Gå til innhold

Første prosjekt, trenger litt oppstartshjelp

Ranger emnet


m0nster

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var hjemme en tur i helga, og det viste seg at en jeg kjenner har en original 2,2i liggende som bare har snurra 137k. Satt i en bilcrossbil som ikke rakk å kjøre mer enn noen hundre meter før den ble totalvraka... Så smeller vel inn den tenker jeg.

 

Åssen går den motoren hvis man høvler toppen og kanskje setter på en annen kam?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå... hehe

 

Men hvor får man tak i kammer egentlig? Hva slags kam bør jeg gå for? Bilen blir bruksbil et par-tre år før det blir noe fornuftig bil på meg i tillegg, så den bør ikke være for kvass, for å si det sånn. Hva ligger prisen på?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Synes nå egentlig at CIH motorer er mye sjarm jeg. Godt å kjenne litt momentet dra litt i kroppen.

 

OHC er gode motorer, og orginalt varer de evig... Hørt at 1,3 ohc motor labbene passer på C20NE. Sist jeg så etter hadde Omega'n te hu mor 122Hk (tror jeg), 115Hk i Vectra'n te søstra mi. Tatt ut litt mer i omega'n. Men synes Vectra går mye bedre pga mindre vekt. Ta 2,4i fra Omega A. Det har jeg gjort.

 

Men ser man på vekt/effekt er OHC et godt alternativ.

OHC 115-122Hk

2,2i 115Hk

2,4i 125Hk

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motor labbene?

 

fint lite passer overens mellom 1.3 ohc og 2.0 ohc.

fordi 1.3 er smallblock og 2.0 er bigblock.

 

sjarm med CIH, enig i det.

 

finnes i allefall tre forskjellige utgaver av 2.0 ohc.

(sikkert fler og)

 

c20ne på 115hk. finnes i ascona c, vectra, calibra, omega a, og kadett e

20se på 122hk. finnes i omega a

20seh på 130hk. finnes i ascona c, vectra a og kadett e.

 

forskjellen på de er bla at se og seh har stempler som gir høyere komp, i tillegg har seh annen kam.

så er det sikkert litt forskjell på programmeringa.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir nok CIH. Har som sagt en bra 2.2 på hånda nå, som jeg får for en billig penge, men kommer jeg over en 2.4 før sommeren blir det nok den. Litt pansliping av toppen og bytte av kam , så skal jeg nok klare meg med det ei stund. Så kan jeg eventuelt bygge en OHC motor etterhvert mens jeg allerede har maskin i bilen. Har fått satt bilen inn på låven nå, skal vel begynne å ribbe og pusse i løpet av de neste feriene (blir et prosjekt jeg regner med å ha ferdig i løpet av neste sommer, for jeg har ikke veldig mye tid desverre, også bor jeg ikke på et sted der det går an å skru :( ).

 

 

Så hvis noen vet om en brukbar 2.4 til salgs så bare si fra :D

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår