Gå til innhold

Hva hører denne slangen på Turbomotoren til???

Ranger emnet


BurnPr00f

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Nå skal b21et'en min monteres igjen etter masse arbeid. Det er bare ett problem! Jeg oppdaget en slange som lå løst i motorrommet mitt da jeg begynte demonteringen, og har ikke brydd meg noe særlig om denne, men det er først nå jeg virkelig lurer på hvor den hører hjemme.

se disse bildene:

 

 

http://www.bilder.x-nett.com/albums/userpics/10013/normal_IMG_0458.JPG

 

http://www.bilder.x-nett.com/albums/userpics/10013/normal_IMG_0460.JPG

 

http://www.bilder.x-nett.com/albums/userpics/10013/normal_IMG_1127.JPG

 

http://www.bilder.x-nett.com/displayimage.php?album=17&pos=1

 

Det er denne slangen jeg lurer på hva som blir brukt til/hvilken funksjon den har.

 

Selv vet jeg at den er koblet til en boks av aluminium/metall som sitter rett under innsuget. Videre TROR jeg den skal til innsuget, mellom luftfilteret og turboen, dvs: mellom sugeside turbo og luftfilter. Slangen er av hardplast tror jeg og er ca. 2-3cm i diameter.

Håper noen kan hjelpe meg med dette mysteriumet !! noen som vet hva den brukes til??

 

På forhånd takk!

 

Mvh:

Burn'ærn

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja, det er noen oljerester i den!

 

Noen som vet hva som kan forårsake/hva som kan skje når den bare har ligget løst?? dvs: ikke vært koblet til innsuget mellom turbo og luftfilter.

 

Skal den være koblet mellom innsug turbo og luftfilter egentlig?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bare ligge løst den.. er endel som kobler den til en liten tank med lufting med filter over på toppen så det ikke blir så mye oljesøl i motorrommet. tror det skal sitte et slags filter på den orginalt, men det ser jeg mangler på din. kobler du den til innsuget tror jeg det kan gå dårlig.. lufta fra turboen blåses vel rett inn i veivhuset...

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar :)

 

Jeg har 0 og niks peiling på veihusventilasjon.... Så det er fint å få svar :) Skal ta å se hvordan den slangen sitter på en kamerat av meg sin bil med original b21et. Når jeg kjøpte min, så gikk den bare fra boksen og ned til bakken, hang løst... Driver jo med prosjekt da, som du ser på bildet av motoren min :P hehe. Skal montere det meste til helgen og fyre den opp med fabrikksny turbo +++ så får vi se...

 

P.S: Blir litt "off topic, men allikevel" Er det noen som eventuelt har peiling på hvordan jeg skal skru på topp-boltene, dvs: Jeg bruker momentnøkkel og skrur til boltene i den rekkefølgen det står i instruksjonsboka, -så blir jeg litt usikker her!!! 1:-Skal jeg fyre opp motoren og vente til den har blitt varm, for så å skru den av og dra til alle boltene en gang til med samme momentet, eller skal jeg 2: Løsne boltene og dra dem til med samme momentet som først?

 

+ trenger jeg og justere kamakselen etter at toppen har blitt tatt av, har ikke skrudd av kamakselen og tuklet med hverken den eller ventilene...

 

Som noen kanskje har fått med seg, så er jeg skikkelig n00b (nybegynner) når det gjelder motor... Er god på det som har med turbo og slikt å gjøre + bilelektrisk, føler jeg selv, men selve motoren, blokk, stempler, veiv, råder må jeg bare inrømme at jeg ikke har peil på hvordan jeg skal mekke på... dvs: bytte/justere hehe:D

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slangen går vel rett inn i luftfilterboksen orginalt. Du kan kople den på en luftslange, men ikke på trykksiden av turboen. Kople den mellom luftfilter og turbo eller noe sånt:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ikke særlig praktisk å få luftfilteret tilgrisa av olje.. Vil jo alltid komme litt olje ut av slangen. jeg ville heller laget en liten tank med filter og lufting...

 

-topplokksbolter.. i boka mi står det først dra til med 20 nm på alle bolter, så til 60 nm, så dra til ytterlige 90 grader.

 

kammen trenger du ikke gjøre no med så lenge den står der den skal. altså at merket på drevet stemmer med merket på toppen.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen kobles aldri til før luftfilteret. Har aldri sett det noe sted. Men som btl sier, så skal denne slangen egentlig kobles til mellom luftfilterfilter og turbo. Å la denne slangen ligge løst er jo heller ikke noe farlig. Pass på å plugge igjen hullet hvor slangen opprinnelig skulle stå. Hvis ikke vil turboen suge ufiltrert luft gjennom hullet.

Alpina B10 BiTURBO

-"If the Alpina Biturbo emerges in the rear view mirror, there is no escaping.!" Sport Auto- Januar 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yepp. -det var allerede noen som hadde plugget igjen det hullet da jeg kjøpte bilen, så nå som jeg skulle levere inn røret mellom I/C og innsug for påsveising av avlastnigsventil, så leverer jeg oxo den andre delen mellom luftfilteret og innsug turbo til sveising, så det blir tett... Har ikke utstyr til å sveise aluminium med sjøl...

Blir greit å sveise igjen det hullet, tror jeg, så slepper jeg å dra inn olje fra den slangen inn i turboen gjennom I/C og videre inn i innsuget, for der skal det egentlig bare gå rein luft...Så tar jeg heller og ordner meg en beholder til luftinga av veihus...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Trotto

Veivhusventilasjonen kobles aldri til før luftfilteret. Har aldri sett det noe sted.

 

Irriterer meg at jeg ikke tok bilde av motoren min før jeg reiv ut den.. Der satt denne slangen som det her er påpratet rett inn i bunnen av luftfilterboksen, og spytta masse oljedamp inn i filteret.. :)

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var noe slikt jeg også mente, men det skal det fanken meg bli slutt på, jeg skal ikke ha noe olje inn i turboen/filteret mitt! *lage egen box til lufting av veivhus* har kjøpt rense-kitt til luftfilteret mitt, og til ALLE de som ikke har fått det med seg, så er K&N luftfilterne evigvarende, de renses bare med K&N "recharger" filter service-kit', og blir da som nye, -så sant det ikke har gått hull i filteret, eller liknende. Derfor har jeg k&n-filter og vil råde alle til å kjøpe det...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, en det har klikka for detta ass, asshole jeg har aldri ringt noen angående spørsmål om MIN volvo, ikke har den vært mye på veien, har aldri kantkjørt eller noe i den duren, og bensinpumpa/pumpene mine har det aldri vært noe feil med. Så jeg tror du prater til feil person!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, detta er du sikker på? De bildene over er av en heeelt kanon lik bil som jeg hadde for et halvt år siden, han som kjøpte den er sondre (ett eller annet) fra kongsberg og han er 1987model akuratt som deg og sier stort sett det samma som du har sakt i den posten her. Enten så er det en sinnsykt likhet mellom dere to som er rein tilfeldighet eller så kødder du med meg nå.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår