Gå til innhold

Første prosjekt, trenger litt oppstartshjelp

Ranger emnet


m0nster

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Fikk i sommer tak i et ganske så fint eksemplar av en 78 modell Ascona B for vrakpanten. Lakken stygg, men bilen har gått på usalta veier og har tydeligvis blitt stelt ganske bra med, for jeg har ikke oppdaga noe annet enn overflaterust (bortsett fra i reservehjulsbrønnen, der må det lappes litt). Bilen var egentlig ment til å være kun en reservebil den ene sommeren, men nå har jeg heldigvis fått øya opp for å gjøre noe mer ut av den. Har lest mye rundt på dette forumet og på OMC sitt forum, men jeg har likevel en del spørsmål å komme med, sånn for å bli sikker på hva jeg skal lete etter av deler og hva jeg skal begi meg ut på.

 

Planene for bilen er i første omgang hellakkering, senking, felger (har noen 15" MIM felger sånn til å begynne med, må ta det litt sånn etterhvert), muligens en frontspoiler (tror jeg har litt lyst på en sånn , istrumentpanel og interiør, og sannsynligvis motorbytte og det det måtte føre med seg (det er naturlig nok dette jeg lurer mest på).

 

Okey, dette lurer jeg på:

1. Motor. Etter flere år med BMW E30 er jeg blitt mildt sagt skeptisk til gammel bilelektronikk. Ser at flere velger å sette inn 2,2l innsprut... Hvor vanskelig er dette å få til for en som ikke har drevet med motorbytte før? Finnes det greie motorer å sette inn som bruker gassere, uten å sluke altfor mye drivstoff? Bilen blir bruksbil om sommeren, så veldig mye mer enn 1,2 - 1,5l på mila bør unngås. Sikter på 100-120hk sånn til å begynne med, etterhvert som jeg blir varm i trøya blir det vel kanskje aktuelt med ei lita turbosnelle under panseret :)

 

2. Hvor mye er originalbremsene på to-liters asconaen godkjent for? Hvis jeg skal ha rekord bremser, holder det å skifte skivene og kaliperne, eller må bremsekraftforsterker og hovedsylinder også byttes?

 

3. Turteller må jeg jo ha. Hvilke instrumenter (kommer vel an på om det blir forgasser eller innsprut kanskje?) skal jeg se etter? Og er det isåfall bare å sette rett over uten noe særlig modifikasjoner?

 

4. Interiør. Har sett bilder av recaro-interiør, og det ser jo bra ut. Det er egentlig ikke så farlig for meg hva slags interiør det er, men det bør være grått eller svart (ikke brunt som er der nå). I hvilke biler finner jeg interiør som er "bolt-on"?

 

 

Sorry hvis det blir litt mye på en gang, men det er første gangen jeg gjør det her, så det blir litt spørsmål :) Er blitt skikkelig gira på å få igang et prosjekt med Asconaen nå ihvertfall, og begynner å lure på hvorfor jeg har kjørt BMW i to år nå...:o

 

Håper noen gidder å ta seg bryet med å svare ihvertfall, så skal dere se at Norge får en Opel-fan til etterhvert :D

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Recaro som er "bolt on" kan du iallefall finne i Manta GSi... Kadett GSi vet jeg også at mange bruker, men de stolene som er fra Manta er egentlig penere enn de fra Kadett...

 

Angående Instrumenter så kan du jo bruke SR instrumentene, disse skulle ikke gi så store problemer..

Ascona B c20let *godkjent*

BMW 316

Ascona B 1977 prosjekt

MB 190 E

It does not matter if its going fast, as long as it's going sideways..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så gasser motor er ganske ute av bildet da.. Den 2,4 fra omega er 8v, ikkesant? Hva med 2l 16v, er det et godt utgangspunkt? Så det var en på omc som solte "alt du trenger" for å få inn 16v motor i ascona b.

 

SR-instrumenter, de er beregna på innsprut-motorer? Finner man det i gsi bilene også?

 

Takknemlig for all hjelp :)

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by m0nster

SR-instrumenter, de er beregna på innsprut-motorer? Finner man det i gsi bilene også?

 

Kunne kanskje vurdert å selge et jeg har, men er ikke sikker. Har du et godt bud å komme med?

Er også Speedo-merking til 220, oljetrykksmåler og laddespenning på desse.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, og dette er det ikke særlig vanskelig å koble til en 2.2i eller 2.4i motor (ser ut til at det blir en av de motorene jeg jakter på fremover)? Tenker da spesielt på oljetrykk og ladespenning...

 

Tja, hva ligger prisen på for et sånt panel på bruktmarkedet da? Satser på at jeg ikke blir lurt trill rundt nå, hehe :P Må sjekke litt rundt hvis jeg skal tørre å by på noe enda :) Men hva sånn ca vil du selge for?

 

 

Ja, forresten... Hvor mye får man ut av en 2.2i ved å skifte kam, planere og porte litt sånn ca?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye jobb og bytte til 2,2 eller 2,4 nei...

 

500 eller mer for sr-instrumenter?

 

Trenger ikke og regne noe mer enn 120 på hjula ;)

 

Få ut noen bilder av kjerra da! :D

 

Syntes personlig at setene fra kadett gsi er penere enn de fra manta...

 

Bytter du skiver og calipere til 2,2i er den godkjent opp til 150hk... Så lenge det ikke er en 1,3 orginalt...

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er 2.0 original, så tromlene bak holder mål for 150hk. Angående bilder av vidunderet så kan jeg jo godt ta noen iløpet av helga, men hittil er den av typen "grønn, solbleika og matt lakk, spedd på med overflaterust, ingen bakfanger og brunt interiør med brunt uoriginalt setetrekk":D Når jeg kjører forbi snur folk seg etter den... og smiler eller ler... hehe, er jo litt morsomt det og :)

 

Skal hjem til verkstedet i helga og se nøye på bilen hvor mye rust det egentlig skjuler seg (håper på at den fortsatt er relativt rustfri), så det blir spennende.

 

Da begynner jeg vel forsiktig på leit etter motor og interiør, evt delebil(er)... Trenger en venstre sidedør til 2-dørs også forresten, så hvis noen har noe jeg trenger så er det bare å si fra :)

 

Kommer vel flere spørsmål etterhvert som jeg kommer videre, men takker for hjelp så langt ihvertfall!

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska du bytte motor, hadde jaffal eg hivd ut den sure gamle CIH'en og satt i en OHC motor. F.eks en C20NE eller en nyere Ecotec motor. Litt mer jobb, men du har så mye mer igjen for det. Mye lettere bil i fronten og sterkere og mer turtalsvillig motor. Men vil du ha CIH, er en 2.4 det eneste alternativet.

I 2006 blir det Manta med 5.7 LS1 V8 og T-56!

 

Manta B V8 3.5 1977 modell (prosjekt)

http://www.mantav8.com

http://www.crazydriving.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElCamino: Må nok kanskje vente litt og om jeg først skal ha delebil. Mulig det føger med noe brukbart der, kommer jo an på hva slags delebil det blir :)

 

mantav8: C20NE? Hva slags biler er det de sitter i da, og hva slags ombygginger må til? Søkte litt på forumet, men fant bare en tråd med en C20NE som satt i en 95mod vectra , merkelig nok?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kom på et par spm til, hva er forskjellen fra C20NE til den 2,2i motoren i rekorden(hva er modellbetegnelsen på den egentlig?)? Har fått med meg at den er OHC, da bruker den vel ikke samme innspruten, men er den noe vanskeligere å få til å passe? Er det samme blokka som på 2,2i'en?

 

Og hva gjør denne til et bedre alternativ? Bedre byggemuligheter seinere? Drivstofføkonomi? Pålitelighet? Effekt og moment?

 

Blir gira på å komme igang nå, men så må jeg sannsynligvis vente til våren med å begynne ordentlig :( Må finne deler i høst/vinter da...

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohc - overheaded cam

 

C20NE sitter også i Vectra ja, men lettere og bruke den som sitter i ascona...

 

Det er jo en nyere motor, med nyere teknologi... Og som sagt her er disse mye lettere, du kjenner vekta av 2,2'n og 2,4'n!

 

Vet ikke om man må bruke manta 1800 motorfester og bunnpanne for og få denne inn jeg...

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår