Bjørn Vidar Pedersen Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 En ny dødsulykke etter grisekjøring, og nok en gang begynner folk å rakke ned på myndighetene for dårlig veistandard, hva skal til for at dere skal få opp øya. Det er ikke veiene som dreper, men de som tror de er verdensmestere, det er føreren som skal avpasse farten etter forholdene, og ikke veiene som skal tilpasses etter hvor fort noen unger vil kjøre. Jeg har selv vært innblandet i ei alvorlig ulykke, hvor en passasjer lå i koma i flere måneder. Jeg mente der og da at jeg kjørte forsvarlig, men jeg har ingen problemer med å innse at siden jeg mistet kontrollen så gikk det for fort, selv om hastigheten var omtrent det fartsgrensen var på det aktuelle stedet. Ta en tur på Sunnaas så ser dere hva grisekjøring kan føre til, det er en ting å si at dere er oppmerksom på risikoen, noe helt annet er det å stå oppi det begge beina. På en bane, enten det er med eller uten rattlås er alle oppmerksom på hvilken risiko de tar, men over 99% av de dere treffer på veien er der fordi de skal fra punkt A til punkt B og de tenker ikke på at de kan møte en hodeløs idiot i en hastighet som kanskje er det dobbelte av tillatt hastighet. Til dere som mener vi har nok penger i dette landet til nye veier: Hvor skal pengene tas fra? Hvis staten skal øke bevilgningene til veier må det reduseres andre steder, det finnes skoler i dag som sliter med undervisningsmateriell fra 60-tallet, elevene får 2 blyanter og et viskelær i året, og da har jeg fortsatt ikke nevnt helsevesenet. Fattern har vært ni måneder på et sykehjem, og der betaler han 190,- døgnet i egenandel, medisiner for 700,- i uka som han er helt avhengig av blir heller ikke dekket fordi det ikke regnes som kronisk lidelse, også prater dere om mer penger til veier. Siter Bjørn V. Pedersen Norsk Dragracing Gardermoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 veien gjør sjelden at bilen hopper over i motgående kjørefelt, eller spretter forbi en kø med biler mot innsnevring i 100+++kmh ;) Er helt enig i at fornuftige førere er den beste måten å spare liv på.. prøver å tenke litt over hva jeg gjør langs veien selv, grunnet GRISEFLAX, hvor jeg akurat unngikk å kjøre i en kamerat som snurret foran meg i 150kmh på småvei.. man tenker fort etter sånt litt over hva man gjør.. hadde jeg ligge to meter lenger til venstre hadde jeg flerra inn i bestekameraten min i 150kmh.. man kan skylde på veiene og politikere alt man vil.. MEN føler man at det er utryggt å holde den farten man gjør på den veien, så bør man sakke ned farta.. Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jannis_J Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Mye riktig i det du sier.... Men om de hadde bygd bedre veier, hadde det blir færre ulykker uansett, og dermed mer penger på lang sikt til å bruke på andre fornuftige ting. Med 4-felts E6 gjennom Østfold ville man jo eliminert møte & forbikjørings ulykker. Kan jo se på teststrekningen i vestfold. 100km/t sone, 4-felts vei. Ikke en eneste dødsulykke. Og dette på en strekning som var en av de verste i Norge Å si at Norge ikke har penger er jo direkte teit.. Vi har et oljefond som er veldig viktig å putte masse penger inn i, men ikke ta noe ut... Leste også noe om at de bruker rundt 30% el.no av det de tjener inn på bompenger til bruk på faktisk veier. Er som en kamerat i Sverige sa til meg: 'her i sverige når veiene blir dårlige legger vi ny asfalt, eller bygger ny vei. I Norge setter dere bare ned hastigheten' Heia Norge! nope Siter :: Frisørbilentusiast :: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ottar Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Tja, hadde alle bilane stått i ro hadde me ikkje hatt ulykker i heile tatt. Så da får me senke farten da, det hjelper...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flasher Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Det er helt klart sant dette.. det er ikke dårlige/uforsvarlige veger.. det er dårlige/uforsvarlige sjåfører Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 veldig kloke ord som er skrevet først her ... :) men man må innse en ting.. vi kommer alltid til å være på veien... hvordan skal man da bedre sikkerheten... ?? man må gjøre det beste ut av det man har.. meeen, igjen, til bedre veier, til fortere går det... så det kommer til å gå til helvete uansett, før eller siden.. synes det er så pussig hvordan andre land får til ting og ikke vi... mye mulig Norge er det eneste landet som "lever" om 20 år altså.. men .. ja.. Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen En ny dødsulykke etter grisekjøring, og nok en gang begynner folk å rakke ned på myndighetene for dårlig veistandard, hva skal til for at dere skal få opp øya. Det er ikke veiene som dreper, men de som tror de er verdensmestere, det er føreren som skal avpasse farten etter forholdene, og ikke veiene som skal tilpasses etter hvor fort noen unger vil kjøre. Jeg har selv vært innblandet i ei alvorlig ulykke, hvor en passasjer lå i koma i flere måneder. Jeg mente der og da at jeg kjørte forsvarlig, men jeg har ingen problemer med å innse at siden jeg mistet kontrollen så gikk det for fort, selv om hastigheten var omtrent det fartsgrensen var på det aktuelle stedet. Ta en tur på Sunnaas så ser dere hva grisekjøring kan føre til, det er en ting å si at dere er oppmerksom på risikoen, noe helt annet er det å stå oppi det begge beina. På en bane, enten det er med eller uten rattlås er alle oppmerksom på hvilken risiko de tar, men over 99% av de dere treffer på veien er der fordi de skal fra punkt A til punkt B og de tenker ikke på at de kan møte en hodeløs idiot i en hastighet som kanskje er det dobbelte av tillatt hastighet. Til dere som mener vi har nok penger i dette landet til nye veier: Hvor skal pengene tas fra? Hvis staten skal øke bevilgningene til veier må det reduseres andre steder, det finnes skoler i dag som sliter med undervisningsmateriell fra 60-tallet, elevene får 2 blyanter og et viskelær i året, og da har jeg fortsatt ikke nevnt helsevesenet. Fattern har vært ni måneder på et sykehjem, og der betaler han 190,- døgnet i egenandel, medisiner for 700,- i uka som han er helt avhengig av blir heller ikke dekket fordi det ikke regnes som kronisk lidelse, også prater dere om mer penger til veier. Mye riktig og noe uriktig etter min mening da... Nå er faktisk ikke "grisekjøring" den største årsaken til dødsulykker. Det er nemlig møteulykker. Ulykker hvor en av førerene kommer over i motgående felt. Hvor ofte skjer det fra jessheim til oslo?? Hvor ofte har det skjedd mellom jessheim og dal??jessheim - dal, ca 10km. Jessheim - Oslo, 40km. Det burde ha vært 4 ganger så mye ulykker ikke sant?? Tenk etter, tror du / dere at "hodeløs" ungdom kjører penere / saktere på denne strekningen mellom oslo jessheim enn på jessheim dal??? Tror ikke det Altså er det noe i veien med den strekkningen kanskje? M Siter -97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs -94 Ford Escort Cosworth Min hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Vidar Pedersen Skrevet Desember 3, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Originally posted by Magnus Mye riktig og noe uriktig etter min mening da... Nå er faktisk ikke "grisekjøring" den største årsaken til dødsulykker. Det er nemlig møteulykker. Ulykker hvor en av førerene kommer over i motgående felt. Hvor ofte skjer det fra jessheim til oslo?? Hvor ofte har det skjedd mellom jessheim og dal??jessheim - dal, ca 10km. Jessheim - Oslo, 40km. Det burde ha vært 4 ganger så mye ulykker ikke sant?? Tenk etter, tror du / dere at "hodeløs" ungdom kjører penere / saktere på denne strekningen mellom oslo jessheim enn på jessheim dal??? Tror ikke det Altså er det noe i veien med den strekkningen kanskje? M Nå er sikkert mange av møteulykkene forårsaket av grisekjøring også da, jeg kan aldri tenke meg at alle som er innblandet i møteulykker kjører forsvarlig. En god del av dem er selvmord, og da hadde det vært unngått bare hvis det hadde vært en høy mur som skiller møtende trafikk. Det er vel ikke bare strekningen det er noe i veien med, og det forsøket på statistikk minner mest om et shownummer en eller annen komi-gruppe gjorde for noen år siden. En gruppe mennesker gikk i ei rekke en strekning på noen kilometer, annen hver en hadde refleks. Da de var fremme var ingen av de uten refleks påkjørt, - altså var ikke fotgjengere noe tryggere fordi de hadde refleks. Siter Bjørn V. Pedersen Norsk Dragracing Gardermoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raboc Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Mye fornuftig her Bjørn. Jeg savner allikevel noen momenter, og et av de viktigste i så måte er hvorfor de pengene som faktisk blir bevilget til veiutbygging og vedlikehold her i Norge blir brukt på en slik måte som de blir. Det er naturligvis flott at folk på øy Y skal kunne få kjøre i tunnel inn til X i stedet for å ta ferje, eller at det blir bygget et brusamband som kan overta for ferja. Men for meg virker en del av disse veiprosjektene i utkants-Norge som fullstendig hårreisende og helt bak mål. Prisen på prosjektene, som forøvrig alltid overgår alt hva finnes av budsjetter, kan umulig ha vært satt opp mot hva bruk av disse midlene på mer trafikkerte deler av veinettet kunne gjort både for trafikksikkerhet og for trafikkflyt. For å ta et konkret eksempel, så har det i høst blitt satt opp fysisk midtdeler i betong på deler av strekningen mellom Trondheim og Værens. Nå er ikke jeg noen ekspert hvergen i brubygging, tunnelborring eller midtdeler-oppsetting, men selv med min snevre innsikt virker det logisk at man kan bygge forferdelig mange meter med midtdeler for prisen av en tunnel- eller bru-meter, og dette er et tiltak som helt klart virker. Andre steder hvor man, med forholdvis moderat pengebruk, kunne gjøre en stor innsats for trafikksikkerheten er ved å bygge ut veien med et "ekstra høyre felt" i kryss, slik det nå, etter veldig mye mas og to dødsulykker pga. påkjøring bakfra, er gjort noen steder i Gudbrandsdalen. Jeg synes det er merkelig at man ikke har råd til slike enkle utvidelser som faktisk kan være i "under millionklassen", når man har råd til de mest sinnsyke veiprosjekt for å sørge for at 100 bebore skal kunne kjøre bilen sin inn til fastlandet. Kall meg gjerne egoist, men det burde faktisk være mulig å prioritere litt anneledes enn hva som har blitt gjort her til lands. Forøvrig kunne vi helt sikkert gitt disse 100 beboerene gratis ferje og hurtigbåt i mange år bare for de pengene som kunne spares grunnet sikrere veier, men det blir en litt annen diskusjon.¹ Når det er sagt så mener jeg ikke at ulykker slik som den som startet denne diskusjonen direkte kan relateres til for dårlige veier. Kanskje tvert i mot, men jeg velger å avstå fra videre kommentarer om akkurat dette konkrete tilfellet før mere fakta er på bordet. Det er nesten kvalmende å se hvordan enkelte her på forumet forsøker å skylde alle ulykker på at vi har for dårlige veier i Norge. Sett ned farten *når forholdene tilsier det*. Bruk hodet, ikke forvent at veiene er et sted hvor vi kan slå av hjernen og bare tenke med høyrefoten. (og bare for å unngå svar om at jeg tror jeg er så mye bedre enn alle andre, så kan jeg sikkert med en gang si at; ja, jeg tror jeg er en del bedre enn mange andre, men jeg gjør også massevis av feil og det er da pokker ikke veiene, eller inndirekte myndighetene sin skyld?) For å fortsette litt på det Bjørn skriver så må jeg bare få si at det er merkelig at vi her i et av verdens rikeste land skal være nødt til å prioritere om vi vil ha råd til nye skolebøker, kollektivtrafikk, pleiehjemsplasser, bilveier eller opera. Vi burde pokker meg ha råd til hele greia. At vi ikke har det, er trist og gjør ihvertfall meg forbanna. Når det er sagt så er det vel ikke så mange som er i tvil om hvor pengene bør brukes? De av dere som er i tvil bør i vurdere om dere ikke bare skal flytte sørover i Europa, så får dere den autobahnen dere alltid har drømt om, også får det heller være med skolegang og pleiehjemsplasser. Så får dere bare håpe at dere dør i den bilkræsjen i 250 blås i høljregn og mørke, en høstdag på A1 utenfor Hamburg. Det ville jo være forjævlig om dere bare blir skadet, og alle pengene som kunne vært brukt til rehabilitering er syltet ned i fete veier på kryss og tvers. (Når det gjelder hvorfor vi i Norge ikke har råd til «alt» så har jeg en god del meninger om det også, men det hører vel strengt tatt heller hjemme på politikkforumet.net -- det er dog et paradoks at budsjettene stadig kuttes, samtidig som det offentlige bare fortsetter å legge på seg hva gjelder arbeidsplasser. Hadde vi ikke hatt så griseflaks at vi har en masse olje utenfor kysten som vi kan pumpe opp hadde vi antageligvis vært konkurs for lenge siden.) Bruk hodet. Kjør forsiktig, så reduserer vi alle sjansen for flere avisoverskrifter som den vi så i dag. (også er jeg helt sikker på at Bjørn, og de andre på Gardermoen, gjerne tar i mot alle oss, som digger heftige bygg med alt for mange hestekrefter og som er gode for hastigheter flere ganger det tillatte her i Norge, når det igjen blir bart ute. Det gjelder sikkert rundt omkring på andre baner av ulike slag også) Siter '99 Audi S4 '12 Honda CB1kR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Originally posted by Magnus Mye riktig og noe uriktig etter min mening da... Nå er faktisk ikke "grisekjøring" den største årsaken til dødsulykker. Det er nemlig møteulykker. Ulykker hvor en av førerene kommer over i motgående felt. Hvor ofte skjer det fra jessheim til oslo?? Hvor ofte har det skjedd mellom jessheim og dal??jessheim - dal, ca 10km. Jessheim - Oslo, 40km. Det burde ha vært 4 ganger så mye ulykker ikke sant?? Tenk etter, tror du / dere at "hodeløs" ungdom kjører penere / saktere på denne strekningen mellom oslo jessheim enn på jessheim dal??? Tror ikke det Altså er det noe i veien med den strekkningen kanskje? M Hiver meg på med Magnus, fortsetter der han slapp og lurer på om ikke du Bjørn Vidar bør lære deg litt mer om antallet møteulykker som faktisk skyldes grisekjøring - det er nemlig kun 6 % av dem iflg sintef !!! (Ref NAF's siste kampanjer) før du kommer med slike enkle(og idiotiske) løsninger. Hva skal du gjøre med de resterende 94% av ulykkene da ??? Du kan ikke, som du sier, "tilpasse farten etter forholdene" når det er folk som sovner bak rattet, får illebefinnende, kjører i påvirket tilstand. Folk mister også ufrivillig kontrollen på kjøretøyet uten at farten er skyld i det hele - 1 millisekund uoppmerksomhet er nok til å treffe slapset mellom sporene, og da er det gjort. Du kan punktere, en hund kan løpe over veien, ungene i baksetet drar deg i øret... osv osv. Med 1 meters avstand til traileren i motgående skal det f*** ikke store blemmen til før lyset slukkes for godt. Å skylde på grisekjøring er for dumt og for enkelt. Et midtskille redder uansett den uskyldige parten - noe som må være det aller viktigste. De stakkarne som ufrivillig blir offeret, f.eks for en fyllekjører som dreper noen i motgående retning. Jeg vil gjerne se deg forklare for deres etterlatte at "det bare er å tilpasse farten etter forholdene" doh doh doh Et midtskille skaper trygghet for oss alle, bare se på statistikken fra den nye E-18 i vestfold. På 1 år har de ikke hatt en eneste dødsulykke - i motsetning til to per mnd året før på den gamle veien. Fartsgrense var 70 før - nå er den 100. Tror du det er flaks at ingen har tatt kvelden der i det siste ?? :nono: Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raboc Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen Nå er sikkert mange av møteulykkene forårsaket av grisekjøring også da, jeg kan aldri tenke meg at alle som er innblandet i møteulykker kjører forsvarlig. En god del av dem er selvmord, og da hadde det vært unngått bare hvis det hadde vært en høy mur som skiller møtende trafikk. En del av møteulykkene er nok en direkte eller indirekte konsekvens av "grisekjøring", ja. Når det gjelder de resterende dødsulykkene så mener jeg å ha sett tall fra SINTEF¹ som viser at omtrent 1/5 av alle møteulykker på rett vei er selvmord. Da sitter vi fortsatt igjen med en ganske brukbar andel ulykker, og da bør vi kanskje se på hva er årsaken til disse. Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg vil anta at en forholdsvis stor andel av dem skyldes oppmerksomhet og sløvhet, herunder også at man sovner mens man kjører. Vi kan da kanskje litt grovt dele opp ulykkesårsakene i fire. Vi har selvmord, "grisekjøring", sløvhet og for dårlige veier. I tillegg kunne vi kanskje tatt med ulykker pga. teknisk svikt på kjøretøy, men den andelen er så liten at jeg tror vi enkelt kan se bort fra den. Om vi så putter all uforsvarlig kjøring inn i bolken "grisekjøring" så vil jeg anta at den blir ganske stor, la oss si 2/5. Denne vil da dekke de typiske «bilen kom over i motsatt kjørebane grunnet det glatte føre» og «ulykken skjedde i forbindelse med en forbikjøring». Deretter har SINTEF påvist at 1/5 av ulykkene er selvmord, og der virker rimelig at 1/5 av ulykkene skylder folk som sovner eller generelt er sløve og driver med andre ting som mobiltelefoner eller CD-spillere. Da sitter vi igjen med 1/5 som vi kanskje kan skylde på for dårlig vei. Antageligvis har jeg vært for snill mot dem som gjerne vil skylde på veiene, antagelig er det mindre enn 1/5 av alle møteulykker med dødsfall som skyldes for dårlig vei. Da kan vi kanskje begynne å se hvor det er enklest, og ikke minst rimeligst, at vi forsøker å gjøre en innsats. Jeg er altså på ingen måte mot at vi bygger ut veiene slik at de blir både bedre og mer trafikksikre, men inntil det skjer så må vi forsøke å gjøre det hver enkelt av oss kan for å unngå ulykker. 1: jeg finner ikke SINTEF-artikkelen, bare et referat i VG - http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3237790 (tallet høres voldsomt høyt ut for meg, men de har sikkert dekning for det) PS: er det ikke litt ironisk å se hvor mange fra bilforumet.net det er som har bulket bilen sin nå på starten av vinteren -- vi som er her burde da tross alt være blant de beste sjåførene i Norge, vi som alle har dilla på bil? :) (måtte editerer for å få korrekt URL) Siter '99 Audi S4 '12 Honda CB1kR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raboc Skrevet Desember 3, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2002 Originally posted by Loppa Hiver meg på med Magnus, fortsetter der han slapp og lurer på om ikke du Bjørn Vidar bør lære deg litt mer om antallet møteulykker som faktisk skyldes grisekjøring - det er nemlig kun 6 % av dem iflg sintef !!! (Ref NAF's siste kampanjer) før du kommer med slike enkle(og idiotiske) løsninger. Da burde det jo være jævlig enkelt å redusere antallet møteulykker med 6% da? Også kanskje vi kunne forlange at folk faktisk følger litt med når de kjører så unngår vi enda en haug ulykker. Å si att "ett millisekunds uppmerksomhet er nok" blir bare for dumt. Er det så sinnsyke kjøreforhold at kjøringa krever absolutt all konsentrasjonen, og man ikke er i stand til å oppfylle dette behovet, ja da bør man parkere umiddelbart spør du meg. Alternativt bør man vurdere å oppsøke en lege. Siter '99 Audi S4 '12 Honda CB1kR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Desember 4, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2002 Originally posted by raboc Da burde det jo være jævlig enkelt å redusere antallet møteulykker med 6% da? Også kanskje vi kunne forlange at folk faktisk følger litt med når de kjører så unngår vi enda en haug ulykker. Å si att "ett millisekunds uppmerksomhet er nok" blir bare for dumt. Er det så sinnsyke kjøreforhold at kjøringa krever absolutt all konsentrasjonen, og man ikke er i stand til å oppfylle dette behovet, ja da bør man parkere umiddelbart spør du meg. Alternativt bør man vurdere å oppsøke en lege. Godt mulig det, men det viser seg altså at et "millisekund" les: veldig kort ;), er nok for at mange sjåfører klarer det "umulige". Men nå tar jo du også "det skjer ikke meg" tonen med en gang ser jeg........ ;) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik H Skrevet Desember 4, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2002 Da sitter vi igjen med 1/5 som vi kanskje kan skylde på for dårlig vei. Antageligvis har jeg vært for snill mot dem som gjerne vil skylde på veiene, antagelig er det mindre enn 1/5 av alle møteulykker med dødsfall som skyldes for dårlig vei. Da kan vi kanskje begynne å se hvor det er enklest, og ikke minst rimeligst, at vi forsøker å gjøre en innsats. Mye bra som er skrevet her. Men bygger vi ut veiene med fysisk skille mellom kjørerettningene vil vi hindre mange ulykker. Få av ulykkene har dårlig vei som direkte årsak, men veldig mange ulykker, bla. folk som sovner bak ratter, uoppmerksome i et øyeblikk, illebefinnende, "grisete" forbikjøringer, osv kunne vært hindret med bedre veier. Fysisk adskilte kjørerettninger gjelder Senke farten (under normale forhold) er helt idiotisk. Av for lave fartsgrenser blir man fort sløv, uoppmerksom, provoserer til farlige forbikjøringer, etc. Merker med en gang man kommer i hundre-sonen blir man mye mer på vakt. At vi ikke har penger er tull. Kommer helt ann på hvordan vi prioriterer dem. Vi har ekstremt mye oljepenger (noe vi blir late og bortskjemte av, men det er en helt annen sak). Ser bare på "julehandlen" her i forsvaret hvor jeg er. Harman/Kardon dvd/suround anlegg i alle klasserom. Pc'er som står slengt rundt om kring (mens barneskoler sliter med å få datautstyr), projektorer i alle undervisningsrom. Har selv projektorer for 185 000 liggende under pulten min nå i 3 måneder, uåpnet!! Veit at man ikke får lange asfalt flekken for dette, men det er et eks. på hvordan skattepenger blir prioritert. Bruk litt olje-penger og prioriter litt anderledes så skal man se at vi har penger nok til bedre veier!! Edit: mye skrive leif her. Sorry for det, men har ikke tid til å rette det opp nå. Siter -77 242 Turbo -66 Ford 17m Super Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet Desember 4, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2002 Puh mye å lese... Uansett hva som blir gjort osv, vil vi mensker alltid være etterpå kloke. "Hva som vi hadde gjort sånn og sånn!" Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.