Gå til innhold

Radiatorvifteproblem Golf '82

Ranger emnet

dannkape

Anbefalte innlegg

Har en Golf I (Kamei X1) '82.

De siste dagene har radiatorvifta oppført seg litt "rart"...

Jeg har tidligere ikke hørt noe til vifta, (jeg kjører for det meste korte turer...), men så begynte den å svive for fullt, også etter at jeg skrudde av motoren, og selv om denne ikke var spesielt varm.

Så gikk jeg tom for batteri...

Jeg fikk en kabelstart, og kjøre rundt omkring litt. Endte opp på en butikk, hvor jeg var inne en times tid... Da jeg kom ut igjen sveiv vifta fortsatt (men riktignok ganske tregt ettersom batteriet jo var flatt igjen...)

For å unngå flatt batteri *enda* en gang, koblet jeg ut strømmen til vifta neste gang jeg stoppet. Koblet den tilbake før jeg startet igjen, men fra og med da har den ikke gått på.

Motortemperaturmåleren på dashboret har heller ikke gitt noe synlig utslag i det siste. (Hvor lenge dette har skjedd vet jeg ikke da jeg ikke har brydd med noe særlig om den.) Så jeg tenkte at det kanskje kunne ha en sammenheng...

Noen ideer?

<><

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samboerens Audi 80 1,8 s 1989 gikk vifta kontinuerlig under kjøring, men stoppet når tenninga var av. Rettet seg når termoføleren øverst i radiatoren ble byttet. Fikk denne for noen tiere på en hogger. Tipper det er det samme på din Golf, men at føleren her ikke er forriglet med tenninga. Relativt enkelt å bytte, men vent til radiatoren er kald!

Temeraturviser i bilen: Sjekk kontakter først. Blir radiatoren raskt varm? I så fall stenger ikke termostaten godt nok. Bør også merke at varmeapparatet har redusert kapasitet dersom termostaten er sliten, men det er jo ikke vinter enda, og selv 50°C på motoren gir varme nok i bilen. Om vifta har gått samtidig med ødelagt termostat reduseres ytterligere temperaturen på motoren, og forbruket vil være noe høyere enn normalt.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider