Gå til innhold

Hjelp til valg av bilstereo

Ranger emnet

umec

Anbefalte innlegg

Okei, endelig klart å skrape sammen noen små slanter som jeg tror jeg skal bruke til julega.... bilstereo!

Uansett, jeg har lite peil, men har fått anbefalt MDS.

Har:

2stk orginale Volvo "diskanter" og en fantastisk kasettspiller.

Forsåvidt ønsker jeg å beholde diskantene da jeg tror bilen ikke har så forferdelig lenge igjen, og jeg gidder ikke legge så mye arbeid i det.

Ønsker:

CD/MP3 spiller, 12" subber bak, samt en forsterker + kabler etc, trenger jeg noe mer da? Og hvor mye saft burde forsterkeren yte?

Tenkte jeg skulle bruke rundt 5-6k.

Mulig det blir dyrere, da har jeg ikke noe valg.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil har du da? Ganske viktig egentlig...

Volvo? pga (diskantene)

Blir litt lite, får det du betaler for for å si det sånn... Kan si hva du burde kjøpe for bra lyd men koster jo....

Her er iallfall et forslag til Volvo....

Prøv å få tak i brukt Pioneer mp3-spiller.

Et ordentlig frontsett og kanskje 6x9 bak(selv om jeg hater det) eller et frontsett til(helst). Mange bra merker men bruker du litt penger nå kan du jo ta de med til neste bil....

Forsterkeren bør yte minst mulig... Et bra merke viser mer "riktige" watt enn billige. Burde få tak i en brukt der oxo for å spare litt..... Så drar du høytalerne på spilleren og basseren på forsterkeren hvis du ikke har råd til egen forsterker på de.

Prøv å kjøp et ordentlig merke til basseren, mange dritmerker som ikke tåler noe særlig.... Og helst ferdig bygd kasse, det du sparer på å bygge selv er borte i dårlig lyd.....

Biltema har billige kabler... Og grei kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en "midlertidig morrobil" vil jeg nå si. En volvo 340DL med bakhjulstrekk.

Derfor tenkte jeg å kjøpe meg utstyr jeg lett kan dra med til neste bil jeg kjøper.

Men jeg har lite peil, kan jeg f.eks kjøpe meg en stroker 12", fet forsterker som jeg gir kun til subberen, og koble diskanten direkte på cd spilleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.

Yepp, ikke noe problem egentlig... Men.. du mangler mellomtone og lyden kommer til å bli veldig dårlig........

Strokeren er dyr og lager veldig mye bass og da trenger du kjempeforsterker.

Kjøp et ordentlig frontsett, en brukt 4 kanaler og en basser som ikke krever så mye strøm... Blir bedre lyd av det.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men synes basseren var dyr... Ring Autolyd på 22578888 og spør etter Ole Thom(Rakklund) De er veldig ålreite og har bra tilbud og bra produkter. Sparer litt med å handle på internett og i Sverige men hvis det skjer noe kan det hende du sliter...

En 4 kanaler kan dra 4 høytalere ja, 2 foran og 2 bak f.eks eller 1 frontsett(mellom tone og diskant) (diskant spiller bare høye frekvenser så du kan ikke ha mellomtone der....) og 1 basser,(2 av kanalene blir koblet slik at de drar 1 element med høyere effekt....)

Ettersom det er samme serie så skulle nok den dra basseren ja. Men jo bedre forsterker jo bedre bass....

Ta å ring Autolyd og hør med de, tror de har produkter som er like bra eller bedre. Lønner seg å høre flere steder liksom.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dra de oxo, se hva som står i beskrivelsen....

4-kanals kraftfullt slutsteg med digital visning. Mono- (2 kanals) eller 3 kanals (2 x stereo + 1 mono). 2 x stereo så menes at den drar 2 stk høytalere og 1x mono en basser....

Men kjøp et ordentlig frontsett med mellomtone oxo... den skal dra begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en liiiiten advarsel,dersom du har tenkt å kjøpe MDS forsterker(e)... to kompiser av meg kjøpte hver sin MDS forsterker..(husker ikke modellnavn).. begge forsterkerne brant opp i løpet av et par måneder... er det et tegn på god kvalitet,eller? :rolleyes:

jeg kikka litt på den ene forsterkeren.. (skal egentlig ha bittelitt peiling på sånne ting)... og,jeg har aldri sett så svidde transistorer før...! plasten på dem var smelta,og hele kretskortet var kølsvart! den var brukt i 4ohm brokoblet,noe som den er oppgitt til å tåle..

har også hørt om flere andre som har vært misfornøyd med MDS forsterkere...

men,såklart...disse folka kan jo muligens ha vært uheldige...:rolleyes: ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp rockford fosgate eller lightning audio for beste kvalitet.

sony cd spiller

eventuelt for billigere høytalere kjøper du lanxar som har meget bra billig basser, og billige forsterkere, har også ferdigbygde kasser.

se på produktene på http://www.autohifi.no

for pris på det de har på autohifi eller sony spiller kontakt meg på pm

Lightning audio kjører meget gode tilbud nå før hjul som et tips =)

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider