfester/reservehjulsbrønn, under eventuell styling/plast og slikt kan være lurt å sjekke.

 

Er det no mer du lurer på så får du bare spørre ;)

Mercedes C200 Espirit 95-mod

(x) Mercedes 190E 2.6 87-mod

(x) Mercedes 190E 2.0 87-mod

(x) Audi 200 2.2 Turbo Quattro 86-mod

(x) Mercedes 230CE 89-mod

(x) Peugeot 205 1.9 CTi cab 87-mod

(x) Mercedes 190E 84-mod

(x) Peugeot 205 GTi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust i dørkarmer, ventiltikking, rust i jekkfester/reservehjulsbrønn, under eventuell styling/plast og slikt kan være lurt å sjekke.

 

 

NB Dørkarmer! vipp opp gummilista i overkant av døra! sjekk alle 4 dørene..Underkant er vel framdører mest utsatt

Sjekk også jekkfester dersom det er kanalskjørt på bilen!

 

Bilder av typisk rust på S124

 

Se litt på disse bildene! (dette er fra en bil som er 14 år gammel og rullet 300000km) Regner med at W201 har de samme stedene!?

 

 

ES

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for infoen! Men tenkte å ikke gå for en med stor motor, forsikringa blir vell grise dyr da? er 18 år :P tenkte meg en med rundt 120, 130hester. Men ta å sjekk på powezone, der er det 2 forskjellige 190e undervalg, hvis du ser på styling: mercedes: osv

Og når jeg kjøper en 190e med ca 120 hetser som er fra 91, 92, 93 f.eks, hva slags karosseri er det på dem ?

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt W201 karosseriet.

Så litt på den powerzone sia, og den forskjellen dem har gjort med å ha to valg på 190 (et med 190E og et med 190E w201) har ingenting å si..Ser det bare ligger beltestrammere eller no på 190E, så det er sikkert en programmeringsfeil på siden.

190`ene fikk en litt oppshining i 89, hvor det ble montert plastlister i litt annen fargenyanse på nedsiden av dørene osv.

 

Du snakket i forsikring, da jeg var på utkikk etter ny bil kom jeg over en 190E 2,6l 87-mod som var aktuell.

Da jeg ringte gjensidige om hva forsikringen kom på, så fikk jeg til svar at den ville koste meg 4800.

Dessverre ble denne bilen solgt før jeg rakk å prøve den, så jeg kjøpte den jeg har nå istedet.En 190E 2.0l 87-mod, og gjett hva forsikringa på den kom på?

4550!

Koster altså ikke mer enn 250kr ekstra for en bil med nesten 50hk mer.

Konfronterte selgeren med dette, og han sa det var ulykkesstatistikken på disse 2.6`ene som talte til fordel for prisen.

Svært få av dem = svært få ulykker = svært liten forsikring ;)

 

En 2,3/2,5 16v derimot har jeg ikke turt å få kalkulert pris på enda :rolleyes:

 

 

Bare enda et tips forresten! Studerte de prisene på powerzone litt, og de må da være grisedyre!?

Ta å sjekk ut http://www.spoilerkit.se/index.asp?spoiler=mercedes∏=ett&cat=spoiler&paket=190&typ=4

 

Er svensk, men en liten tur over grense gjør vel ingenting for å spare en god del tusen-lapper ;)

 

Ellers kan jeg anbefale deg å ta en kikk på http://www.mb190klubb.com der finner du masse info osv om disse bilene :)

Mercedes C200 Espirit 95-mod

(x) Mercedes 190E 2.6 87-mod

(x) Mercedes 190E 2.0 87-mod

(x) Audi 200 2.2 Turbo Quattro 86-mod

(x) Mercedes 230CE 89-mod

(x) Peugeot 205 1.9 CTi cab 87-mod

(x) Mercedes 190E 84-mod

(x) Peugeot 205 GTi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Leit etter en 190E (husk med "E", altså med innsprut), som en gammel mann har hatt. Da får du garantert en bil som vil holde i den tiden du har den!

 

Alt fra 86' og oppover er fint. På mod over 86' har du div. ting som du ikke har på 83' 84' 85' (ny type visker, små sideblink, og "E" innsprut). Ikke vær redd for å kjøpe en 86' mod f.eks., disse bilene er utrolig "moderne" for alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

 

 

NB Dørkarmer! vipp opp gummilista i overkant av døra! sjekk alle 4 dørene..Underkant er vel framdører mest utsatt

Sjekk også jekkfester dersom det er kanalskjørt på bilen!

 

Bilder av typisk rust på S124

 

Se litt på disse bildene! (dette er fra en bil som er 14 år gammel og rullet 300000km) Regner med at W201 har de samme stedene!?

 

typisk og typisk. dette er ganske mye rust til sånn bil å være. Min har ikke noe av det nevnte her, og har rullet litt lenger.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mds

takk for infoen! Men tenkte å ikke gå for en med stor motor, forsikringa blir vell grise dyr da? er 18 år :P tenkte meg en med rundt 120, 130hester. Men ta å sjekk på powezone, der er det 2 forskjellige 190e undervalg, hvis du ser på styling: mercedes: osv

Og når jeg kjøper en 190e med ca 120 hetser som er fra 91, 92, 93 f.eks, hva slags karosseri er det på dem ?

 

W201 er en karosseritype.

 

W201 het 190 . en 190 er en W201. En 190E er en w201 med 2.0-liter og innsprøyting. En 190E 1,8 er en W201 med 1,8 liter innsprøyting. Du fikk også 190D (2.0 diesel) 190D 2,5 (2,5 diesel), 190E 2,3 , 190E 2,6 og amg-sakene.

 

Etterfølgeren til w201 kom i 1993 og heter 202.

 

Denne fins i flere versjoner :

w202 = sedan

S202 = stasjonsvogn.

Samtidig som denne kom, endret mercedes litt på navnene, så i stedet for 190, ble bilen hetende C-Klasse.

Du har da f.eks. C200 =202sedan/stasjonsvogn med 2.0-liter.

C180

osv.

 

Etterfølgeren til 202 kom i 2000ogettellerannet og heter 203.

 

Når det gjelder 124, så er det den typen jeg har.

du fikk dem i et utall varianter.

S124 = stasjonsvogn

W124 = sedan

C124 = 2dør coupé.

 

Når det gjelder bakluken på disse, så sto det mye rart, som det er lett å gå surr i.

 

f.eks.

200 = sedan med 2.0 uten innsprut (gasser)

200E = sedan med innsprut

200TE = stasjonsvogn (T) med 2.0 innsprut.

200CD = coupé m 2.0innsprut

300TD = stasjonsvogn med 3.0 Diesel

300TDT = stasjonsvogn med 3.0 Diesel og Turbo.

 

For å gjøre forvirringen komplett, fikk disse nytt navn i 1993 (på 94-modellene), men selve karosseriet er det samme.

De fikk da navn som :

E200 =sedan, 2.0liter (innsprut, det fantes ikke gasser-motorer lenger)

E300 turbodiesel = sedan eller stasjonsvogn med 3.0 turbodiesel.

 

(de regnet vel med at det kanskje ikke var nødvendig å skrive bakpå om det var en stasjonsvogn eller ikke)

 

Den senere tiden har de begynt med en del rart som ikke helt får tallene til å stemme.

 

E240 = 2,6 liter

C180 kompressor = 1,8 kompressor

C230 kompressor = 1,8 kompressor (men annen chip enn c180k og c200k)

 

osv

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

 

 

NB Dørkarmer! vipp opp gummilista i overkant av døra! sjekk alle 4 dørene..Underkant er vel framdører mest utsatt

Sjekk også jekkfester dersom det er kanalskjørt på bilen!

 

Bilder av typisk rust på S124

 

Se litt på disse bildene! (dette er fra en bil som er 14 år gammel og rullet 300000km) Regner med at W201 har de samme stedene!?

 

 

ES

 

Min også hadde rust under gummiliata øverst på døra.....På tre dører faktisk! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

190(E): forgjenger til C-klasse, karosseribetegnelse W201, kom kun i sedan.

E: einsprutz, innsprøytning

Kom med 2.0 forgasser (190 uten E), denne ble vel produsert fram til facelift tror jeg uten at den er spesielt vanlig på nyere, 1,8, 2.0 og 2.3 8ventiler innsprøytning(1,8 erstattet 2.0 forgasser).

2.0 Diesel, 2,5 diesel og 2,5 dieselturbo(190D)(2.5 DT gjenkjennes med luftinntak i H. skjerm)

 

2.3-16V er en av spesialmodellene, som bl. annet ble brukt i DTM, ble erstatta av 2.5-16V som har lenger slaglengde og litt mere krefter, disse kom i diverse EVO-utgaver også.

 

190 er heller ingen E-klasse, men hakket under, var den minste benz`en den gang.

Er og en som hette 190 før denne men den skal ikke jeg omhandle.

 

190E

1.8 109 hk, 2.0 122 hk(usikker på med uten kat), 2.3 132/136 hk

 

190D

2.0 ca 70 hk, 2.5 90 hk, 2.5 DT 125 hk

 

2.3/2.5-16V

Ca 200 hk(litt pluss minus), dyr å forsikre, tøff lyd, tøff bil går godt

 

 

Modellbetegnelser:

 

W Sedan

V Lang Sedan

S Stasjonsvogn

C Coupe

A Cabriolet

R Roadster

 

123, 124, 210, 211 og 212 er E-klasse(ikke alle har denne betegnelsen men de er det).

201, 202, 203 og 204 er C-klasse(ikke alle har denne betegnelsen men de er det).

108/109, 116, 126, 140, 220 og 221 er S-klasse, alle har S-klasse-betegnelsen(Sonderklass), dette var toppmodellene, nå er det vel Maybach(eller hvordan man skriver det)

 

En S204 er for eksempel nye C-klasse stasjonsvogn, mens en A124 er en eldre E-klasse cabriolet.

 

 

ellers så kom Frode med en god forklaring over her, håper denne klarer opp litt også...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg ein tur innom http://www.mercefreaken.com/. Her finner du all mulig info om forskjellige modeller til MB.

 

Ein anna plass eg kan anbefale er rett og slett dinside.no. Her inne finner du mange tester av bl.a. MB modeller. Alt fra kva du bør sjå etter dersom du kjøper deg ein bil, svakheter, fordeler/ulemper etc. etc.

'93 Volvo 850 GLE

'01 Mercedes-Benz C200 Kompressor

'89 Mercedes-Benz 230TE -Solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår