Gå til innhold

Spørsmål ang. Trans Am

Ranger emnet

Cool

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en Trans Am av 89 mod typen, men jeg har en del spørsmål først.

1.Hvilken motor skall det helst vere?

2.Hvor mye bensin bruker den med en v8?

3.Er det dyr forsikring?

4.Hvor rask er den fra 0-100 km/t?

5.Hvor mange hk er det i den?

6.Hvor mye dreiemoment er det?

Jeg håper noen vet dette da jeg ikke har peiling i det hele tat på amcar.

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bilene sitter det en 305cid TPI (5,0 liter) eller 350cid TPI (5,7 liter)

Kjenner noen som hadde Firebird av ca samme årgang, med 305, og den brukte på langkjøring 0,85-0,9 lit/mil

Husker ikke effekten på den...

Hos IF... koster en TransAm, med følgende beregningsgrunnlag:

Parkering: I egen garasje

Tyverisikring: Ingen

Kjørelengde: 8.000 km

Klimaanlegg: Ja

Pant i bil: Ja

Bonus: 0%

Bruker under 24: Ja

Dekning: Kasko

Kr.: ca 17.000,- i året.

Dette er da forsikring for bruksbil.

Blir nok billigere dersom det bare skal være en hobbybil.

Hør evt. med Amcar.no for pris.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så dyr forsikring som jeg trodde, hvor mye blir den på om jeg har 70% bonus? Jeg er jo bare 18 år men jeg må jo ha den registrert på pappa. Vet du hvor jeg kan finne informasjon om bilen? Er det en bra bil eller? Jeg tenker da på om den er god og kjøre, stille, og om den må repareres hele tiden.

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at youngsters'en liker annet enn Fritz og japs!

Disse Trans Am'ene er det så mange av, og de er såpass nye at det forundrer meg ikke om de faktisk vet litt om tingene du spør om på et GM merkeverksted?

Ellers bør du sjekke forsikringen hos forskjellige selskaper, da det kan variere endel.

Regnes ikke bonusen utifra totalsummen?

I så fall blir det: 17000,- x 0,3 = 5100 med 70% bonus.

(Tyverialarm er sikkert greit på en slik bil!)

Tror utgavene med 350 motor er mer sjeldne og endel dyrere enn de med 305.

Den minste motoren gir sikkert like mye kjøreglede "til hverdags".

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cool

Det var ikke så dyr forsikring som jeg trodde, hvor mye blir den på om jeg har 70% bonus? Jeg er jo bare 18 år men jeg må jo ha den registrert på pappa. Vet du hvor jeg kan finne informasjon om bilen? Er det en bra bil eller? Jeg tenker da på om den er god og kjøre, stille, og om den må repareres hele tiden.

Denne årgangenT/A er ganske ok å kjøre . Er ikke så rå som de gamle riktignok men har enda bedre kjøreegenskaper. Har selv hatt en 75 T/A i 18 år nå med svært lite feil (ingen egentlig) Løp og kjøp. Enkle biler å skru på stort sett.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdte på og kjøpe meg en 1986 Transam, med 75% bonus og registrert på fattern kom det på 4400, det er gode biler og kjøre, har vært og sett på endel og det er mye rart blant de bilene der, du bør satse på en rundt 100 000,-

x 1986 Chevrolet Camaro SC (solgt)

1988 Volvo 740 GL 2.3

1988 Volvo 240 GLE 2.3

1980 Tempo Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ratata

I de bilene sitter det en 305cid TPI (5,0 liter) eller 350cid TPI (5,7 liter)

Kjenner noen som hadde Firebird av ca samme årgang, med 305, og den brukte på langkjøring 0,85-0,9 lit/mil

Husker ikke effekten på den...

Hos IF... koster en TransAm, med følgende beregningsgrunnlag:

Parkering: I egen garasje

Tyverisikring: Ingen

Kjørelengde: 8.000 km

Klimaanlegg: Ja

Pant i bil: Ja

Bonus: 0%

Bruker under 24: Ja

Dekning: Kasko

Kr.: ca 17.000,- i året.

Dette er da forsikring for bruksbil.

Blir nok billigere dersom det bare skal være en hobbybil.

Hør evt. med Amcar.no for pris.

Haha, 4000,- mer enn jeg betaler for full kasko på Corvetten, med fri km.. Jeg har riktignok 50% bonus da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.Er det dyr forsikring?

Ring Svein Enger i Askim.. Nummeret hans husker jegi kke, men Opel i Askim har nummeret..

Fyren er veldig dyktig, driver mye med Trans-Am, Camaro, og Corvette, samt enkelte andre GM biler..

Han kan også anbefales for å ta en test på bilen før du kjøper den, det kostet meg 400,- og sparte meg for noen kroner i diverse småting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venn av meg hadde en 1987 mod 5.0 trans-am..

Det var en morsom bil å kjøre, men hadde endel småfeil da..

Men gikk den bra? nei..... 0-100 på 9sek tipper jeg?

Og bilen var veeldig kravstor på dekktype! Mener å huske han hadde bfgoodrich på orginal dim på den engang, og det var som å kjøre på glattkjørings bane når det var vått ute! :D Nesten iallefall! :P

Han er forresten her på forumet en sjelden gang i blant.. :) Du kan jo høre med han? Send han en mail eller no? link til "crazy`s" bruker opplysninger

edit: skriveleif..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 70% bonus må du nok regne med at det kan bli rundt ~5000kr/år (m/8000km og delkasko).

Noen detaljer om '89 TransAm:

Motorer:

TransAm

305 TBI, 170hk/225tq (m/A4 eller M5 gearkasse)

305 TPI, 195hk/295tq (m/A4 gearkasse)

305 TPI, 220hk/290tq (m/M5 gearkasse)

350 TPI, 230hk/330tq (m/A4 gearkasse)

TransAm GTA

305 TPI, 230hk/300tq (m/M5 gearkasse)

350 TPI, 240hk/345tq (m/A4 gearkasse)

Turbo TransAm

231 SFI, 250hk/340tq (m/A4 gearkasse) V6 Turbo

Det er verdt å merke seg at 350'ene og TTA'en kun fåes med Automat kasse, dersom det er avgjørende på noen måte.

Den mest ettertraktede TA dette året er helt klart Turbo TransAm'en som kun ble laget i '89 (for 3.gen TransAm).

Bortsett fra den er jo 350 GTA'en den med mest original effekt, og deretter 350 TA'en.

Jeg vil sterkt anbefale å gå for en bil med 350, men om du velger en 305 så sats på en TPI og ikke TBI.

Bensinfobruk på en TPI (305 eller 350) vil ligge på rundt 0.8-0.9 på langkjøring, og litt over litern på vanlig bykjøring. Hvis du kjører litt heftig øker selvsagt dette!!:)

0-100 varierer selvsagt med motorvalg, men f.eks. en original 92 Camaro Z28 350TPI (245hk) gjør 0-100 på mellom 5.8 og 6.5 sek, men en 89 GTA 350 er litt tyngre og innsprøytningssystemet er litt anderledes så den er nok noe sløvere - men skulle nok iallefall klare å ligge inne på 7-sekundet en eller annen plass.

:)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.Er det dyr forsikring?

Ser du titter etter en 3d gen transam, men fattern har en blod strøken 79 Transam tilsalgs! Meget påkostet bil...litt over 200 000,- tilsammen..har alt av kvitteringer...Den er det billig forsikring på, 0-100 på 4,3 sek, så hvis du vil ha deg transam som virkelig sparker så får du si ifra eller vil ha noe mer info, legger også ved et bilde av den...

post-1229-13804850645295_thumb.jpg

x 1986 Chevrolet Camaro SC (solgt)

1988 Volvo 740 GL 2.3

1988 Volvo 240 GLE 2.3

1980 Tempo Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kai_willy

Ser du titter etter en 3d gen transam, men fattern har en blod strøken 79 Transam tilsalgs! Meget påkostet bil...litt over 200 000,- tilsammen..har alt av kvitteringer...Den er det billig forsikring på, 0-100 på 4,3 sek, så hvis du vil ha deg transam som virkelig sparker så får du si ifra eller vil ha noe mer info, legger også ved et bilde av den...

Ikke tilfeldigvis på Råholt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider