Gå til innhold

240 TIC / Turbo

Ranger emnet


yoyofish

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en Volvo turbo. Tenker på 240 TIC eller 740 TIC.

 

Vil helst ha en 240 TIC, men vet ikke om disse ble levert original TIC? De fleste er vel bygget om?

Vil nemlig helst ha noe som alltid starter og går, og med litt pulver i, og da lønner deg seg vel ikke å kjøpe en som er bygget om...

 

Hvis de fleste er bygget om, fra f.eks. en vanlig 240 GLE (B23), hvordan holder girkasse, og drivakslinger i forhold til den økte effekten?

Blir driftsikkerheten dårligere på en 240 ombygd til TIC?

 

Og en ting til, er TIC (Turbo Intercooler) en annen modell enn vanlig "Turbo", eller er det bare den "beste" Turbo modellen?

 

Takker for alle svar! :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orginale 240 Turbo bilene ble solgt fra 81-85. Ingen av disse ble levert fra fakrikk med intercooler, men man fikk kjøpe intercooler som tileggsutstyr. De har B21ET motor på 155 hester og 0,5 ladetrykk. 740 Turbo ble levert med turbo og intercooler, og heter derfor 740 Turbo Intercooler. TIC er vel bare et kallenavn mangen bruker. Vis du skal ha 240 med turbo og ikke er opptatt av at det skal være en orginal bil, er det bedre å kjøpe en bil som er ombygd til f.eks 940 turbo motor, men det bør være seriøst gjort vis du ikke har så gode mekanikker kunnskaper selv.

Fordelen med disse motorene er at alt er nyere, går bedre, mere dreiemoment, starter hver dag, og på sikt er det også mer økonomisk, mht bensin og oljeforbruk. Er også en fordel vis du senere finner ut at du gjerne skal bygge videre på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hayabuza

http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=542630

 

prøv deg på den der du... den er bra.. er riktig nok ikke turbo men det kan du smell i selv.

 

bilen går godt og er pen utvendig og innvendig.

 

god å kjøre er den også

 

den anbefales

 

Høper ikke en 240 som er gått 300.000... Hvertfall ikke til 16.000.

 

Men ellers takk. ;)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var forsåvidt grei pris på den første.

motoren er vel verdt rundt 15 lapper alene, så er det bil, ombygging, senkesett, polyurethane foringer, m.m.

 

om du skal bygge en slik selv, blir det fort mange tusenlapper.

 

senkesett alene, rundt 5 lapper, polyurethane foringer = en del lapper. porting av topp = $$$.

 

du kan selvsagt prøve å prute den også.

 

husk å få tilstandsrapport! selv om det koster 500kr, så kan det spare deg for å bli svindlet.

 

snakk gjerne med selger og avtal feks. at om du kjøper bilen, spleiser dere på tilstandsrapporten, men om de finner noen feil som han ikke fikser og du derfor ikke kjøper bilen, må han betale.

 

det er vel bare rett og rimelig, om han ikke er ute etter å lure deg.

 

prøv feks å få bilen for 30.000

hør også hvor den har rust..

 

vanlige steder: kanaler, hjulbuer, reservehjulsbrønner

 

sjekk også gulvet! sjekk etter slakk i styringen, om den bremser skjevt, virker alt det elektriske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Old-Volvos-Never-Die

Få litt mer info om bilen din da, modell, etc++ har du bilder?

 

 

Ligger bilder her:

http://breisladdracing.com/galleri/album11

En orginal 240 Turbo Intercooler 83 mod med 185hk.

Står også Turbo Intercooler i vognkortet...

http://www.breisladdracing.com

`79 Volvo 242 Turbo prosjekt

`75 Volvo 245 Bruksbil/busbil 2x45weber++

`57 Volvo PV444 Delebil

`53 Volvo PV444 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

det var forsåvidt grei pris på den første.

motoren er vel verdt rundt 15 lapper alene, så er det bil, ombygging, senkesett, polyurethane foringer, m.m.

 

om du skal bygge en slik selv, blir det fort mange tusenlapper.

 

senkesett alene, rundt 5 lapper, polyurethane foringer = en del lapper. porting av topp = $$$.

 

du kan selvsagt prøve å prute den også.

 

husk å få tilstandsrapport! selv om det koster 500kr, så kan det spare deg for å bli svindlet.

 

snakk gjerne med selger og avtal feks. at om du kjøper bilen, spleiser dere på tilstandsrapporten, men om de finner noen feil som han ikke fikser og du derfor ikke kjøper bilen, må han betale.

 

det er vel bare rett og rimelig, om han ikke er ute etter å lure deg.

 

prøv feks å få bilen for 30.000

hør også hvor den har rust..

 

vanlige steder: kanaler, hjulbuer, reservehjulsbrønner

 

sjekk også gulvet! sjekk etter slakk i styringen, om den bremser skjevt, virker alt det elektriske?

 

Den ble "bygd opp" for et år siden og da også rustsveisa. Ble rustsveisa i begge kanaler og litt i gulvet.

De stedene det er rust nå er litt på 2 dører (ikke mye) og det er et hull foran ved blinklyset (i skjermen).

Ikke noe alvorlig altså...

Skal sjekke om det er mulighet å få en tilstandsrapport i området der han bor ja...

 

Så driftsikkerheten på denne bilen vil være bra? Er litt opptatt av at det alltid starter... (det kan skrante litt av og til, så lenge den ikke stopper plutselig mitt i veien...)

 

Takk for svar. :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår