Gå til innhold

Kjøre uten gass i AC-anlegget?

Ranger emnet

Hot Rod

Anbefalte innlegg

For 2 år siden kjøpte jeg en 1995 Astro. Siden jeg kjøpte den på vinteren oppdaget jeg ikke at AC anlegget ikke funket før påfølgende sommer. Om det er bare tomt for gass, eller om det har røket vet jeg ikke.

Kanksje litt sløvt, men jeg har ikke brydd meg om å reparere/trykkteste/etterfylle anlegget. Har nå kjørt med det slik i nesten 2 år.

Blir det ødelagt av å kjøre med det tomt så lenge?

En på et Chevrolet verksted i nærheten sa det ikke gjorde noe og at grunnen til at anlegget ikke funket sannsynligvis bare var at pakninger hadde skrumpet inn litt, fordi bilen hadde stått noen måneder før jeg kjøpte den.

Er dette korrekt, eller må jeg påregne en omfattende bytting av deler for å få det til å funke igjen?

Det er ikke klima anlegg. Kun A/C.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trykket i anlegget blir for lavt vil ikke low pressure swich'en koble inn kompressoren lengre. (Heter også Cycle swich på noen modeller).Denne bryteren står på tørkeren i motorrommet og stikket har vanligvis en lys og en mørkegrønn ledning.Jumper du en ledning mellom i stikket skal kompressoren begynne å gå.Blir anlegget kaldt da er det bare denne switch'en som er defekt.Blir det ikke kaldt er anlegget tomt.Hvis kompressoren ikke kobler inn nå heller så mål om den har strøm til og fra AC releet.Varmeapparatet må self stå i en position hvor kompressoren skal gå.

Jeg har faktisk vært borti flere som har kjørt i årevis uten AC så var det bare denne bryteren til 3-4oo kroner som var defekt.

Har anlegget vært åpnet eller er helt tomt for gass bør det flushes og tørkeren skiftes. Prøv å jumpe switchen først.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider