Gå til innhold

FWD får meg til å føle meg som en pen ballerina i rosa trikot

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Originally posted by JHU

Audi hadde i hvertfall dette alt i 96...

 

Min BMW i fra 88 har og dette..... Ett lett trykk på bremsepedalen og pådrag forsvinner, med mindre man bunner gasspedalen...

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Pudding

Men kjører du rundt en to tre uker og bremser normalt med venstrebeinet får du feelingen, og kan begynne å bruke det under høy farts kurvetaging med FWD eller AWD :D

 

Det har vel ingenting for seg med venstrebrems i AWD? Da bremses forhjulene og bakhjulene ned samtidig som forhjulene og bakhjulene prøver å akselerere. I tillegg bremser forhjulene mest ned slik at bakhjulene går fortere enn forhulene, og DER skjønte jeg vitsen med venstrebrems med AWD så bare glem det hele :P. *treg*:P

 

Det er faktisk også litt vits ved bruk av RWD.

Fra Rally.no

Bakhjulstrekk da? Har venstrebrems ingen

funksjon her? Jo da, vanligvis vil man få

bilen til å slippe litt før man går inn i en

sving. Du taper mye tid på å overstyre biler fullstendig ved å gå alt for langt ut med hekken. Se for deg at bilen er perfekt, den verken understyrer eller overstyrer, men er helt nøytral. Går man fullt på gassen rett før svingen oppnår du en lett overstyring/sladd. Hvis man da finner ut at svingen er feilbedømt/for krapp, vil hekken kommer mer og mer ut. Man korrigerer ved å ratte motsatt vei, og snart vil rattet befinne seg ved fullt utslag og det er ikke mer å gå på. Så vil bilen begynne å snurre. Akkurat her er det venstrebremsing kommer inn. Rett før fullt rattutslag og fortsatt med gasspådrag, tramper man venstrefoten på bremsepedalen nokså hardt. Fremhjulene vil da låse seg og skli, og fronten på bilen går ut mot svingens ytterkant og dermed i riktig retning for utgangen av svingen.

 

EDIT:

Og en til viktig ting ved RWD:

Fra Rally.no

 

Det er også flere fordeler. Når man sladder/sklir kontrollert med likt grep på alle 4 hjul, vil ofte innerhjulet løfte seg. Hvis man da ikke har en differensialsperre vil innerhjulet umiddelbart begynne å spinne, og all drivkraft på det andre hjulet vil forsvinne. Bruker man da venstre fot på bremsen vil det indre hjulet stoppe å spinne og sende mer krefter til det ytre hjulet. Og enda en fordel, som gjelder alle typer biler, er at når man venstrebremser vil det oppstå en vridning i hjluopphenget som gjør at alle ledd låses og blir stivere. Dermed blir bilen mer stabil, og man får mindre sprett/rotasjon. Det er en meget viktig forskjell!

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Det er ikke nødvendig at ene hjulparet går fortere enn det andre, det handler mest om vektforflytning.. Mer vekt foran, mindre grep bak -> sladd. (eller understyring vekk)

 

Dette gjelder for alle plattformer.

 

Hmm... Har ikke hastigheten på forhjulene i forhold til bakhjulene mest og si på vinteren? Farten er vel gjerne mindre på vinteren, og dermed også sentripetalkrafta i en sving.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CesiuM_e

 

Hmm... Har ikke hastigheten på forhjulene i forhold til bakhjulene mest og si på vinteren? Farten er vel gjerne mindre på vinteren, og dermed også sentripetalkrafta i en sving.

 

Tja.. Skal man kjøre fort, så kjører man opp mot det veggrepet klarer, ikke sant?

 

Når det da begynner å skli foran, kan man hente inn det igjen med venstrebrems (vektforflytning)

 

Spiller mindre rolle om det er glatt eller ikke, for du vil få mindre grep bak, og da får du en liten slide, eller eliminerer understyring.

 

Trenger ikke å spinne deg ut med bakhjulene i det hele tatt.

 

Det du ønsker er å flytte veggrepet forover i bilen, og resultatet er det samme på is, snø, grus og asfalt. Eneste som skiller er hastigheten du kjører gjennom svingen i.

 

Enig?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Herlig kommentar!! thumpsup

`99 Integra Type R #03082

`93 Del Sol VTi (Solgt)

`98 Integra Type R #03740 (Solgt)

`98 Integra Type R #01212 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by eirikoo

 

Tja.. Skal man kjøre fort, så kjører man opp mot det veggrepet klarer, ikke sant?

 

Når det da begynner å skli foran, kan man hente inn det igjen med venstrebrems (vektforflytning)

 

Spiller mindre rolle om det er glatt eller ikke, for du vil få mindre grep bak, og da får du en liten slide, eller eliminerer understyring.

 

Trenger ikke å spinne deg ut med bakhjulene i det hele tatt.

 

Det du ønsker er å flytte veggrepet forover i bilen, og resultatet er det samme på is, snø, grus og asfalt. Eneste som skiller er hastigheten du kjører gjennom svingen i.

 

Enig?

 

Sent svar, men tråden ble bumpet og jeg kom på at jeg tidligere deltok i tråden ;).

 

Jo. Jeg tror kanskje du har rett :(

 

;)

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by X-ecutioner

Ufattelig dårlig kommentar.. bumpe en tråd bare for å si det.. ikke si noe med mindre det er relevant for emnet...

 

X

 

Dust :)

 

Dette er jo en ufattelig morsom tråd i utgangspungtet..

Hadde nesten glemt den før Han integra karen "bumpet den".. Hvis du mener det var så forferdelig galt så var vell posten din kansje enda værre?

 

God Jul! :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nok en bump, og så kom jeg over denne da....:

 

http://debatt.sol.no/show.fcgi?category=7&conference=65&posting=1500000000068442

 

"Og jeg skal montere blå neon under bilen, men jeg vet ikke om jeg skal gå for vanlige rør, eller en slags fleksibel neonwire som bilstereospesialisten selger... "

 

Dritbra kommentar :D Hadde du realisert dette så hadde du hatt god grunn til og føle deg som balerina hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usj denne posten begynte så bra, men tar jo helt av.

skjønner veldig godt hva du mener øyvind! er noe dritt å finne ut hva man skal kjøpe, eller bygge. Er på ingen måte noen japse entusiast, men for meg er det blitt nesten et ultimatum. Er og blir drit dyrt å bygge bil. særlig for drifting osv. Men man kan få en så og si ferdig skyline/silvia/corrolla/s13 50-100 000kr (på sorte skilt). Tror nesten garrantert at man ikke får noen billigere så kompetent bil til drifting. Ihvertfall det jeg har funnet ut etter 3 år med tenking og feiling. Og skal man satse på å drifting eller annen leking, er det neppe mulighet for å ha en bruks bil og en lekebil i en og samme bil. Man kan kanskje få rallycross biler osv i samme pris klasse. sikkert fine mange av dem også.

 

Til alle andre med fwd- det kan jo være morro, men er jo ikke akkurat det samme som rw da å tyne bilen heletiden og kanskje få en sladd hvis det er glatt nok!

 

smaken er som baken: den er delt

Bayern Meister Werk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

JHS: Du fikk ikke med deg årstallet det der ble skrevet? På den tiden var jeg iallefall slik som de fleste andre; bare en dum horeunge uten peiling eller smak. Takk GUD at ting (jeg) har forandret seg noe så innåt i helvete over til det bedre.

Fikk med meg dato jo, men var jo litt artig for det da... Er ikke så lenge siden egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår