Gå til innhold

Hvordan funker intercooleren?

Ranger emnet


2-low-4-you

Anbefalte innlegg

kjøler ned luften etter etter turboen før luften går inn i innsuget på motorn. jo kaldere luft, jo mindre plass tar den og du for dermed plass til mere luft. luften som kommer fra turboen er varm pga turboen er drevet av eksosen som er drittvarm:) .

og jo mere luft og bensin jo flere hestekrefter.

 

 

har sikkert glemt noe... og jeg skriver ikke bra:D

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Tja. Bl.a. at luften ikke blir varm av eksosen, men av komprimeringen.

 

Kompressorhuset sitter 5-10cm, bundet med metall som leder varme, fra avgasshuset som blir rødglødende (900c++) så man kan godt si at luften blir varm av eksosen..

 

Forresten, noen som vet hvordan man får det "grade tegnet", den lille rundingen, på pcen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

så lufta blir like varm av en kompressor som en turbo?

isåfal hvorfor kjører ikke amcar gutta vanligvis med ic?

 

Ok, ja det har mulig en del å si, MEN alle de vanlige bolt-on settene amcar "gutta" bruker lader normalt bare 5-7psi = 0,3-0,5bar. Skal du lade 0.7-0.8 og oppover, bør (MÅ) du ha ladeluftkjøler. Husk at ca 1bar ladetrykk lager seriøse mengder varme, og det funker dårlig med handelsbensin.

 

Amerikanere vil ha rene bolt-on kit, uten kjøler, fordi de vil slippe å "kappe opp" bilen og lage plass, pluss at de har volumet på deres side fra før. Trenger ikke lade 2bar for å få 450hk når du har mellom 5 og 6 liter slagvolum til rådighet.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komprimerer lufta, så du får presset luften sammen i innsuget. Sånn at når ventilene åpner og slipper luft inn i sylindrene så "hjelper" turboen motoren med å suge inn luft i sylinderene. Turboen presser lufta inn i motoren.

 

Mye smør på flesk der da kanskje.

 

Hemmeligheten bak HK er å få Mest mulig luft og bensin (i riktig blanding) inn i motoren på kortest mulig tid. For å få til dette kan man bruke Turbo, stort volum, eller høyt turtall.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr Deej

 

Kompressorhuset sitter 5-10cm, bundet med metall som leder varme, fra avgasshuset som blir rødglødende (900c++) så man kan godt si at luften blir varm av eksosen..

 

Forresten, noen som vet hvordan man får det "grade tegnet", den lille rundingen, på pcen?

 

 

zzzz Gjesp... Kompressorhuset kunne sittet 0,1cm for meg (???), det er fremdeles ikke grunnen til at luften blir varm...

 

 

Det er forresten ikke bare komprimeringen som gjør luften varm, men også friksjonen mellom lufta og impelleren er med på å øke tempen.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår