Gå til innhold

Bensinpumperelé på Rekord 2.2i

Ranger emnet


avz

Anbefalte innlegg

Jeg har en svært så trøblete Rekord 2.2i. Er det ikke det ene så er det det andre.

 

Denne gangen er det bensinpumpereléet. Har lokalisert det til å sitte på toppen av torpedoen på høyre side.

 

Originalt nytt koster nesten 500kroner! Jeg syns det er mye og tenkte å bruke noen andre reléer fra andre Opeler.

 

Har finni et par fra en Omega 2.0i. Men det er jo langt ifra likt. Lurte iden forbindelse på hva disse kontaktene er til, hva nummera står for?

 

Skulle det ikke finnes en liste over dette? Har hørt med en elektronisk fyr og han sa at Bosch laga en standard for disse nummer en gang.

 

Noen som har hatt lignende problemer?

 

Håper på nyttig svar! :)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal passe fra Vectra A ihvertfall... Ikke likt delenummer...

Men disse sitter litt bedre gjemt enn på Rekorden ;)

 

Er ikke skjema på de fra Rekorda, ikke de jeg har ihvertfall... Men numrene på tilkoplingene skal stemme overens... Det er vel en tilkopling formye på det fra Omega?

 

Delenummer på rele hos opel: 1238566 koster 361,90,- +mva

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De punktene jeg trenger er:

1 - tenningsimpuls

15 - tenningslåsen

30 - +strøm

31 - grunn

50 - mest sannsynlig til hjernen, er ikke helt sikker på denne

87 - til insprutningsdysene

87b - bensinpumpa

 

Er det noen som er uenig i disse så si ifra!

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor denne sitter på Vectra nei, har såvidt sett etter det men ikke funnet det... Jeg fikk bilen min til og gå ved å tjuvkople noen signaler på releet... Men da var altså ikke problemet mitt releet...

 

Ser ut som du har det meste riktig, har ikke sett etter på min, men en går ihvertfall til innslag på starter, er jeg ganske sikker på... ;)

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bistilt kjøpt og snart montert originalt nå.

 

Det som satt på var av merke Siemens, men s det nye står det bare GM på esken.

 

På Larviks Auto-central blei det kr. 475.

 

Syns det var dyrt jeg for en liten dings som det. Men nå har jeg det ganske så stramt i budsjettet også da..

 

Takk for hjelpen til de som har veiledet meg her :)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hei. Det skal jeg få gjort!

 

Jeg kom akkurat inn etter å ha stått i garasjen og klødd meg i hue de siste 4-5timene. Den hælvettes bilen starter jo ikke! (beklager språget)

 

Jeg er veldig bilinteressert, men ikke en ekspert på den elektronikken. Alle ledninger er jo bundta, har bare hatt flax når jeg har finni den igjen et annet sted!

 

Har et dårlig koblingsskjema som jeg fikk med bilen, men skal kjøpe meg bok imorra.

 

Skal også gi deg delenummera jeg!

 

Har ikke peil på hva det kan være jeg. Det har ikke kommet så lite som et futt engang! Bensinpumpa går nå, det har jeg hørt, og målt. Målte ca 7-8volt, jeg trudde det bare var snakk om 12, men.. I tillegg trudde jeg også at den skulle surre litt i det en setter på tenninga. Det skjer i alle fall ikke på bilen min. Men samma det, den skulle fått bensina si.

 

Kan det hende at dysene rett og slett ikke åpner da? Pluggene var helt tørre i alle fall, men nå står jo de på motsatt side av innspruten da, ikke vet jeg.

 

Kanskje noen andre vet. Kommer uansett til å kontakte bedre fagfolk.

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trnger ikke å lade batteriet ditt da?

 

Bensinpumpa skal ikke starte før du har vridd nøkkelen helt rundt, og at den starter vil si at relèt antageligvis er i orden...

 

Starteren går?

 

Kan bare ta av kontakten på en av dysene og måle der...

 

Men har litt tro på at du har kjinna batteriet ditt flatt ;)

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, jeg missforstod ikke spørsmålet, det var du som missforstod svaret :P

 

2. pumpa går ikke når den bare får 7-8v, ivaffal ikke som den skal. du har masse spenningsfall fram til pumpa, eller på jordings siden av pumpa, sjekk alle kontakter/jording osv.

 

evnt legg opp ny ledning fra 87b på relè til pumpa og ny jord,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er den, at...

 

Selvstarteren går. Det er nok av strøm på batteriet, har lada det opp ettersom jeg har brukt opp all strømmen på å prøve å starte.

 

Det meste ser ut til å være i orden. Trur det bare er det at reléet ikke får all den info det trenger.

 

Har snakka med en som har bra peil på bil, mest på Ford, men han har peil på det meste. Han foreslo å sjekke kontaktene til dysene, evt dårlig kontakt på dyse 1 eller 4, mente han. Det er mest sannsynlig en av dem som gir inpuls til reléet.

 

Er det ikke der feilen ligger, så må det være noe annet på ledningsnettet. Og det blir som å leite etter ei nål i en høystakk!

 

Jeg har som sagt ikke så god peil på slik strømstyring, men -0,04 er ikke positivt å måle på pumpa. Det er det jeg har finni ut. Hva som skyldes dette vet jeg ikke. Er det det nye reléet som også har gått, eller er det feil noe annet sted? Vet ikke. Uansett, så må det jo være en feil et annet sted, for hvis ikke hadde vel ikke reléet gått, eller ja at pumpa ikke får strøm..?

 

Blir så oppgitt jeg at nå har jeg ikke sett på det noen dager..

 

Takk for hjelpa her. Håper det løser seg strax!

 

Varenummera på reléene skal du få her:

Det som stod i: Siemens 5WK 2 202 90 158 189 Kraftstoff-pumpenrelais PA6 12V Made in Germany.

På det nye mener jeg det stod GM på esken, men på reléet finner jeg ikke noe fabrikat.

90 124 673 også med litt mindre tall: 51 223 908 også står det >PA6.6-GF30< på siden.

10/01 er sikkert oktober 2001..

 

' | '

| - |

-

 

Noe sånt no ser kontaktene ut. Kanskje ikke så bra å se men..

 

Hvis vi ser for oss at dette er sokkelen så er nummera:

50 - 30 - 31

1 - 87b - 15

87

 

Vet ikke om det er sier noe som helst, sikkert over hode ikke men jeg har nå skrevet det ned i alle fall...

 

50 er den jeg lurer på.

Venter på Heyens-bok på Biltema. Så typisk at den var utsolgt.

 

jaja

 

Ha en ellers fin søndag!

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har jobba så mye i det siste at jeg ikke har fått tid til å se på bilen.

 

Men da jeg var nødt til å flytte den her om dagen, gjorde jeg et forsøk på å koble bensinpumpa utenom.

 

Det funka dårlig. Ikke tegn til liv. Begynner nå å lure på om det er et eller annet med hjernen eller et eller annet..

 

Er så kjiipern å ikke få den i stand. Gjør nesten ikke annet enn å jobbe og sove.. Og snylte på en kolega som kjører meg hver dag da..

 

Hender det at hjernen ryker? Eller trur noen det er noe annet?

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår