Gå til innhold

strømmen igjen ja

Ranger emnet

leeny

Anbefalte innlegg

har litt lite strøm til anlegget osv. for tida, den ligger på rundt 10 volt mens jeg kjører og spiller musikk (ikke høyt). kondensatoren piper og koser seg når jeg bremser ned bl.a. da er i tillegg ting som vifte o.l. skrudd av.

trenger ny dynamo og batteri, men holder vel med 90A dynamo og tja, 65A batteri? har nå 50A batteri og 65A dynamo.

er foresten for lav spenning skadelig for anlegget?

'92 Honda Civic LSi

x '86 VW Golf 2 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrudd anlegget av hvis spenningen sank så lavt! Hadde ikke en gang tenkt på å skru det på før jeg hadde fikset litt mer strøm!

Dersom spenningen blir for lav kan (vil) forsterkeren begynne å klippe signalene til høyttalerne. Dess mer den klipper dess mer nærmer signalene seg likestrøm. Dette gjør at spolen i elementene fungerer som en kortslutning på høyttalerutgangene og kan ødelegge både høyttalere og forsterker..

Hvordan er det jordet?

Dårlig jording fører til altfor store spenningstap. Det er viktig å jorde forsterkerne rett til karosseriet, og pusse bort all lakk på jordingspunktet. Husk tykke kabler her også..

Hva har du av anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at jording er usannsynlig viktig, og den er fin, skrapa av lakk, bruker tykke fine kabler. (Cadence kabel sett) så ikke jordinga som er problem.. problemet er rett og slett at jeg ikke har tenkt på strøm tidligere, og har tappa batteriet helt, det er mistet en del av "effekten" sin. i tillegg er dynamoen for liten for anlegget..

så det er skadelig ja.. off.. men er vel enten eller? enten så skjer det no alvorlig en dag, eller så skjer det ingenting? ække no gradvis destruksjon er håper jeg :P

Alpine MRD-MD501

Alpine Type R 12” x2

Alpine Type S 6.5”

Pioneer 6x9”

Boss 4-kanals

Cadence 1.2 fahrad kondis

Alpine CDA-9812RB

'92 Honda Civic LSi

x '86 VW Golf 2 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg vet (har gått gk elektro og vk1 elektronikk) så kan de ikke skades gradvis nei. Det bare ryker en dag.

Skal du ha nytt batteri så gå for et gelebatteri eller tørrcellebatteri. Disse holder mye bedre på strømmen og tåler å bli ladet helt ut, uten å ta skade av det.

Tror selv jeg kjøper et Sønnak Maxxima neste gang. Har hørt mye bra om disse, og de er ikke altfor dyre. Ellers så kan du jo kjøpe deg et eller annet bilstereobatteri. Gode saker det også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider