Gå til innhold

Soting av ruter på Corolla 89

Ranger emnet

Antikristian

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg skulle sote bakruta og siderutene bak på min Corolla XL 1,3 89-modell. :D Skal kjøpe sotefilm på Biltema.

Har lett litt rundt på forum og sett at noen anbefaler å ta ut glasset. Hvordan gjør jeg det på denne bilen og er det vasnklig? Må også spørre om det kan knuse når jeg tar det ut (ikke ved at jeg mister det for det siser seg selv)?

Og hva trenger jeg av evt. ekstrautstyr? Tenkte også jeg kunne bruke en balje med såpevann til siderutene bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får briljere litt med mine enestående kunnskaper om soting jeg da...

1. Drit i Super-Black-Limo-Tint og kjøp en passelig lys film fra 3M eller Foliatec eller en glassmester som tåler at onkel Torvald ser stygt på deg selv om du soter hele veien frem... ;)

2. Med fare for å gjenta meg selv; sot alle rutene minus frontruta.

3. Stikk på jernvaren og kjøp en vindusnal type smal ca 10-15cm til 19.90,- De gule og sorte gummi/plastgreiene som er med riper opp som f#¤n.

4. Har du limt rute må du nok legge på filmen i bilen. Har du gummilist kjøper du en avrundet gummilist-sak, hvis ikke funker flate skrutrekkere også. Pass på lakk og gummi. Start på midten og vipp ut gummien fra innsiden. Buede ruter kan være leie til å sprekke. Ikke bryt. Ikke stress.

5. Stå ikke ute i pollensesongen! Gå inn på badet f.eks.

6. Vask rutene 3 ganger og ikke la bikkja løpe over!

7. Har du en "dyr", god film kan du legge filmen på utsiden av ruta og bruke hårføner for å forme den til buen. Hvis ikke må du jobbe som f#¤n med nalen for å stoppe alle krøllene/brettene.

8. Ha på litt vann/såpevann før du renskjærer filmen langs kanten på ruta. Er du nøye skjærer du akkurat, slik at du slipper denna råne-kanten på 2-5mm som ser sååå jævlig ut på sveive-ruter. Grunnen til man skjærer innafor er for lettere å få ut alt vannet og boblene. Har du sånn "vipp-ut" som du sa/sånne med lufting bak som har huller til festeskruene må du skjære pent ut slik at du får ut vann og bobler, OG passe på at det ikke synes fra utsiden.

9. Skarp kniv! Kjøp deg en 10-pakning med skalpeller eller barberblad. Det ene som følger med blir sløvt lenge før du er ferdig. For du skal jo selvfølgelig skjære kant-i-kant skal du ikke? (på sveiverutene)

10. Masse vann og tålmod. Det med balje kan funke. Vet en venn bruker badekaret til å sote ruter.. Har ikke prøvd det selv.

10.2 Du trenger minst tre hender til å trekke av beskyttelsesfolien på en effektiv måte. Samtidig skal du også sprute på såpevann på begge sider av filmen. Masse pes :p

11. Du kan bruke ei fin metallfil etc og finpusse rundt kanten på sveive-rutene slik at snuten verken kan se eller føle at det er film der. Noen bruker neglelakk og legger filmen helt opp, men da må du være nøye igjen.

12. La rutene ligge et døgn(les: noen timer) varmt slik at limet tørker. Ellers risikerer du å skrelle av filmen når den presses opp i gummien. Bruk tiden til å se etter rust i karmene.

13. Når du skal inn igjen med f.eks bakruta legger du et zalo-dynket tykt snøre ev lampettledning i lista og vrenger den inn på ramma igjen.

14. Hvis du (VET du) ikke får det godt nok, og ikke har råd til å bruke Film-Lars eller Solfilmspesialisten kan du bestille time i Sverige. Der får du 5 ruter for prisen av 3 her. Er flere som kan ta imot bilen kl08:00 og den er ferdig til kl16:00. Imens kan du handle, gå på fylla etc...

15. Redigere denne tråden en gang senere...

16. Kom med klager, synspunkter andre løsninger :) Sikkert noe jeg har glemt å si, eller sagt direkte feil...

Ekstrautstyr?

- Masse skarpe skalpell ev barberblader

- 10-15cm bred MYK gumminal

- Avrundet verktøy til å smette av gummilist ev. flattrekkere

- spruteflaske med tynn zaloblanding

- tørkeklut/papir som ikke loer

- ca 5mm hyssing ev lampettledning som går rundt bakruta+1m ekstrat til overlapp

- Zalo til å glidemidle hyssingen :p

- En søster eller bror, far eller mor til å ta imot, holde hjelpe med å dra folien av filmen etc..

- varmt, tørkt støvfritt sted

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider