Gå til innhold

Redigering og konvertering av filmer

Ranger emnet

OleC

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene filmet en del morro. men trenger noen tips til hvordan jeg skal konvertere filene etter jeg har lagt de inn på data'n... skal bruke divx,. men skjønner ikke programmet!

Skulle gjerne også hatt noen tips ved redigering av filmer. Bruker Pinnacel Studio!

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden tar jo for seg litt av problemstillingen ihvertfall..

men det er jo også så å si den eneste tråden som handler om emnet, og det er forstatt masse som ikke er besvart i forhold til det OleC spurte om.... men det er kanksje ikke så lett å forklare..??

(mest mulig tips gir fetest mulige filmer ;) ;) :D )

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av all den filminga vi har gjort liksom..... har vi gjort oss opp noen tanker. så går det igjen hver eneste gang etter at vi har sett resultatet:

1 - DRIT I Å ZOOME INN

det f.....er opp hva orientering angår, hva fokus angår, og gir rett og slett et dårlig inntrykk. FÅ MED ALT kameraet fanger opp av landskap også. ikke zoom. (Tenk dere hvor teit det er å se nærbilde av en feit firehjulssladd, med hele bilen i tv-bildet. du ser bilen vrir seg. hvor er veien?? får ikke inntrykk av at bilen ligger breit i det hele tatt.

2 - INNERSVING er som oftest bedre å filme fra enn fra en yttersving - hvis ikke svingen er jævla lang. DET er kult fra alle vinkler. (dette tar jeg absolutt ikke gift på. men på de stedene og svinga VI har filma ofte, gir detta best resultat)

3 - i mørket bruk MANUELL fokus

4 - film så SAMMENHENGENDE det går uten at det blir flatt og kjedelig og dødfilm. film etpar sekunder før det skjer. HELE sladden og litt til liksom. (har en kompis som er RÅ på record knappen. virker som om det er VM i clipping og redigering. plutselig ser man at bilen ligger på taket, eller er halvveis i en lang sladd. det er SKIKKELIG irritabelt) Gjelder SPESIELT når det er mange biler som er med og kjører rally :) :) :) plutselig er det en sprøing som uoppfordret gjør noe tøft. DET har du lyst til å få med på film, og bare vippe cam'et dit det skjer hehe

5 - stå rolig når det filmes. F-- så ukult det er å bli uvel og kvalm når du f.eks ser en filmen på et stort lerret med prosjektor, når KAMERAMANNEN skjelver som f. blir full av å se på. ikke bra HOLD STØTT med Smuuuuuuuuuuuthe bevegelser :)

Nå skal det sies at jeg er ALT ANNET enn en proff kameramann. men detta er noe jeg har tenkt på når jeg filmer hvertfall, og jeg tror det hjelper. Mange bekker små......... ;)

diskret hilsen Ole_D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så enig så enig... og manuell fokus blir nok brukt nestegang :D

men hva gjelder zoom så må man jo zoome litt iblant.. slik som , ja, der vi var sist.. ikke mye til sladding man ser med zooomen helt tilbake når man kommer rundt nederste svingen ;)

dessuten.. ikke så himla lett å holde kamera i ro når man skjelver som pokker pga vintertemperaturen.. hehe..

Lørdagen er satt av til å støpe om øyelokk til to Golfer, og redigering av film... så da får vi se om vi lærer en hel masse :)

Og kvelden er kanskje satt av til Breisladd og filming... ??? ;)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

så enig så enig... og manuell fokus blir nok brukt nestegang :D

men hva gjelder zoom så må man jo zoome litt iblant.. slik som , ja, der vi var sist.. ikke mye til sladding man ser med zooomen helt tilbake når man kommer rundt nederste svingen ;)

Selvfølgelig hehe. men det jeg mener er at du ikke får noe inntrykk av kjøringa i det hele tatt med et fullt bilde av bare bilen. kunne like gjerne vært et stillbilde da isåfall. ikke dra HELT innpå lisom. :)

dessuten.. ikke så himla lett å holde kamera i ro når man skjelver som pokker pga vintertemperaturen.. hehe..

Og kvelden er kanskje satt av til Breisladd og filming... ??? ;)

derav kamerastativ!! Og JA jeg er skuespiller i de neste filmene hva slædding angår! Bare SI IFRA!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ole_Dumm

derav kamerastativ!! Og JA jeg er skuespiller i de neste filmene hva slædding angår! Bare SI IFRA!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D

jeg har kjøpt kamerastativ... er helt klar, skal du ut idag... ble jo ikke akkuratt mye igår hvis snut kom og drivakselen røyk...

må stikke på jobb nå, mld eller ring hvis dere drar ut

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et stativ, men det duger bare for filming av ting som er mer eller mindre i ro. Burde nok kjøpt et skikkelig videostativ, ikke et kombi for vide og speilrefleks (selv om det var til speilrefleks jeg virkelgi trenger deg)

Ellers er jeg enig i det andre som er postet i denne tråden hva gjelder filming. En veldig viktig ting er at man ikke må være gjerrig på filmen, den kan jo i allefall brukes på nytt, og batterier er til for og lades :-) (for de av dere som har Sony-kamera vil jeg anbefale å svi av en tusenlapp på et heftig av de batteriene som Sony selger -- veldig kjekt å "alltid" ha nok strøm)

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider