Gå til innhold

Nytt batteri, hjelp!

Ranger emnet

horafeisq

Anbefalte innlegg

Originally posted by a-b-3

Ja og siden du snøfter om wanabewatt, kan ikke du ta å forklare meg det som jeg siterer her siden ingen andre gjorde det? ;)

Som regel, når det snakkes om WATT effekter (Noe som egentlig ikke sier noe om hvor bra/dårlig en forsterker er) så er det 4 ohm RMS de fleste snakker om (ved en eller annen % forvregning som jeg ikke husker...):rolleyes:

Så er det snakk om MAX effekter, dette er som regel "wannabee" effekter, men det finnes faktisk MEGET kraftige forsterkere der ute, men det er stor forskjell på en "10 000 watt" forskerker og EN 10 000 WATT FORSTERKER (det første man sannsynligvis legger merke til er PRISEN), dette ser du nok først best når du ÅPNER ett par forsterkere.... Det spiller meget liten rolle om dette er ved 0.5 ohm (eller kanskje lavere ved nesten kortslutting) eller ved 4 ohm, dette kommer ann på hvordan forsterkeren er oppbygget på og hva den er laget for å drive. Du kan for eksempel ha en forsterker som bare drar masse strøm ved lave impedans tall, og lager denne "strømmen" til varme (og gjerne distrusjon/forvregning), mer enn effekt til høyttalerne dine. Så det er ikke dermed sakt at jo lavere impedans du har, jo mer effekt får du på høyttalerne.

En annen ting er jo det at (Nå begynner vi å bli VELDIG tekniske) at impedansen varierer ved frekvensen, så hvis du kanskje tror at ampen din "jobber i 4 ohm" så kanskje dette tallet er 20 ohm eller høyere, dette kommer ann på endel saker, for eksempel portfrekvenser, og hva slags frekvenser du spiller... Man må også huske på at hvis man brokobler en 2 kanals forterker med en stk 4 ohms bass, så vil forsterkeren din se 2 ohm, ikke 4 ohm som mange tror...

Så mitt tips er: Ikke bry dere så mye om WATT effekter.....heller om kvalitet..... Man ser fort om en amp er en jalla forsterker, eller en bra forsterker

PS...

Idag så har det også begynnt å komme forsterkere som yter MASSE effekt (til høyttalerne vel å merke), men drar forholdsvis lite strøm.....tenk det du...:)

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei jeg sier PC 1700, men hva jeg mener aner jeg ikke. refererer til det som har blitt opplyst om tidligere i denne tråden. Dud'n som selger de sier selv PC 1700, så en eller begge dere har rett. Ikke vet jeg altså. Titt litt lengre opp å se selv (forrige side).

Ahhh SORRY...

Bare vi som kaller det for "SP 1700"....PC 1700 er Sansynligvis Odyssey sin egen varekode, mens SP 1700 er Stinger sin varekode....Jeg har ikke studert prislisten til Odyssey, men når Anders (Autod) skriver "PC" så er det helt sikkert det....

Stinger SP 1700 og Odyssey PC 1700 er 99% like, bare batteripolene som er "finere og se på", på Stinger sitt SP 1700...

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm....meeeeget interessant du. PM er forresten sendt Tor Steinar.

Men da har jeg altså skaffet meg et bra batteri, og det er jo bra.

Har du noen erfaring med Power Acoustik forsterkere og subber?

Har kjøpt 2 av hver i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm....meeeeget interessant du. PM er forresten sendt Tor Steinar.

Men da har jeg altså skaffet meg et bra batteri, og det er jo bra.

Har du noen erfaring med Power Acoustik forsterkere og subber?

Har kjøpt 2 av hver i natt.

Har ikke vært mye borti Power Acoustik, billige og helt greie produkter, har egentlig ikke hørt noe negativt....Kanskje ikke helt VÆRST, men man får jo det man betaler for....

Det spørs jo også hva slags KRAV man har....Jeg mener, flere "bilstereo" selgere her som glemmer dette, og heller vil selge SITT favoritt merke, enn og selge det kunden vil ha/ønsker...

Nå skal det sies at jeg ikke selger bilstereo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt en opplæring i dette. Hva er det som blir brukt her? bilde

Det er en type "plast".....også er det noen baffler (plater) i MDF.... Hva slags type "plast" det er, vet jeg ikke om Autod sier ;)

Det går også ann og gjøre dette i andre matterialer, slik som glassfibersparkel, men det kan bli dyrt, også sprekker det lett mot mdf'en....

Det er også brukt glassfibersparkel og finsparkel på disse, men ikke sååå mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dynamoen du har i bilen nå, er sannsynilg enten 70 eller 80A. Gå inn på gsbildeler på E36, last ned pdf'en som heter tenningsdeler, der finner du de forskjellige dynamoene som paser til de forskjellige E36 modellene. Den 140A dynamoen er egentlig for 320i og større, men det er sikkert ikke så mye jobb å få den til å passe

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man foresten kjøpt plexiglass til en fornuftig pris? Er disse noen man klarer å kutte selv, eller bør disse leveres til angitte mål?

Lokale glassmesteren.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør etter en rest... restene til glassmesteren er ofte ganske store...:) men hallo alle som skal ha plexi/lexan, hvorfor bruker dere ikke vanlig glass...??? mye bedre, du slipper riper, å det er billig, å det går ikke i stykker hvis alle tror det, bruker alltid det jeg, fra 4mm og oppover, avhengig av størrelse å hva det skal brukes til...:) løp å kjøp!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider