Gå til innhold

weber forgasser

Ranger emnet


jettamaster

Anbefalte innlegg

Originally posted by jettamaster

 

er det dysane som er på midten av bildet. den tingen med to armer?

Nei,det er bare et fordelingsrør fra akspumpa...gi tilskudd når du trår på gassen. Rett bak den ser du to dyser,de to "skruene" i messing der. De er luftdyser,og behøver IKKE byttes. Nedi "hullet" der flottøren hang,sitter det to litt andre dyser...dette er bensindysene. DE er de som byttes.

 

 

 

den blanke dingsen som er på biledet står det "200" på og eg har to liggane som det står "175" og "200" på. kva er det? er det den som justere "bensin nivået"?
De "ballongene" på enden av armen der er flottøren. Den er riktig justert,ser det ut til ifra bildet...står den sånn når du holder lokket der opp ned (altså i forhold til sånn det sitter montert) er den ok..

 

 

her er bare ett bilde som hiver inn. lurer på kva det er?

Den med to armer nede til venstre er fordelingsarmen til bensin fra akspumpa.. de to til høyre nede er flottørnåler,de går inn i de to setene oppe til høyre,og sammen er det de som "stopper" for bensintilførselen når "flottøren/messingballongen" flyter opp og trykker nåla inn i setet...Den oppe til venstre sitter i bunn av flottørkammeret (som du kan se på bildet ditt tatt ovenfra) og tilfører bensin TIL akspumpa.

 

har og eit "varme element" i innsugsmanifoilden. er det lurt å kople den ut? den er tilkopla no

Det spiller ikke så mye rolle...kan få litt mer effekt uten den,fordi da holder du blandinga kaldere...men da er den lei å kjøre med i kaldt vær...så la den være på du. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by jettamaster

eg fant nokre små duppeditter i ein pose eg hadde. desse skal vera der ved dysane. dei hadde forskjellige nr. 180, 170 ,160, 125 stod på dei.

Dette er LUFTdyser..behold dem orginale.

det var også nokre små som var heilt like. nr 135, 120, 130, 137, 127.

Dette er BENSINdyser...disse skal byttes ja. Dess større tall,dess mer bensin.

dei som stod på weberen hadde 170 på det først spjeldet og 125 på det andre. på det nadre spjeldet så skifta eg til 135.

Da ga du den MER luft..altså det samme som å sette inn MINDRE bensindyse.

 

på dei små så var det 130 på store spjeldet og 135 på det minsta.

 

er det dessa du meiner eg skal skifta Turboed1?

Jepp :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thunder

Kommer jeg også til å måtte skifte en masse deler på min gasser tror du?

 

eg har ikkje skiftet så mangen deler på min, men det som kan vera problemet mitt er at denne gasseren har lagt i ro i mangen år.

har nettopp kjøpt meg kompressor, så no skal det blåses gjennom forgasseren og få den skikkeleg rein.

har også fåtttak i eit orginalt weber bensinfilter som man kan justere bensintrykket med. har ikkje fått det enda. får det i mårra.

 

i går så blåste eg gjennom der bensinen kommer inn og tok opp flotøren og da blei det tett og når eg slapp flotøren som åpnet det seg, så den funker ok.

 

får vel ta av gasseren igjen da og skifte dyser.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no går bilen som ein kula.

:D :D :D :D :D :D :D

 

dette har eg ikkje akkurat tenkt på.

fekk hjelp av min kjære bror i kveld. han lurte på om det kom bensin til forgasseren. me kopla av slangen som går fra bensinpumpa til gasseren. putta slangen i ei flaske og starta bilen. og der rann det så vidt ut bensin. sjekka bensinfilteret. der var det rusk. skifta til eit gjennomsiktigtfilter og starta. då vart det trykk på sakene gitt. men fant ut og at eg har drit eller tett bensinslange fra tanken og muligens slitt bensinpumpe.

 

hadde meg ein liten test tur og eg kom tilbake med eit smil.:)

drog på bortover ei sletta og bilen lugga ikkje.

skal ta å skifta til ei større bensindysa og sjå om det blir meir futt i bilen.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mager blanding da...men fordi du dro tom forgasseren,ikke fordi dysene var feil. :D

 

Tror ikke du trenger å dyse den stort mer til å begynne med...hvis den ikke lugger eller har tenningsbank (låter som du har to-tre løse blikkbokser under panseret ved fullgass i motbakke) får den det den skal ha... :) Prøv den først,ihvertfall...før du tar noen store steg.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jettamaster

no går bilen som ein kula.

:D :D :D :D :D :D :D

 

dette har eg ikkje akkurat tenkt på.

fekk hjelp av min kjære bror i kveld. han lurte på om det kom bensin til forgasseren. me kopla av slangen som går fra bensinpumpa til gasseren. putta slangen i ei flaske og starta bilen. og der rann det så vidt ut bensin. sjekka bensinfilteret. der var det rusk. skifta til eit gjennomsiktigtfilter og starta. då vart det trykk på sakene gitt. men fant ut og at eg har drit eller tett bensinslange fra tanken og muligens slitt bensinpumpe.

 

hadde meg ein liten test tur og eg kom tilbake med eit smil.:)

drog på bortover ei sletta og bilen lugga ikkje.

skal ta å skifta til ei større bensindysa og sjå om det blir meir futt i bilen.

Det hørtes bra ut. Det varmet godt å høre at det ordnet seg. Då er det håp for meg og?!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thunder

Det hørtes bra ut. Det varmet godt å høre at det ordnet seg. Då er det håp for meg og?!;)

 

det er nokk håp for deg og. men før du begynner så ta å blås gjennom gasseren og reingjør den innvendig og utvendig. sjå om det ligger drit i flotørkammeret.

undersøk du også om du har trykk på bensinen. koble på eit gjennomsiktigt filter og sjå om det er fin flyt i bensintrykket.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Dette (med forgassere) virka da veldig tungvindt, upresist, stressende, komplisert og slitsomt iforhold til å bare mappe om?

 

Edit: Med den kommentaren; lurer jeg på om du i det hele tatt har vært borti forgassere? Å lese av turtall og ei vakuumklokke, og skru ei skrue 1/4turn inn/ut er lettere enn laptop+styr og møl for meg...

 

Forstår hva du mener, men vil likevel ytre noen meninger:

 

Datasprut (Orig. GM ECM's og Accel-sprut i mitt tilfelle) er ikke "bare bare" å mappe om, krever forsåvidt mer tid og prøving på gata for å få 100% (får det ikke 100% på gata, kun i benk eller på rulle), enn å dyse om en forgasser og "lese" tennplugger for maks effekt. Å få god kjørbarhet er "et helt annet dyr", og "auto-tune" er søppel når det kommer til kjørbarhet på gata i mine øyne... Prøving, feiling og forhåndskunnskaper er eneste som duger, ting tar tid uansett.

 

For all del, gassere er grove, men gir god effekt og nokså god kjørbarhet når de er i nærheten av "perfekt" kalibrering avhengig av baro-trykk, luftfuktighet og temperatur... (+mange andre, tenk selv)

 

Innsprøytning er overlegent i 9 av 10 tilfeller, var egentlig bare det jeg ville fram til - men til helt feil kostnad på "budsjett-prosjekt" som dette. Håper du forstår og ikke "krangler" som 90% av alle andre "eksperter" her på forumet.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy350

 

Edit: Med den kommentaren; lurer jeg på om du i det hele tatt har vært borti forgassere? Å lese av turtall og ei vakuumklokke, og skru ei skrue 1/4turn inn/ut er lettere enn laptop+styr og møl for meg...

 

Forstår hva du mener, men vil likevel ytre noen meninger:

 

Datasprut (Orig. GM ECM's og Accel-sprut i mitt tilfelle) er ikke "bare bare" å mappe om, krever forsåvidt mer tid og prøving på gata for å få 100% (får det ikke 100% på gata, kun i benk eller på rulle), enn å dyse om en forgasser og "lese" tennplugger for maks effekt. Å få god kjørbarhet er "et helt annet dyr", og "auto-tune" er søppel når det kommer til kjørbarhet på gata i mine øyne... Prøving, feiling og forhåndskunnskaper er eneste som duger, ting tar tid uansett.

 

For all del, gassere er grove, men gir god effekt og nokså god kjørbarhet når de er i nærheten av "perfekt" kalibrering avhengig av baro-trykk, luftfuktighet og temperatur... (+mange andre, tenk selv)

 

Innsprøytning er overlegent i 9 av 10 tilfeller, var egentlig bare det jeg ville fram til - men til helt feil kostnad på "budsjett-prosjekt" som dette. Håper du forstår og ikke "krangler" som 90% av alle andre "eksperter" her på forumet.

Helt enig med deg.

Injection er jo veldig fint å ha når det funker 100% men dersom det ikke fungerer så er det et helvete å finne ut av feilen.

Forgassere derimot er billigere å jobbe med selv om det er gammeldags.

Jeg gleder meg til å komme igang med min. Har maken til Jettamaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thunder

Hva skjer Jettamaster. Funker den bra nå eller? Kan jeg snart komme turen ut å se litt?:)

 

bilen går den. må få justert den litt. men må finne ein som kan justere den. nykker litt ved pådrag og har forskjellig turtall ved tomgang, men det er bare ein baggatel

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgasseren det er snakk om er en 32/36 DGAV, står neders på ene sia, stammer fra Ford 2.0 OHC fra før ca 1984, sierra, granada....

I granadaen min er bensindysene 135 på primær og 130 på sekundær....

 

Ville nå foretrekt en 38 DGAS for effektens del da......(Ford 3.0 V6 Essex)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår