Gå til innhold

Første prosjekt, trenger litt oppstartshjelp

Ranger emnet


m0nster

Anbefalte innlegg

Manta bunnpanne og fester? Passer det ikke å bruke de gamle til 2.0 literen som sitter i da? Noen som vet om noen på forumet her har gjort det før eller? Lurer mye på ledningsnett og det elektriske også, om det er vanskelig å få til... Sitter ikke denne motoren i omega'n også forresten?

 

Satte på noen vinterhjul som sto på noen mim.felger jeg hadde liggende til bmw'en... Så plutselig 10 ganger bedre ut enn med de gamle pizzaskjærerne :op

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

c20ne, 20ne, 20se, 20seh = ohc 8v.

 

20xe, c20xe, c20let = doch 16v med "L" plugdeksel

 

x20xev, x20let = doch 16v ecotec med rett plugg deksel, ( de som slutter på "let" er turbo motorer.

 

alle disse er basert på samme blokk. sitter i ascona c, vectra a, b, astra, omega.

 

2.0s, 2.2i, 2.4i = cih motorer, en helt annen motor enn ohc/doch, forskjellig blokk osv osv, har blandt annet registerkejde istedenfor regreim.

 

alle cih passer om hverandre i fester og girkasse, bundpanne og motorfester skiller mellom rekord og ascona manta kadett.

 

ohc/doch passer med manta gt 1800 fester, og bundpanne, og omega 2.0i fester og bundpanne. men bundpanna fra omega har bulken framme istedenfor bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ZombiE

C20NE sitter også i Vectra ja, men lettere og bruke den som sitter i ascona...

 

Mente Omega :rolleyes:

 

Skulle jeg ha byttet motoren i asconan nå hadde jeg byttet til en ohc motor, da dette er bruks bilen min...

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joppa: takker, det oppklarte en hel del! :)

 

Så hvis jeg finner en omega, trenger jeg altså ikke motorfestene fra manta? Passer gamle girkassa fra ascona'en over på omega-motoren, eller må jeg bruke omega kassa og korte inn mellomakselen?

 

Da får jeg være på utkikk etter en omega 2 liter framover :)

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags kasse har du da?

 

4-trinns'n passer om du finner det rette clutch-huset.

(fra manta/rekord 1800)

 

men det er ikke noe og sikte etter.

sats på 5-trinns fra enten omega 1.8/2.0 eller fra rekord/manta 1800.

 

grunnen til at du kan bruke deler i fra manta/rekord 1800 som blir nevnt her en del her, er at dette er den eneste ohc motorn basert på "bigblock'n" som kom i disse gamle bila.

 

i tilfelle det ikke kom klart fram :)

 

rekord 1800 er bittelitt vanligere enn manta 1800, (i allefall på huggern) men her gjelder samma som med bunnpanna på omega desverre, kulpen på feil side av traversen i forhold til din bil.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, prøve på en liten oppsummering her da...

 

Finner jeg en omega 2 liter med 5-trinns kasse har jeg:

Motor

motorfester som passer i ascona'n(?)

Alt det elektriske

clutch

girkasse

 

Jeg trenger:

Bunnpanne fra manta 1800

Mellomaksel?

Grenrør? (tor jeg kjenner en som kan mekke noe her for meg, så er egentlig ikke noe problem hvis det ikke finnes noen som passer)

 

Bremser fra 2.2i, men dette er egentlig ikke et must foreløpig, for originalbremsene er vel godkjent opp til 125hk...

 

Og hvis jeg finner dette kan det settes rett inn uten noen modifiseringer?

 

 

Tror kanskje jeg begynner å skjønne litt nå, men dere får bære over for mange dumme spørsmål, hehe

 

Setter stor pris på hjelpen jeg har fått hittil, gutta!

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fortsatt ha motorfester fra manta 1800 og... Eller er det noe jeg har gått glipp av?

 

Hadde brukt orginal eksosmanifoil så lenge motoren ikke er noe mer trimmet...

 

Skiver og calippere fra Rekord 2,2i passer rett på ja, så lenge det er av samme merke, ate eller ... glemte hva det andre merket var, noe trøtt nå... hehe...

 

Mellomaksling må du vel skjøte, fremre del fra omega og bakre fra ascona... Ellers så må du skaffe en Ascona automat mellomaksel? Mener det var sånn...

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@m0nster

 

her er ingen dumme spørsmål ;)

 

@zombie

 

han kan bruke omega motorfester, de er helt like (nesten) bare at de er i stål isteden for i alu.

 

bundpanne -kan- du sveise om fra ascona c/vectra a, for de hal kulpen bak, er ikke mye som må gjøres om.

 

manta 1800 mere skjelden enn rekord 1800?! har aldri sett en eneste rekord 1800 på hugger jeg, men det er nå jeg da :P

 

ascona automat mellomaksel passer med getrag 265 som egentlig ikke passer med bigblock ohc (eller smallblock heller for den saks skyld) men den passer om du bruker ohc clutch hus og en adapterplate.

 

gå for en omega a 5trinns (r25) eller en manta/rekord ohc 5trinns (getrag 240 "ohc" )

 

ved bruk av getrag boxen kan du bruke mellomaksel fra manta gsi.

 

ved bruk av r25 må du lage ny, cut´n paste ;)

 

Edit:

 

jo også eksos kan du ta fra manta 1800.

 

og hvis det er ås i nærheten av østfold, akershus, oslo osv du bor i så vet jeg muligens om en getrag 240 ohc kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trur jeg at jeg har det meste klart, endelig :)

 

Handleliste alternativ 1:

Omega 2 liter m/5 trinns kasse, da har jeg

Motor

motorfester

Alt det elektriske

clutch

girkasse

original eksosmanifoild fra omega'n

 

I tillegg:

Bunnpanne fra manta 1800, eller sveise om en fra ascona/vectra

Mellomaksel, type cut'n paste

Eventuelt 2.2i bremser

 

 

Alternativ 2:

Likt som 1, men med getrag ohc kasse, og mellomaksel fra manta gsi.

 

 

Ser det greit ut?

 

Et par småting til bare:

Har alle omega a 2 litere c20ne motoren i seg?

Jeg må ikke flytte fordeleren pga varmeregisteret? Det er kun 16v motorer som får det problemet vel?

 

 

Ås ligger i akershus, ca 20 min sør for oslo. Får se hva slags delebil jeg finner meg først, og om jeg finner en gsi mellomaksel (de er ganske vanskelige å få tak i hvis jeg har forstått det rett?). Godt mulig jeg er veldig interessert i den kassa :)

 

Noen som kjenner til en rusten omega 2 liter som står i nærheten eller? hehe

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, billig motor i nesodden, det passa jo ganske bra da :)

 

Prøvde å sende pm til kviljo ang varmeregisteret, men kom bare opp feilmelding... Så litt vanskelig ut det han hadde gjort der, og hvordan blir det seende ut inne i kupeen med kadett krana til å justere varmen?

 

Går det ikke an å bare klippe og lime litt med den originale løsningen?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår