Gå til innhold

FWD får meg til å føle meg som en pen ballerina i rosa trikot

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

  • Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mandel

 

det du sier med krasjing med fwd er riktig..

hadde jeg hatt rwd på golfen min, kunne jeg rettet opp igjen sladden jeg fikk på en grusvei, og unngå og kjøre inn i en fjellvegg, men dengang ei! 35.000 i skader, og en voldtatt golf..

Eg vraka sierrane min i vinter, dette til tross for RWD. Dette hadde aldri skjedd med min nye bil, da kunne eg gitt gass og bilen hadde retta seg opp att. Audi A3 1.8T. Rwd er moro, men rundt ei bane, så er ikkje RWD noke kjappare enn FWD dersom du kan å køyre det.

 

Smaken er som baken. Drifting er moro, men ikkje så mykje meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stegegjerdet

Eg vraka sierrane min i vinter, dette til tross for RWD. Dette hadde aldri skjedd med min nye bil, da kunne eg gitt gass og bilen hadde retta seg opp att. Audi A3 1.8T. Rwd er moro, men rundt ei bane, så er ikkje RWD noke kjappare enn FWD dersom du kan å køyre det.

 

Smaken er som baken. Drifting er moro, men ikkje så mykje meir.

 

Jeg vil gjerne se den forhjulstrekkeren som kjører feks. Nurburgring fortere enn hvilken som helst bakhjulstrekker i samme klasse...

 

Hvilken platform som er best med tanke på banekjøring kommer helt an på _banen_, når man ikke tar sjåføren i betraktning. På små baner med små krappe svinger har kanskje grevlingene en liten fordel, mens på større baner vil nok en bakhjulstrekker være det beste valget.

 

Det er jo en grunn for at alle som produserer gromme biler utstyrer disse med noe annet en grevlingstrekk (med unntak av Honda).. Personlig så spyr jeg av forhjulstrekkere, føler ubehag hver gang jeg setter meg inn i en. Har flere ganger holdt på å gå galt når jeg har lånt min mors bil, en 01 Peugot 206. Understyrte som bare faen inn i en rundkjøring, gikk rett frem bokstavlig talt, hadde heller ikke noen unormal høy fart.. Understyring får du jo med på kjøpet på de fleste grevlinger.

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe noe som trekker på forhjulene, selv ikke en vinterbil..

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

 

Jeg vil gjerne se den forhjulstrekkeren som kjører feks. Nurburgring fortere enn hvilken som helst bakhjulstrekker i samme klasse...

 

Hvilken platform som er best med tanke på banekjøring kommer helt an på _banen_, når man ikke tar sjåføren i betraktning. På små baner med små krappe svinger har kanskje grevlingene en liten fordel, mens på større baner vil nok en bakhjulstrekker være det beste valget.

 

Det er jo en grunn for at alle som produserer gromme biler utstyrer disse med noe annet en grevlingstrekk (med unntak av Honda).. Personlig så spyr jeg av forhjulstrekkere, føler ubehag hver gang jeg setter meg inn i en. Har flere ganger holdt på å gå galt når jeg har lånt min mors bil, en 01 Peugot 206. Understyrte som bare faen inn i en rundkjøring, gikk rett frem bokstavlig talt, hadde heller ikke noen unormal høy fart.. Understyring får du jo med på kjøpet på de fleste grevlinger.

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe noe som trekker på forhjulene, selv ikke en vinterbil..

Bakhjulstrekker er ikkje noke treigare, misforstå meg rett. Men at RWD er noke sikrare, det trur eg at noken har til gode å bevise... Få ein ukontrollert sladd i 100 på vanlig norsk bygdeveg. Å du skal være ganske MANN for å gi flatt med ein bakhjulstrekkar da.. Bruker utruleg mykje plass da, men det er lett i teorien da. For den vanlige mannen i gata, så er nok FWD tryggare og lettare å kontrollere... Men RWD er mykje meir moro når du skal herje og sladde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FWD kom av en eneste grunn... PENGER

Hvor lang tid tar det å montere motor/girkasse og forstilling i en unit, og hvor mye lengre tid tar det å plassere motor og girkasse foran og motere bakaksel pluss kardang osv... Bil fabrikkene gjør det som koster dem minst... De sparer også tid når de skal designe nye biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Det er jo en grunn for at alle som produserer gromme biler utstyrer disse med noe annet en grevlingstrekk (med unntak av Honda)..

 

Vi kan jo spørre oss selv: Hvorfor lager Honda FWD biler, med unntak av S2000 og NSX? Hvorfor er disse RWD? Det må jo være en grunn til at Honda lager sine to grommeste vogner med RWD, og Lambo, Ferrari, Koeniggsegg, etc etc er RWD?

 

Originally posted by JHU

FWD kom av en eneste grunn... PENGER

Hvor lang tid tar det å montere motor/girkasse og forstilling i en unit, og hvor mye lengre tid tar det å plassere motor og girkasse foran og motere bakaksel pluss kardang osv... Bil fabrikkene gjør det som koster dem minst... De sparer også tid når de skal designe nye biler....

 

Ja, de bilfabrikkene som lager biler til en målgruppe som er ute etter noe som kan frakte dem fra A til B.. Og dermed få solgt bilene billigst mulig.. Andre bilfabrikker har andre mål og da går det i litt andre prioriteringer enn å få det billigst og lettest mulig, altså å få det best mulig..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Andre bilfabrikker har andre mål og da går det i litt andre prioriteringer enn å få det billigst og lettest mulig, altså å få det best mulig..

 

Regner med vi tenker på samme merke her, vi to??.. hehe.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes og er vel ett av de få bilmerkene som sverger til RWD, med unntak av A og B klassen, og kanskje Sprinter og Vito?

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW324TDa

Mercedes og er vel ett av de få bilmerkene som sverger til RWD, med unntak av A og B klassen, og kanskje Sprinter og Vito?

 

Ja, Mercedes, forutenom disse forbruker bilene.. Er flere merker som er slik.. Toyota f.eks.. Supra, etc har RWD.. Det er jo og blir en grunn til at de råere modellene ikke trekker på framhjula slik de familie og arbeidsbila gjør?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stegegjerdet

Eg vraka sierrane min i vinter, dette til tross for RWD. Dette hadde aldri skjedd med min nye bil, da kunne eg gitt gass og bilen hadde retta seg opp att. Audi A3 1.8T. Rwd er moro, men rundt ei bane, så er ikkje RWD noke kjappare enn FWD dersom du kan å køyre det.

 

Smaken er som baken. Drifting er moro, men ikkje så mykje meir.

 

det er vel en god grunn til at alle spesialbygde biler for racing har bakhjulstrekk. F.eks: gokart, formel 1 (og alle formelklassene), stort sett alle bilene i Le Mans, osv.

(de går nokk litt kjappere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår