Gå til innhold

merklig oppførsel på ticmotor

Ranger emnet

btl

Anbefalte innlegg

Hei, fikk nettopp start på 740en idag.. Det er en GLE der jeg har byttet fra B230E motor til B230ET. Den oppførte seg litt rart..

Når den nådde 2000rpm, så kutta den tenninga til den falt ned til tomgangen. når jeg så økte turtallet forsiktig til 2000rpm, så kutta den igjen, og sånn holdt den på, helt til den døde, pga manglende strøm på batteriet (har ikke koplet på dynamoen ennå). Så.. hva kan det være som forårsakter dette?

En mulighet kan være at den ikke klarte å gi gnist på 2000rpm pga for lite strøm

men jeg må også nevne at jeg ikke har rørt bensinpumpene. Nå sitter det el-bensinpumpe med akumulator som det gjør på k-jet motorer. Kan det være årsaken?

Hvis ikke, må jeg sette meg litt i tenkeboksen :)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med turbotrykksmåleren? vet ikke når ET'n begynner å lade..men hvis den målern er på syre kan den tro at turboen får for mye trykk..og da kuttes jo tenninga osv... hadde samme på en motor jeg har.. bytta turbotrykksmåler,alt ok... er jo verdt et forsøk

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

hva med turbotrykksmåleren? vet ikke når ET'n begynner å lade..men hvis den målern er på syre kan den tro at turboen får for mye trykk..og da kuttes jo tenninga osv... hadde samme på en motor jeg har.. bytta turbotrykksmåler,alt ok... er jo verdt et forsøk

Du sier noe der du. Jeg tror ikke jeg koplet sammen de lednigene til den sperra der ja. Det må jeg sjekke opp! Takk for tipset.

Men akuratt nå står batteriet på lading. Går litt tregt. Har stått på lading i 2 dager, og nå ladern med halv styrke. Fortsetter det slik, er det ferdig om 2 dager..

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du målt spenning på dynamoen?

ellers:

er det stift på b230et?

om stift er for mye åpning på, på en b2**a, vil den "hoppe" på turtall.. feks fra 2000 til veldig lavt, til veldig høyt, etc.

man ser da at turtelleren flyger veggimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

har du målt spenning på dynamoen?

ellers:

er det stift på b230et?

om stift er for mye åpning på, på en b2**a, vil den "hoppe" på turtall.. feks fra 2000 til veldig lavt, til veldig høyt, etc.

man ser da at turtelleren flyger veggimellom

Turtelleren fungerer som den skal.

ET har fordeler uten noen ting. Ingen hallgiver, stifter, kondensator osv.. Her bare fordeler den tenningssignalene til hver tennplugg, og det er ingen mulighet for å justere tenninga da det er styrenheten som gir tenningsimpuls til coilens -side. Så her hjelper det ikke å vri på fordeleren for å justere tenninga, hvis man ikke vrir så mye at rotoren ikke treffer noen tennplugg-utgang i fordeleren, for da vil ikke motoren gå i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

funnet ut av det? sjekka opp det jeg nevnte ang. turbotrykksbrytern?

Jeg har ikke fått sjekket noen ting ennå. Batteriet skal jeg sette på plass imorgen, og da skal jeg sjekke den laddluftstempgivaren. Kopler til dynamoen samtidig. Så slipper jeg det tullet med for lite strøm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider